۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۴۶۳۱۴۶
حجت‌الاسلام مدرسی:

صله‌رحم از رفتارهای اجتماعی مؤکد شرع مقدس اسلام است

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: صله‌رحم از مواضعی است که امامان معصوم (ع) بسیار بر مدار آن به اطرافیان خود تأکید فرموده‌اند.
حجت الاسلام سید رضا مدرسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید رضا مدرسی در سخنرانی مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح ابعاد معرفتی اسلام در موضوع صله‌رحم پرداخت و گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید«گناهی كه نعمت‌ها را تغيير می‌دهد، تجاوز به حقوق ديگران است. گناهى كه پشيمانى می‌آورد قتل است. گناهى كه گرفتارى ايجاد می‌کند، ظلم است. گناهى كه آبرو می‌برد، شراب‌خواری است. گناهى كه جلوى روزى را می‌گیرد، زنا است. گناهى كه مرگ را شتاب می‌بخشد قطع رابطه با خويشان است. گناهى كه مانع استجابت دعا می‌شود و زندگى را تیره‌وتار می‌کند، نافرمانى از پدر و مادر است.»

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که صله‌رحم از مواضعی است که امامان معصوم علیهم‌السلام بسیار برمدار آن به اطرافیان خود تأکید فرموده‌اند، اظهار داشت: امام علی(ع) فرمود«سه خصلت در هر کس باشد نمی‌میرد تا آثار آن‌ها را ببیند ستمکاری، قطع رحم و قسم دروغ که نبرد با خدا است به‌راستی که نزدیک‌ترین طاعت به پاداش صله‌رحم است و به‌راستی مردمی بدکار باشند و چون باهم مهربانی و پیوند کنند، اموالشان فزون شود و ثروتمند گردند و به‌راستی که قسم دروغ و قطع رحم، خانمان‌ها را ویران و از اهلش تهی سازد.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که از امام علی (ع) نقل‌شده است که«با خویشاوندانتان پیوند و رفت‌وآمد داشته باشید، هرچند آنان با شما قطع‏ رابطه ‏کرده‏ باشند.» ابراز داشت: البته صله‌رحم دارای درجاتی است که نسبت به شرایط و افراد متفاوت است؛ بر این اساس گاهی اوقات صله‌رحم سبب ضرر دنیایی یا دینی می‌شود در چنین حالتی مؤمن باید به حدی که صله‌رحم ضرر نداشته باشد احیاء کند.

وی افزود: صله‌رحم باید در مقابل ظالم و گناه‌کار همراه با امربه‌معروف و نهی از منکر همراه باشد و باید مؤمن توجه داشته باشد که صله‌رحم به صورتی انجام شود که این ارتباط مقدمه تائید اعمال آن‌ها نباشد و در مقابل کسی که می‌داند از دیدن او خوشحال نمی‌شود باید صله‌رحم به‌صورت کمک غیرمستقیم باشد.

حجت‌الاسلام مدرسی با اشاره به این‌که قطع رحم به هیچ‌وجه‌ی از منظر شرع مقدس جایز شمرده نشده است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در فتوایی در موضوع صله‌رحم فرموده‌اند«قطع رحم با کسانى که از خویشاوندان نَسَبى مى‌باشند، جایز نیست و صله‌رحم متوقف بر مراوده و رفت‌وآمد ‏نیست و با احوال‌پرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق مى‌شود.‏»/837/202/ب3

ارسال نظرات