۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۴۶۵۵۴۴
استاد حوزه و دانشگاه:

تکیه بر موجودی داخلی یکی از شرایط تحقق فرهنگ اقتصاد مقاومتی است

حجت الاسلام یثربی با بیان اینکه خیلی از مباحات که برای مردم عادی حلال است برای مسؤولان حرام است و برای اهل علم هم ممکن است مشکل داشته باشد، گفت: امام علی(ع) در این رابطه فرمودند ما باید زندگی ساده ای داشته باشیم که فقر، فقیر را در فشار قرار ندهد.
اقتصاد مقاومتی

حجت الاسلام علی محمد یثربی قمی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تحلیل وضعیت فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه امروزی پرداخت و اظهار داشت: از جهت نظری فقه، حقوق و اقتصاد با هم در رابطه هستند یعنی رابطه حقوق و اقتصاد یک رابطه منطقی در گذشته بوده است و دانشکده حقوق تهران، دانشکده حقوق و اقتصاد بود که بعداً تحت تأثیر تفکر آمریکایی اقتصاد را از حقوق جدا کردند.

وی ادامه داد: وقتی که حقوق در ایران مبتنی بر فقه است و تاریخ حقوق ما تاریخ فقه است به طور طبیعی فقه، حقوق و اقتصاد با هم در رابطه هستند؛ بنابراین ما در پردیس فارابی دانشگاه تهران رشته ای به نام فقه و حقوق اقتصادی تولید کردیم که هر کدام به طور تفکیکی و به طور تلفیقی با استفاده از اساتید حوزه و پژوهشکده های قم و اساتید دانشگاه تهران این رشته را به سامان رساندیم.

حجت الاسلام یثربی اظهار داشت: از جهت نظری باید روی ارتباط اقتصاد با حقوق و حقوق با فقه کار شود، باید به کلی این فکر اصالت نظام سرمایه داری یا اصالت نظام سوسیالیستی از ذهن‌ها خارج شود و ما باور کنیم که اقتصاد اسلامی وجود دارد و مبنای این کار تحقیق مستمر است.

وی با بیان اینکه در تحقق فرهنگ اقتصاد مقاومتی بایستی بر موجودی داخلی تکیه کرد، اظهار داشت: اینکه می‌گویم تکیه بر موجودی داخلی این به معنای عدم تعامل با کشورهای خارجی نیست ولی باید به این نکته هم توجه داشت که آنها قابل اعتماد نیستند.

وظایف مسؤولان نظام اسلامی در تحقق و نهادینه سازی فرهنگ اقتصاد مقاومتی

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به وظایف مسؤولان نظام اسلامی در تحقق و نهادینه سازی فرهنگ اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت:‌ امام خمینی(ره) در درس خارج ولایت فقیه در نجف فرمودند که حکومت شغل انبیا است؛ بنابراین کسانی که در جمهوری اسلامی مسؤولیت می‌پذیرند باید واحد صفات ممتاز اخلاقی و انسانی شود.

حجت الاسلام یثربی عنوان کرد: پذیرش مسؤولیت در نظام اسلامی کار انبیا بوده است، مسؤولیت را نمی‌توان به عنوان یک شغل دانست، این را به عنوان یک تکلیف باید انجام دهند.

وی افزود: همان گونه که امام امت و رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر مسؤولان از تجملات پرهیز کنند جاذبه مردمی نظام بهتر می‌شود، چون اگر مصیبتی به مردم وارد شود آنها می‌بینند که مسؤولینشان هم درد با آنها هستند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خیلی از مباحات که برای مردم عادی حلال است برای مسؤولان حرام است و برای اهل علم هم ممکن است مشکل داشته باشد، اظهار داشت: امام علی(ع) در این رابطه فرمودند ما باید زندگی ساده ای داشته باشیم که فقر، فقیر را در فشار قرار ندهد./875/302/ب3

ارسال نظرات