۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۴۶۱۴۷۸
در درس خارج فقه‌رسانه عنوان شد؛

بیشترین نفوذ دشمن در جوامع اسلامی از طریق رسانه است

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی بیشترین نفوذ دشمنان اسلام در ممالک و جوامع اسلامی را از طریق رسانه دانست و گفت: دشمنان دین با تأسیس سنت سیئه و بدعت‌ در فرهنگ، آداب، رسوم و باور‌های اجتماعی مسلمانان نفوذ کرده‌اند و غالب نفوذشان نیز از طریق رسانه بوده است حال این نفوذ از طریق صدا‌ و سیما باشد یا از طریق فضای مجازی باشد.
حجت الاسلام و المسلمین رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم، یک‌شنبه در درس خارج فقه رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، شدت برخورد اسلام با بدعت‌گذار را بسیار بیشتر از بنیانگذار سنت‌ سیئه دانست و به توضیح و تبیین روایات مخصوص به این مسأله پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در باب مبارزه و دفاع در برابر بدعت و نبرد فکری و فرهنگی که دشمن ایجاد کرده است، در جلسه گذشته به دو روایت اشاره کرد و در این جلسه به توضیح، تفسیر و تشریح روایاتی دیگر در این موضوع پرداخت.

وی به روایت پیامبر اکرم(ص) «إذا ظَهَرَتِ البِدَعُ في اُمَّتي فَليُظهِرِ العالِمُ عِلمَهُ ، فَمَن لَم يَفعَل فَعَلَيهِ لَعنَةُ اللَّهِ» اشاره و خاطرنشان کرد: در این روایت، روی سخن پیامبر اکرم(ص) با عالم است و منظور از عالم می‌تواند رسانه دینی باشد چرا که رسانه‌دینی همان وظیفه، هدف و شأن عالمیت را دارد و به تعبیر دیگر رسانه‌دینی سخنگو، زبان و ابزار عالم است تا معارف اسلامی را تبیین کرده و مردم را هدایت کند.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم ادامه داد: رسول خدا(ص) در روایت مذکور تأکید کرده‌ است که؛ هرگاه بدعت‌ها در میان امتم پدیدار شوند، بر عالم است که علم خود را آشکار سازد و هر کسی چنین نکند، لعنت خدا بر او باد.

صدا و سیما و فضای مجازی راه‌های نفوذ رسانه‌های دشمن در جوامع اسلامی

وی بیشترین نفوذ دشمنان اسلام در ممالک و جوامع اسلامی را از طریق رسانه دانست و تصریح کرد: دشمنان دین با تأسیس سنت سیئه و بدعت‌ در فرهنگ، آداب، رسوم و باور‌های اجتماعی مسلمانان نفوذ کرده‌اند و غالب نفوذشان از طریق رسانه بوده است حال این نفوذ از طریق صدا‌ و سیما، اعم شبکه‌های رادیویی و ماهواره‌ای باشد یا از طریق فضای مجازی، اعم از سایت‌های خبری، تفریحی و شبکه‌های مختلف اجتماعی باشد.

این استاد برجسته حوزه علمیه ابراز داشت:‌ در روایات شاهد آن هستیم که ائمه اطهار(ع) و رسول خدا(ص) بدعت را عملی بسیار زشت معرفی کرده‌اند و آن را از اعمالی دانسته‌اند که هم بدعت‌گذار و هم تابعین آن مورد غضب خداوند قرار خواهد گرفت و همواره نهی شده است تا انسان بدعت‌گذار به عنوان بشری مبتکر و نواندیش، شناخته و معرفی نشود.

بیان زشتی‌ بدعت یکی از وظایف رسانه دینی

وی بیان زشتی‌های بدعت را یکی از وظایف رسانه دینی برشمرد و تأکید کرد: یکی از وظایف رسانه دینی آن است که زشتی بدعت را برمردم (به عنوان کبری قضیه) آشکار و معین سازند تا زمانی که عالمان دینی (یا همان رسانه دینی) عملی را (به عنوان صغری قضیه) بدعت دانستند، مردم بلافاصله (به عنوان نتیجه قضیه) بدانند که وظیفه آنها دوری و اجتناب از آن عمل است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با قرائت روایت «وَ شَرُّ الْأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا عَلی وَ كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ عَلی وَ كُلُّ ضَلَالَةٍ فِي النَّارِ» از پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: بدترین امور اجتماعی بدعت است و تمامی بدعت‌ها منجر به گمراهی می‌شود و هر گمراهی در نهایت به آتش جهنم ختم می‌شود.

اهل بدعت و پایین‌ترین مرتبه جهنم

وی با قرائت روایتی دیگر از رسول الله(ص) خاطرنشان کرد: ایشان در روایتی دیگر می‌فرماید: «اَهْلُ الْبِدَعِ کِلابُ اَهْلِ النّارِ» و اهل بدعت را سگان جهنمیان می‌داند و این بدان معنا است که در جهنم افراد مراتبی دارند و با توجه به روایت مذکور اهل بدعت در مرتبه‌ای پایین‌تر از دیگر جهنمیان هستند.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم با اشاره به روایت مذکور که پیامبر اکرم(ص) اهل بدعت را سگان جهنمیان می‌داند تأکید کرد: هر چند مصداق بارز این روایت بدعت‌گذاران هستند اما مقصود این روایت تنها بدعت‌گذاران نیست، چرا که روایت با استفاده از واژه‌ «اَهْلُ الْبِدَعِ» هر دو گروه بدعت‌گذاران و پیروی کنندگان از بدعت را شامل می‌شود از این رو مسؤولان رسانه‌‌ای که ترویج کننده بدعت باشد «کِلابُ اَهْلِ النّارِ» (سگان جهنمیان) هستند.

وی در ادامه به قرائت دو روایت از امیرمؤمنان(ع) پرداخت و افزود: حضرت علی(ع) در روایتی بدعت را قدرتمندترین نابود کننده دین دانسته و فرموده است: «مَا هَدَمَ الدِّینَ مِثْلُ الْبِدَعِ» چیزی مانند بدعت دین را ویران نکرده است.

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که بدعت دین را از توحید به سوی شرک می‌کشاند تصریح کرد: در این روایت حضرت علی(ع) با بیان «وَ مَا أُحْدِثَتْ بِدْعَةٌ إِلاَّ تُرِکَ بِهَا سُنَّةٌ فَاتَّقُوا الْبِدَعَ وَ الْزَمُوا الْمَهْیَعَ ...» می‌فرماید: هیچ بدعتی در دین ایجاد نمی‌شود، مگر آنکه به وسیله آن سنتی [نیکو] ترک گردد. پس، از بدعتها بپرهیزید و با راه راست و جادّه آشکار حق باشید!

تکریم بدعت‌گذار، تلاشی برای از بین بردن اسلام

وی خاطرنشان کرد: روایات همواره بر مسلمانان سفارش کرده‌اند تا در برخورد با بدعت‌گذار عبوث باشند و با برخوردی شدید با او رفتار کنند و هیچ‌گاه با لبخند با او سخن نگویند و هیچ‌گاه او را احترام نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با قرائت روایت «ﻣَﻦْ ﺍَﺗَﯽ ﺫَﺍ ﺑِﺪْﻋَﺔٍ ﻓَﻮَﻗَّﺮَﻩُ ﻓَﻘَﺪْ ﺳَﻌَﯽ ﻓِﯽ ﻫَﺪْﻡِ ﺍﻹِﺳْﻼﻡِ» تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) در این روایت احترام و تکریم بدعت‌گذار را تلاش و کوشش برای از بین بردن اسلام دانسته است.

وی در ادامه گفت: پیامبر اکرم(ص) در مقابل روایت مذکور فرموده است: «مَنْ أَرْعَبَ صاحِبَ بِدْعَةٍ مَلأَ اللَّهُ قَلْبَهُ اَمْنًا وَ ايمانًا» هر كس بدعت‌گذاران را [در اثر قيام و مبارزه با آن] بترساند، خداوند قلب او را با آرامش و ايمان پر مي‌كند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در پایان، روایتی دیگر از رسول ‌خدا(ص) قرائت تأکید کرد: خداوند توبه بدعت‌گذار را نمی‌پذیرد چرا که بدعت‌گذار با کار خود، گروه عظیمی از یک جامعه را منحرف کرده است از این رو پیامبر اکرم فرموده است: «أَبَى اللَّهُ لِصَاحِبِ الْبِدْعَةِ بِالتَّوْبَةِ» /878/پ202/ب1

اکتای بهمنی
ارسال نظرات