۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۴۶۴۲۵۸
همزمان با سالگرد شهادت امام رضا؛

همایش بزرگ رضویون در خراسان شمالی برگزار می‌شود

همزمان با سی‌ام صفر، سالگرد شهادت امام رضا(ع)، مطابق سنتی دیرینه همایش بزرگ رضویون در حرم مطهر امامزاده حمزه بن موسی(ع) استان خراسان شمالی برگزار می‌شود.
همایش بزرگ رضویون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، همزمان با سی‌ام صفر، سالگرد شهادت امام رضا(ع)، بر اساس سنتی دیرینه همایش بزرگ رضویون با حضور زائران و مجاوران امام هشتم در جوار حرم مطهر امامزاده حمزه بن موسی(ع) روستای دهنه شیرین و مقصودآباد شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی برگزار می‌شود.

در این آیین معنوی چند هزار نفر از زائران پیاده از روستاها و شهرهای اطراف در قالب کاروان‌ها و هیئات مذهبی پیاده خود را به این امامزاده رسانده و در این محل به‌ صورت دسته‌جمعی به عزاداری شهادت امام رضا(ع) می‌پردازند.

حجت‌الاسلام محمد خانی، سرپرست هیأت امنای امامزاده حمزه بن موسی(ع) در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، اظهار کرد: همایش بزرگ رضویون، چهارشنبه دهم آذرماه در سالگرد شهادت امام رضا (ع) از ساعت 10 تا 13 در محل این امامزاده برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سخنران محوری این مراسم حجت‌الاسلام موحدی‌پور، امام جمعه شهرستان جغتای است، اضافه کرد: برای برگزاری این آیین مذهبی چند هزار نفر از زائران و مجاوران این حرم، مسیر هشت تا 15 کیلومتری را از شهر صفی‌آباد و روستاهای قنبرباغی، گسک، دهنه شور، نظرآباد، قارضی و سایر روستاهای شهرستان اسفراین به‌سوی امامزاده حمزه(ع) پیموده و در این مکان مذهبی به عزاداری و سوگواری برای شهادت امام رضا (ع) می‌پردازند.

حجت‌الاسلام خانی هدف از برگزاری این مراسم را تعظیم شعائر اسلامی و تکریم اهل بیت(ع) دانست و افزود: تکریم و تجلیل از مقام ولایت و امامت و تلاش برای تبدیل این بقعه مبارکه به قطب فرهنگی منطقه از دیگر اهداف برگزاری همایش بزرگ رضویون است.

وی افزود: زائران پیاده شرکت‌کننده در این همایش معتقدند حال که در سالروز شهادت امام رضا(ع) توفیق حضور در مشهد مقدس را نداشته‌اند با تشرف خود به این بقعه مقدسه که از منسوبین امام رضا(ع) است، این کم سعادتی را جبران کنند.

حجت‌الاسلام خانی اضافه کرد: هیأت امنای امامزاده همراه با خیل زائران و مجاوران این بقعه متبرکه وظیفه ذاتی و شرعی خود دانسته تا با برنامه‌ریزی‌های دقیق رفاهی و فرهنگی بتواند بخشی از وظیفه خود نسبت به زائران را انجام دهند.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده تا ساعت 10 صبح شنبه هیئات مذهبی و کاروان‌های پیاده در محل این حرم تجمع کرده و پس از آن برنامه‌های عزاداری و سخنرانی مذهبی آغاز می‌شود.

به گفته حجت‌الاسلام خانی پس از ایراد سخنرانی از سوی روحانیان برجسته و مداحی و نوحه‌خوانی عزای امام رضا (ع) از سوی مداحان استانی، با نزدیک شدن به اذان ظهر، عزاداران برای اقامه نماز جماعت اقدام می‌کنند.

حجت‌الاسلام خانی اظهار داشت: پس از اقامه نماز مراسم قرعه‌کشی ویژه این مراسم برگزار شده و به قید قرعه به دو نفر از برندگان، جایزه هزینه سفر به کربلا به‌صورت کامل اهدا می‌شود.

وی قرائت زیارت‌نامه امین‌الله و امام رضا (ع)، سخنرانی، عزاداری و مرثیه‌سرایی، قرعه‌کشی سفر کربلا به تعداد دو نفر به‌صورت رایگان، اهدای محصولات فرهنگی و اطعام و پذیرایی را ازجمله برنامه‌های همایش بزرگ رضویون در امامزاده حمزه (ع) برشمرد.

به گفته سرپرست هیأت امنای امامزاده حمزه بن موسی (ع) در برگزاری این همایش افزون بر هیأت امنای این امامزاده، اعضای کانون فرهنگی هنری امام حسن عسکری(ع)، مسؤولان هیأت های پیاده و اهالی دهنه شیرین و مقصودآباد نقش دارند.

گفتنی است، حرم مطهر حضرت حمزه بن موسی (ع)، برادر گرامی امام رضا (ع) و به روایاتی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در روستای دهنه شیرین در دهستان صفی‌آباد از بخش بام و صفی‌آباد شهرستان اسفراین و در فاصله 90 کیلومتری از شهر اسفراین واقع شده است.

آستان مقدس این امامزاده جلیل‌القدر در فهرست بقاع متبرک میراثی قرار دارد و به شماره: 5151 و کد: 15663 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است./9314/302/ب2

ارسال نظرات