۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۴۶۳۰۶۵
مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری:

استان چهارمحال و بختیاری از کمبود روحانی رنج می برد/ اعتبارات تخصیص یافته جوابگوی نیازهای دینی مردم نیست

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه یکی از مطالبات به حق مردم روحانی است، گفت: مسؤولان باید بدانند که تنها با اعتبارات استانی نمی شود آن طور که شایسته است فعالیت و کار فرهنگی کرد، اعزام مبلغ، ائمه جمعه و جماعت نیاز به حمایت بیشتر دارند.
حجت ‌الاسلام سیدجعفر مرتضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام سیدجعفر مرتضوی، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری، پیش از ظهر امروز در نشست با مدیرکل امور مبلغان و مساجد سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: استان چهار محال و بختیاری شرایط خاص خود را دارد، در زمینه اعزام و استقرار، یکی از مباحثی که بین مسؤولان، مردم و حتی علما و روحانیون حاضر در حوزه وجود دارد، کمبود روحانی و مبلغ است، یعنی نماینده ولی فقیه، استاندار، همه ائمه جمعه و جماعات، نمایندگان مجلس، تمام تشکل ها، احزاب، گروه ها و مردم شهری، روستایی و عشایری و دانشگاهیان بر این مسأله اعتراف دارند که ما در استان چهار محال و بختیاری روحانی و مبلغ دینی، نیاز داریم.

حجت‌ الاسلام مرتضوی افزود: این مسأله جزو مطالباتی است که شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست که پس از گذشت ۳۸ سال از انقلاب، در بعضی از روستاهای بالای سه هزار نفر جمعیت، روحانی و مبلغ دینی نداشته باشیم و تنها سالی یک یا دو بار در مناسبت هایی مثل ماه رمضان و یا محرم در این روستاها روحانی رفت و آمد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات به حق مردم روحانی است، ادامه داد: اگر مبلغ دینی بتواند در روستاهای استان ما استقرار دائم داشته باشد که بهتر و اگر نه حداقل در مناسبتهای ملی و مذهبی طول سال متناوباً و مرتب حضور داشته باشد.

حجت ‌الاسلام مرتضوی با اشاره به اینکه تربیت مبلغ دینی یکی از میوه های شیرین نظام مقدس جمهوری اسلامی است، افزود: بالای دو هزار طلبه خواهر و برادر، از حوزه های علمیه مشهد، اصفهان، قم، در طول سال به این استان اعزام می شوند اما ثمره ۱۲ حوزه علمیه این استان هنوز محقق نشده که ما بخواهیم از حوزه های علمیه این استان بحث اعزام مبلغ را انجام دهیم و به قولی خودکفا باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری گفت: با توجه به این شرایط ناچار هستیم اعزام های مناسبتهای ملی و مذهبی در طول سال را از حوزه های علمیه مشهد، اصفهان، قم انجام دهیم و در نتیجه هزینه ها و اعتباراتی که برای این امر به ما اختصاص داده می‌شود، برای اعزام یک سال بسیار ناچیز است و این یک ضعف است.

این مقام مسؤول اضافه کرد: ما در طول یک سال هزار و ۶۰۰ نفر مبلغ و مبلغه را به مناطق مختلف شهری و روستایی استان اعزام می کنیم که چیزی در حدود ۵۰ هزار نفر روز اعزام از سوی این مبلغان انجام می ‌شود و این آمار با بودجه اختصاص گرفته به هیچ وجه جور در نمی آید.

وی با بیان اینکه به دلیل اعتبارات کم بسیاری از طرحها در استان اجرا نمی شود، گفت: در نشست های مشترکی که با نماینده ولی فقیه و استاندار و مسؤولان اعزام طرح هجرت و معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و مدیر کل امور تبلیغی، در باره حل مشکلات اعزام مبلغ داشتیم، طرح هایی از جمله طرح اعزام عشایری ارائه و قول هایی هم داده شد اما محقق نشد که تنها دلیل هم نبود اعتبارات مالی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر ۵۳ مبلغ مستقر و خود استقرار در استان مشغول به امر مقدس تبلیغ هستند، گفت: بحث اعزام در استان چهارمحال و بختیاری به صورت مویرگی انجام می‌شود، یعنی به دورترین نقطه استان اعزام صورت می گیرد و هر جایی که اعزام انجام شود، مبلغ از ما درخواست کمک و حمایت دارد که درخواست به جایی هم هست.

حجت ‌الاسلام مرتضوی با اشاره به اینکه مردم چهارمحال و بختیاری بیشتر دامدار و کشاورز هستند، بیان کرد: کمک های مردمی در بحث اعزام مبلغ، به روحانیون تبلیغی با توجه به وضع بد اقتصادی موجود و مشکل خشکسالی، سال به سال کم و کمتر می‌شود و بیش از این هم نمی توان از مردم استان توقع داشت، شاید بعضی استان های دیگر با توجه به منبع درآمدی که دارند توقع بیش از این هاست و واقعاً کمک های بیشتری هم می ‌شود اما بیشتر مردم استان ما کشاورز و دامدار هستند و چشم به آسمان دارند و با این وضعیت نابسامان آب و بارش کم، هم کشاورزی مردم و هم دامداری آنها مختل شده است.

وی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری در بحث کیفیت اعزام، با مشکل مواجه هستیم، گفت: طلبه و مبلغی که از نظر سطح علم و معلومات در رتبه بالایی قرار دارد، یک بار بیشتر، آن هم برای دادن زکات علم خود، به این استان نمی آید و این به دلیل امکانات و مسائل مالی کمِ موجود در این استان است و باید دانست که آن مبلغ هم خانواده دارد و نیاز به تأمین مالی است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: ۱۵۰ خانه عالم در استان با مشقتها و سختی های زیاد ساخته شده و امکاناتی برای آنها در نظر گرفته شده اما بالای ۴۰ خانه عالم خالی است که علاوه بر داشتن هزینه هایی برای سازمان تبلیغات، دچار فرسایش و تلف شدن می شوند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه سازمان تبلیغات اعتبارات ملی ندارد و صد در صد اعتباراتش استانی است، اظهار کرد: مسؤولان باید بدانند که تنها با اعتبارات استانی نمی شود آن طور که شایسته است فعالیت و کار فرهنگی کرد، اعزام مبلغ، ائمه جمعه و جماعت نیاز به حمایت بیشتر دارند.

حجت ‌الاسلام مرتضوی با اشاره به معضلات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی موجود در استان، گفت: بسیاری از مشکلات اجتماعی موجود به دلیل نبود مبلغ دینی در بین مردم و در مقابل آن رشد چشمگیر ماهواره و اینترنت حتی در بین قشر عشایر است و این زنگ خطری است برای فعالان فرهنگی و مسؤولان کشور که باید فکر جدی برای این مهم اندیشیده شود./202/9457/ب1

ارسال نظرات