۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۴۶۲۴۲۴
مدیر مؤسسه علامه امینی تبریز:

طهارت و تعقل شرط درک حقایق آیات الهی است

حجت الاسلام همزبان با اشاره به حقیقت آیات الهی و راههای بهره گیری از این حقایق الهی، گفت: درک حقایق قرآنی و آیات الهی نیازمند تعقل و طهارت باطنی است.
حجت الاسلام همزبان مدیر مرکز تخصصی علامه امینی (ره) تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام رحیم همزبان مدیر مؤسسه شیعه شناسی علامه امینی(ره) تبریز، عصر امروز در جمع عزاداران حسینی با اشاره به حقیقت آیات الهی و راههای بهره گیری از این حقایق الهی، اظهار داشت: درک حقایق قرآنی و آیات الهی نیازمند تعقل و طهارت باطنی است.

وی با بیان اینکه هم نزول قرآن کریم حق است و هم خود قرآن یک حقیقت است، تصریح کرد: بنابراین برای درک و شناخت این حقایق والای الهی باید انسان طهارت باطنی را کسب کند، قرآن کریم در لمس ظاهر و حقایق باطنی قرآن هم طهارت ظاهری را شرط می داند و طهارت باطنی را شرط کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دریافت وحی از جانب پیامبر(ص) از سه طریق شنیدن، دیدن و قلب، بیان داشت: راه های دریافت حقیقت قرآن نیز در قلب انسان است و لازمه آن پاکیزگی قلب انسان از آلودگی ها است، چنانکه قرآن کریم درک قرآن را به طهارت موقوف کرده است.

وی با اشاره به آیات قرآن، یکی دیگر از زمینه های دریافت این حقیقت را تعقل و تعلم خواند و گفت: استفاده از معارف و راه کارهای قرآن در گرو مطالعه دقیق و عقلی قرآن است، قرآن کریم منبع عظیم معارف و علوم الهی است که برای درک آن نیازمند تفتن و بررسی های علمی است که در گرو تعقل انسان قرار دارد.

حجت الاسلام همزبان با بیان این که قلب انسان محل تجلی حقیقت الهی است، خاطرنشان کرد: راه رسیدن به خدا به تعداد انسانها است چرا که همه ما صاحب قلب هستیم و می توانیم از طریق آن به خدا برسیم، اما این که کدام مسیر ما را به حق می رساند در گرو دریافت حقیقت قرآن از طریق قوه تعقل و تفکر است.

وی با بیان اینکه انسان با طهارت باطنی قلب خود و در کنار آن با تعقل در مفاهیم آیات الهی که قرآن کریم بارها به آن دعوت کرده است می تواند مدارج معنوی را بپیماید، گفت: ارتقای معنوی و روحی انسان از مسائلی است که مورد توجه دین اسلام و هدف عمل به احکام الهی است.

مدیر مؤسسه شیعه شناسی علامه امینی(ره) عاشورا را از حقایق و تجلی آموزه های قران کریم دانست و گفت: باید با تعقل و تعمق در آیات الهی جریان عاشورا را دقیق دید و حقایق عمیق و والای آن را شناخت./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات