۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۴۶۴۷۴۷
از سوی بوستان کتاب منتشر شد؛

اخلاق جنگ و صلح و مقایسه آن با جهاد اسلامی

کتاب اخلاق جنگ و صلح و مقایسه آن با جهاد اسلامی از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار نشر شد.
کتاب اخلاق جنگ و صلح و مقایسه آن با جهاد اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب اخلاق جنگ و صلح و مقایسه آن با جهاد اسلامی نوشته عطیه عابدی نژاد در سال 1395 از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار نشر شد.

 

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: «جنگ و صلح، خشونت و مدارا، توسل به زور و منع از آن از مباحث مهم حقوقی و سیاسی در ادوار مختلف تاریخ بوده است. جنگ به عنوان خشونتی سازمان یافته برای حل و فصل تعارض ها یکی از عناصر پایدار تاریخ بوده است.

 

تنها در قرن بیستم وقوع دو جنگ جهانی و انفجار هسته ای بر فراز هیروشیما و ناکازاکی، ده ها میلیون تلفات جانی به همراه داشته است.

 

متأسفانه پیشرفت تمدن، توسعه ارتباطات، شکل گیری نظام های سیاسی گوناگون، حتی نظام های سیاسی مبتنی بر دمکراسی، نه تنها چیزی از جنگ کم نکرده؛ بلکه ابعاد فاجعه و پیامد ناشی از جنگ را بسیار بیشتر از گذشته کرده است. از این رو، اخلاق جنگ و صلح به یکی از مباحث اصلی اخلاق در روابط بین الملل تبدیل شده است».

 

این کتاب در سه بخش با عناوینی همچون «تئوری های جنگ و صلح»، «جایگاه جنگ در اسلام» و «مقایسه جهاد در اسلام با تئوری جنگ عادلانه» گردآوری شده است که بخش اول شامل سه فصل نظریه صلح گرایی، نظریه واقع گرایی سیاسی و نظریه جنگ عادلانه می شود.

 

در بخش دوم این کتاب نیز فصل هایی همچون «جهاد» و «آموزه های اخلاقی اسلام درباره جنگ» به چشم می خورد و بخش سوم کتاب به دو فصل «مشروعیت توسل به جنگ» و «مشروعیت روش جنگیدن» پرداخته است.

 

در قسمتی از کتاب می خوانیم: یکی از مباحث مهم در حوزه اخلاق کاربردی، اخلاق جنگ و صلح است. در این نوشتار سه نظریه رایج در این زمینه یعنی؛ صلح گرایی، جنگ عادلانه و واقع گرایی سیاسی به تفصیل بررسی شده اند. نظریه جنگ عادلانه در اصول خود با نظریه جهاد اسلامی، پیوندهای مشترکی دارد که می توان با رهیافت تطبیقی به مطالعه آن پرداخت.

 

از آنجا که امروزه سعی می شود اسلام را دین خشونت معرفی کنند و در این راه به آیات و روایات متعدد در باب جهاد و وقایع تاریخی صدر اسلام متمسک می شوند، بررسی تئوری های جنگ و صلح و مقایسه جنگ عادلانه با جهاد در اسلام، می تواند گامی مؤثر در دفاع از اصول اساسی اسلام باشد.

 

کتاب اخلاق جنگ و صلح و مقایسه آن با جهاد اسلامی نوشته عطیه عابدی نژاد در سال 1395 با شمارگان 1100 نسخه و به قیمت 12000 تومان در 184 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب منشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات