۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۴۶۱۳۳۴
آیت الله مجتهد شبستری:

طبعیت امر به معروف و نهی از منکر نوعا ملازم با مشقت است

امام جمعه تبریز با بیان اینکه طبعیت امر به معروف و نهی از منکر نوعا ملازم با مشقت است، گفت: در این فریضه نمی توان قاعده لاحرج را صادق دانست، بنابراین این فریضه امر به معروف و نهی از منکر از تحت قاعده لاحرج موضوعا و تخصصا خارج است و قابل صدق نیست.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در جلسه درس خارج فقه امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به دلیل «لا حرج فی الدین» در اثبات شرط چهارم امر به معروف، اظهار داشت: حرج به معنای مشقت است، طبق این قاعده اگر کسی احساس مشقت در امر به معروف داشته باشد، از او ساقط است.

وی با بیان اینکه اصل قاعده «لا حرج» در روایات و آیات قرآن به صراحت آمده و در اصل آن بحثی نیست، ابراز داشت: در احکامی که ماهیت آن ضرری است قاعده لا حرج بر آن صادق نیست، این قاعده در جایی است که حکم ثانوی دارد، یعنی برای زمان ضرر حکم دیگری برای آن هست مانند وضوی ضرری با آب که تیمم بدل از آن آمده است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه طبعیت امر به معروف و نهی از منکر نوعا ملازم با مشقت است، خاطرنشان کرد: در این فریضه نمی توان قاعده لاحرج را صادق دانست، بنابراین این فریضه امر به معروف و نهی از منکر از تحت قاعده لاحرج موضوعا و تخصصا خارج است و قابل صدق نیست.

وی با اشاره به دلیل سوم صاحب جواهر، گفت: روایتی از پیامبر اکرم (ص) که می فرماید «بعثت علی شریعه سهله سمهه بیضاء» دلیل سوم صاحب جواهر است، تسامح و تساهل نیز خود یک نوع شبهه از سوی برخی روشنفکران است که وارد شده است.، این سهله و سمهه سه معنا دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: منظور از سهله و سمهه آن است که در احکام اسلام عسر و حرج نیست مانند جایی که تا یقین به نجاست نباشد حکم به طهارت است، معنای دوم آن است که در نشر اسلام زور اکراه نیست، برخی روشنفکران با استناد با آیه «لااکراه فی الدین» می گویند که چرا حجاب باید اجباری باشد.

وی افزود: این «لااکراه» در اعتقادات و پذیرش اسلام است، بنابراین با پذیرش دین باید به احکام دین متعهد باشد،‌ معنای سوم آن است که در برخی مسائل اصولی کوتاه بیایید، مانند توافق با آمریکا که رهبری می گویند ما کوتاه نخواهیم آمد، در اینجا کوتاه آمدن طبق روایت سهله و سمهه صحیح  نیست، وقتی دستورات اسلام نازل شد کفار درخواست سازش با پیامبر (ص) را داشتند و درخواستهایی داشتند که پیامبر قبول نکرد./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات