۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۴۶۱۲۶۰
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی:

مقابله با بدعت از رسالت‌های رسانه دینی است

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی یکی از رسالت‌های رسانه دینی را مقابله با بدعت دانست و گفت: در روایات متعدد همواره بدعت نکوهش و بدعت‌گذار به شدت لعن و نفرین شده است.
رفعتی ویرایش شده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم، شنبه در درس خارج فقه رسانه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: یکی از اهداف مهم رسانه دینی، بنیانگذاری و تأسیس سنت حسنه است و در مقابل آن زدودن سنت‌های سیئه و بدعت‌هاست تا از انتشار و نهادینه شدن این دو در جامعه جلوگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان این که واژه بدعت برخلاف معنای زیبای لغوی آن، در اصطلاح معنایی همراه با بار منفی دارد به تفاوت میان بدعت و سنت سیئه پرداخت و اظهار داشت:‌ سنت سیئه بیشتر برای یک امر اجتماعی به کار می‌رود که در آن یک رفتار و یک آداب ناشایست بنیانگذاری و در نهایت در میان آحاد مردم جامعه نهادینه و ترویج می‌شود اما اگر این رفتار به دین نسبت داده شود و به نام دین باشد بدعت شمرده می‌شود.

وی در ادامه گفت: بدعت تنها در رفتار‌ها و آداب نیست بلکه ممکن است در باور‌ها و اعتقادات نیز بدعت صورت گیرد. بگونه‌ای که ممکن است باورهایی که مربوط به دین نباشد، جزء دین قرار گیرد و تبدیل به بدعت شود. 

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم یکی از رسالت‌های رسانه دینی را مقابله با بدعت دانست و خاطرنشان کرد: در روایات متعدد همواره بدعت نکوهش و بدعت‌گذار به شدت لعن و نفرین شده است.

وی با قرائت روایت: «عَنِ الصَّادِقِينَ(ع) أَنَّهُمْ قَالُوا إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فَعَلَى الْعَالِمِ أَنْ يُظْهِرَ عِلْمَهُ فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ سُلِبَ نُورَ الْإِيمَانِ» تصریح کرد: حضرت می‌فرماید اگر بدعتی در دین ظاهر شد(به محض بروز بدعت) وظیفه عالم و مبلغ دین آن است تا با علم و دانش خود و با بیان علمی و برهان، بدعت بودن آن عمل را بر مردم آشکار و تبیین کند و اگر عالم به وظیفه خود عمل نکند نور ایمان از او سلب خواهد شد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به واژه‌های (إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فَعَلَى) در روایت تأکید کرد: این روایت با استفاده از این واژه‌ها قصد دارد این نکته را تفهیم کند که رسانه دینی باید زمانی با بدعت مقابله کند که بدعت‌گذاری در گام اول و در ابتدای راه خود باشد از این رو قبل از آن که بدعت در جامعه نهادینه شود رسانه دینی موظف است آن را در نطفه خفه و ریشه‌کن کند، نه آن که پس از فراگیر شدن و همه‌گیر شدن بدعت در جامعه اسلامی،‌ رسانه دینی بخواهد مقابله با آن را آغاز کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با قرائت روایتی از رسول اکرم(ص) به محض آغاز و ظهور بدعت،‌ برخورد با آن را ضروری دانست و اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) فرموده است: «إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ ، وَلَعَنَ آخِرُ هَذِهِ الأُمَّةِ أَوَّلَهَا ، فَمَنْ كَانَ عِنْدَهُ عِلْمٌ فَلْيَنْشُرْهُ فَإِنَّ كَاتِمَ الْعِلْمِ يَوْمَئِذٍ كَكَاتِمِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ(ع)» از این رو عالِم (که می‌تواند یکی از مصادیق آن رسانه دینی باشد) به محض اطلاع از ظهور بدعتی باید با عِلمش بدعت بودن، زشت بودن و غیردینی بودن آن را بر آحاد جامعه تبیین و با آن مقابله کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به قسمتی از روایتی که از پیامبر اکرم(ص) ذکر شد، مبنی بر این که «... فَإِنَّ كَاتِمَ الْعِلْمِ يَوْمَئِذٍ كَكَاتِمِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ(ع)»، اگر عالِمی هنگام ظهور بدعت آن را کتمان کند و عکس العملی از خود نشان ندهد همانند کسی است که دین خود را کتمان کرده باشد.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم، یهود و نثاری را یکی از مصادیق کتمان کنندگان دین خدا برشمرد و ابراز داشت: یهود و نثار با سکوت در مقابل بدعتِ تثلیث با آن مقابله نکردند تا در نهایت منجر به شرک شدند از این رو یکی از مصادیق کتمان کنندگان دین خداوند شمرده‌ می‌شوند./878/پ202/ب1

اکتای بهمنی
ارسال نظرات