۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۴۶۲۳
از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی؛

کاوشی نو در مسأله حضور اجتماعی زنان کتاب شد

کتاب کاوشی نو در مسأله حضور اجتماعی زنان(اشتراط جنسیت در پذیرش مسؤولیت های ولایی، اجرایی و قضایی) از سوی انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی چاپ و روانه بازار شد.
کتاب کاوشی نو در مسأله حضور اجتماعی زنان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب کاوشی نو در مسأله حضور اجتماعی زنان(اشتراط جنسیت در پذیرش مسؤولیت های ولایی، اجرایی و قضایی) نوشته سید مهدی نریمانی رمان آبادی از سوی انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

 

در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است: جایگاه مسؤولیت های اجرایی، مدیریتی و ولایی از وظایف خطیری است که سرنوشت عده زیادی از مردم به آن بستگی دارد. گاهی با یک تصمیم گیری کسی در منصب بالای اجرایی، مدیریتی و یا ولایی قرار دارد، زندگی مردم تا چندین سال تحت الشعاع قرار می گیرد.

 

با توجه به همین حساسیت است که پیروان مکاتب مختلف الهی و غیرالهی، برای پذیرش این مناصب حساس و کلیدی، شرایط گوناگونی تعیین می کنند. در دین اسلام نیزشرایط متعددی برای پذیرش پست های کلیدی مطرح شده است که فقیهان به عنوان تشخیص دهندگانِ نظر شریعت مقدس، در کتب و نوشته هایشان به انعکاس آنها روی آورده اند.

 

این کتاب در دو فصل کلیات و بررسی حکم فقهی گردآوری شده است که فصل اول شامل بخش هایی همچون «مفاهیم»، «پذیرش مسؤولیت در اسلام» و «نگاه اسلام به جنسیت» می شود و فصل دوم هم دربردارنده بخش هایی از قبیل «ادله منع»، «ادله جواز» و «ملاحظاتی در مورد حضور زنان در اجتماع» می شود.

 

در بخشی از کتاب می خوانیم: «بانوان می توانند بدون هیچ منعی از لحاظ فقهی، در کلیه امور اجرایی مانند ریاست جمهوری، و در امور ولایی مانند قضاوت و فتوا، حضور پیدا کنند؛ زیرا هیچ یک از ادله اقامه شده، برای حضور نیافتن بانوان در این پست ها، قانع کننده نیست و منابع نقلی و عقلی متعددی بر حضور زنان در این عرصه ها صحه می گذارند.

 

مانند این که خداوند زن را شش سال قبل از مرد، به حضور می پذیرد که نشان از شایسته تر بودن زن نسبت به مرد، برای دریافت فضایل دارد و اگر این منطق درست تبیین و اجرا گردد، بر همگان آشکار خواهد شد که زن بالاتر از مرد و لااقل همتای مرد است.

 

البته باید توجه داشت که مشارکت در این امور نباید به گونه ای باشد که زمینه ساز گناه، فروپاشی کانون خانواده، یا تنزل شأن زن مسلمان شود. در واقع اسلام، سپردن این مسؤولیت ها را به افراد توانمند و شایسته جایز و در برخی موارد ضروری می داند».

 

کتاب کاوشی نو در مسأله حضور اجتماعی زنان(اشتراط جنسیت در پذیرش مسؤولیت های ولایی، اجرایی و قضایی) نوشته سید مهدی نریمانی رمان آبادی با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 10000 تومان در 292 صفحه به صورت قطع رقعی از سوی انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات