۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۴۶۱۰۵۰
در مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات مطرح شد؛

رتبه سوم خبرگزاری رسا در زمینه درست نویسی و اهمیت به زبان و خط فارسی

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به رتبه های برتر درست نویسی در خبرگزاری ها، گفت: از میان 24 خبرگزاری موجود خبرگزاری ورزش ایران رتبه نخست را کسب کرده و پس از برنا، خبرگزاری رسا در رده سوم قرار دارد.
اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها شامگاه جمعه در سالن نشست های مصلی تهران برگزار شد.

اسد ذوالفقاری در این مراسم ضمن قرائت بیانیه فرهنگستان زبان و ادب فارسی از اهدای جایزه رسانه های برتر در درست نویسی خبرداد و اظهار داشت: این جایزه چهارمین دوره را سپری می کنند و دو رکن اساسی دارد که نخست شورای سیاستگذاری و دوم کارگروه ویژه است که متشکل از رییس فرهنگستان و معاونت مطبوعاتی ایشان و جمعی از کارشناسان دیگر حوزه رسانه است.

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: در سال جاری 120 روزنامه و تعدادی از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری در طرح رتبه بندی شرکت کرده بودند که از میان 180 رسانه کار داوری در سه مرحله آغاز شد و در هرمرحله به رسانه های حذف و بخشی به مرحله دوم می رسیدند و در نهایت به مرحله سوم راه پیدا کردند و در آخر هفت رسانه صاحب این جایزه شدند.

وی ادامه داد: اینها رسانه هایی هستند که به درست نویسی اهتمام ورزیده اند و پاکیزه نویسی را سرلوحه کار خود قرار داده اند؛ مبنای اهدای جایزه شامل رعایت دستورهای خاص فارسی، فرهنگ املایی، پرهیز از واژگان بیگانه و مسائل دیگر مهم در زبان فارسی است که ما از هر رسانه 1750 کلمه انتخاب کردیم و 39 نفر از استادان و ویراستاران را به کار گرفتیم و در نهایت نتایجی به دست آمد.

وی با اشاره به برگزیدگان بخش روزنامه های سراسری عنوان کرد: در این بخش روزنامه سراسری نوآوران حائز رتبه برتر و جایزه شد و روزنامه های شهروند، خراسان، آفرینش، عصر مردم، همدلی، همشهری، سیاست روز، جوان، راه مردم و نوآوران در رده های بعدی قرار دارند.

ذوالفقاری عنوان داشت: در بخش روزنامه های استانی از 27 روزنامه در کشور سیستان و بلوچستان برنده جایزه و به ترتیب روزنامه های کیمیای وطن، اتفاقیه خراسان، پیام، سپیدار و نهضت شمال در رتبه های بعدی قرار دارند و همچنین در بخش روزنامه های ورزشی رتبه نخست برای روزنامه خبر ورزشی است و گل و ابرار ورزشی دوم و سوم شده اند.

وی با اشاره به اینکه در بخش مجلات از میان 18 مجله، نشریه خانواده خوشبخت رتبه نخست را کسب کرده است، ابراز داشت: در این بخش مجلات خانواده جوان، خانه و زندگی، تدبیر و زندگی و مجله خانواده در رتبه های بعدی قرار دارند.

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به رتبه های برتر درست نویسی در خبرگزاری ها افزود: از میان 24 خبرگزاری موجود خبرگزاری ورزش ایران رتبه نخست را کسب کرده و خبرگزاری های برنا، خبرگزاری رسا، دانشجو و مهر در رده بعدی قرار دارند و در بخش پایگاه های خبری نیز ورزش سه حائز رتبه برترشده است.

گفتنی است در این مراسم جوایزی نیز با توجه به عملکرد غرفه ها در زمینه های دکوراسیون، رضایت مندی، بازدید و تنوع زایی به غرفه هایی اهدا شد که در بخش نشریات استانی، نشریه پیام عسلوییه، در بخش کودک و نوجوان، نشریه نبات، در بخش دین و اندیشه قرآن و شفقنا به صورت مشترک حائز رتبه برتر شده اند.

همچنین در بخش فرهنگی و هنری خبرگزاری هنر آنلاین، در بخش آموزش تخصصی پایگاه خبری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در بخش عمومی و خانواده نشریه چلچراغ، در بخش سیاسی و اقتصادی مهرنامه و پایتخت کهن، در بخش روزنامه ها شهروند، در بخش خبرگزاری ها ایسنا و تسنیم و در بخش مؤسسات مطبوعاتی ابن سینای بزرگ صاحب امتیاز نخست شدند که از صاحبان این غرفه ها با اهدای لوحی تقدیر شد./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات