۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۴۶۵۴۳۴
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز:

متخلفان باید اقتدار قانون را حس کنند

نماینده مردم ‌آدربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری عدم قاطعیت در برخورد با مفسدان اقتصادی را سبب ریشه دار شدن و تدوام مفاسد اقتصادی دانست.
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز

حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار برگزاری رسا، با اشاره به فسادهای اقتصادی کلان با وجود دستگاه های نظارتی متعدد گفت: سه عامل برای این مسأله وجود دارد که یکی این است در کشور ما قوانینی که بخواهد جلوی این امور را بگیرد فراوان است اما وقتی قانون زیاد می شود راه های فرار از قانون هم می تواند زیاد شود.

وی افزود: ممکن است در جامعه 5 درصد افراد از مسؤول و غیر مسؤول اینگونه باشند، ما برای 5 درصد خیلی قوانین دست وپا گیری درست کردیم که جلوی فعالیت های 95 درصد دیگر را هم می گیرد، از طرف دیگر مانع شدنی که باید برای آن 5 درصد ایجاد کند نمی تواند داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان این که  وقتی قوانین زیاد و پیچیده شود راه های تبصره و فرار از آن ها افزایش پیدا می کند، اظهار داشت: از طرف خود افرادی که می خواهند مجری قانون باشند معمولا کسانی که می خواهند اختلاس کنند تا تخلفی انجام دهند یک نفوذی در عرصه ای که می خواهند تخلف را انجام دهند پیدا می کنند.

وی ادامه داد: نفوذی هایی پیدا می کنند که آن ها راه و چاه فرار از قانون یا خلأهای قانونی را می توانند نشان دهند، 70 درصد مشکلات نتیجه همین عامل است، شاید ده درصد مشکلات نیز متوجه دستگاه های نظارتی باشد، دستگاه های نظارتی الان کار درمان را انجام می دهند.

رییس دانشگاه قم با بیان این که مهم تر از کار درمان، پیشگیری است، ابراز داشت: اگر دستگاه های نظارتی دائما نسبت به مسؤولان، کار بانک ها و نسبت به جاهایی که در معرض اختلاس هستند حالت پیشگیری را آموزش دهند به گونه ای که یک تعامل مناسب و قوی بین دستگاه های نظارتی و دستگاه های مجری وجود داشته باشد، بسیار اثرگذار است.

وی عنوان کرد: الان این که فقط دستگاه های نظارتی اکتفا به این کنند که وقتی جرمی رخ داد حالت درمان و علاج را داشته باشند این موارد باز هم تکرار خواهد شد؛ در زمان طاغوت یک رعب، ترس و وحشتی در جامعه بود به دلیل انقلاب آن رعب و وحشت از بین رفت که یکی از اهداف انقلاب بود.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: پس از انقلاب در اوایل آن به جای رعب و وحشت، ایمان اکثریت مردم به گونه ای قوی بود که زمینه تخلفات این چنینی از بین می رفت در نتیجه فضای جامعه سالم تر بود.

وی اضافه کرد: وقتی ایمان مردم ضعف شود و از طرف دیگر به جای آن رعب و وحشت طاغوتی حکومت باید دارای اقتدار باشد که متخلفان احساس کنند که شمشیر قانون بالای سر آنها ایستاده است، متخلفان باید اقتدار قانون و حکومت اسلامی را حس کنند.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با بیان این که وقتی در جامعه اقتدار خاص خود را نداشته باشد افراد ضعیف الایمان وسوسه می شوند که چنین کارهایی انجام دهند، گفت: الان زمینه اینگونه وسوسه شدن ها در جامعه کم نیست، این سه عامل ذکر شده دست به دست هم می دهد تا ریشه اختلاس ها و مفاسد اقتصادی قطع نشود.

وی افزود: اگر شیب و حرکتی داشته باشیم که این موارد به مرور زمان کم شود امیدی هست که کلا ریشه آن برچیده شود./1323/ت302/ج

ارسال نظرات