۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
کد خبر: ۴۶۱۶۷۵
کارشناس مسائل مذهبی تشریح کرد؛

نکات مهم ابتلا به «غصب» در جامعه

حجت الاسلام رضوانی استفاده شخصی از امکانات دولتی، تصرف در مال یا کسب حاصل از مال خمس و زکات نداده، تصرف در مال موروثی بدون رضایت همه وراث، استفاده از پول رهن خانه و نادیده گرفتن حق «سبق» را از مصادیق غصب در جامعه دانست و گفت: پول رهن به شرط قرض برای اجاره خانه قابل تصرف است.
حجت الاسلام حسین رضوانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسین رضوانی، کارشناس مسائل مذهبی، دوشنبه شب در مسجد الزهرا(س) اصفهان، گفت: امروزه یکی از حرامهایی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد بحث غصب است که موارد زیادی به آن تعلق می گیرد اما بسیاری از مردم یا مسائل آن را نمی دانند یا اهمیتی برای آن قائل نیستند، لازم است تا مسائل مربوط به غصب برای مردم توضیح داده شود، چیزی که در ذهن عموم از غصب است بیشتر به مواردی نظیر غصب در مکان و لباس نمازگزار محدود می شود، برخی مسائل ظرافتهایی دارد که مؤمن باید آنها را بداند.

وی ادامه داد: استفاده شخصی از امکانات دولتی غیر از مواردی که مجوز آن داده شده است مصداق غصب است و جایز نیست، این غصب ‏موجب دِین و ضمان است و شخص غاصب باید مبلغ آن را پرداخت کند، اگر انسان مالی را که خمس یا زکات به آن تعلق گرفته باشد را تصرف کند و با آن خانه ای بخرد یا کسبی راه بیاندازد زندگی در آن خانه یا تصرف در سود آن کسب حرام است و نیاز به مجوز حاکم شرع دارد، قول مشهور علما اینست که معامله با مال خمس نداده باطل است.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: خانه ای که موروثی است و بعضی از ورثه راضی نیستند کسی که می خواهد بهره ای از این خانه ببرد باید رضایت سایر ورثه را کسب کند، در غیر اینصورت تصرف مصداق غصب است و شرعیت ندارد، همچنین اگر خانه ای با پول دزدی خرید شده باشد هر نوع تصرف در آن خانه حرام است.

پول رهن خانه قابل تصرف نیست/ بزرگترین آیه قرآن در سوره بقره به مبحث رهن می پردازد‏

حجت الاسلام رضوانی بیان داشت: یکی از مواردی که گاهی به آن توجه نمی شود و ابتلاء به آن هم در جامعه زیاد است، موضوع رهن در اجاره خانه است، نمی شود در پول رهن در قبال واگذاری خانه و ملک تصرف کرد، تصرف در مال رهن حرام است، رهن به معنای گرو گرفتن است، بزرگترین آیه قرآن در سوره بقره به مبحث رهن می پردازد.

وی اظهار داشت: عدم مجوز در تصرف در مال رهنی به این معناست که پولی که بابت رهن و گرو در قبال واگذای خانه به غیر از او گرفته می شود ناید دست بخورد و در مکانی امن نگهداری شود تا هنگام تخلیه خانه صحیح و سالم به صاحب آن برگردانده شود، اگر پول تحت عنوان رهن خانه گرفته شود نمی شود از آن استفاده کرد.

کارشناس مسائل مذهبی افزود: راه صحیح این است که شخص صاحبخانه خانه اش را در ازای مبلغ اندکی به صورت ماهیانه اجاره دهد و در عوض شرط کند که شخص طالب خانه مبلغ مورد توافقی را به عنوان قرض به صاحبخانه بدهد و مدت این قرض هم تا هنگام اتمام زمان اجاره خانه باشد، این پول قرضی همان پولی است که امروزه به عنوان پول رهن خانه نامیده می شود.

حجت الاسلام رضوانی گفت: گاهی شما می خواهید ماشین خود را به شخصی برای مدت محدودی برای استفاده بدهید، اما می خواهید تا خیالتان راحت باشد که آن فرد ماشین شما را صحیح و سالم در موعد مقرر تحویل دهد، در این موارد از آن شخص می خواهید تا یک شیء با ارزش یا مبلغ قابل توجهی پول را نزد شما گرو بگذارد، در این مورد شما نمی توانید در آن شیء یا پول تصرف کنید و باید صبر کنید تا آن فرد ماشین را به شما برگزداند و شما هم پول را به او برگردانید، در مورد خانه هم همین طور است، مگر اینکه آن پول را به عنوان قرض شرط اجاره دادن خانه قرار دهید.

وی بیان داشت: یکی دیگر از موارد غصب نادیده گرفتن حق «سبق» است، حتی اگر کودکی در مسجد جایی را برای نماز پیش از شما گرفته باشد اگر جای او را بدون رضایت و اجازه او اشغال کنیم، غصب کرده ایم و نمازمان اشکال دارد و بیشتر مراجع قائل به باطل بودن نماز هستند، برخی خیال می کنند چون مسجد مکان عمومی است و تعلق به شخص خاصی ندارد پس می شود در جای شخصی که زودتر از ما آمده نماز خواند، در مورد اتوبوس و سایر مکانها هم همین طور است و شخصی که زودتر آمده و روی صندلی نشسته حق تقدم دارد./869/202/ب2

ارسال نظرات