۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۴۶۰۹۰۶
عضو کميسيون فرهنگي شوراي شهر کاشان:

هنر تأثيرگذارترين ابزار براي ارائه مفاهيم اعتقادي و مذهبي است

عضو کميسيون فرهنگي شوراي شهر کاشان گفت: هنر يکي از ارزشمندترين و تأثيرگذارترين ابزارها براي ارائه مفاهيم اعتقادي و مذهبي است و والاترين ارزش ها را مي توان از سوی اين ابزار به جامعه منتقل کرد.
سوگواره هنر در ساحت عاشورا كاشان  سوگواره هنر در ساحت عاشورا كاشان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در کاشان، علي هاشمي طاهري پنجشنبه شب در دومين شب از سوگواره هنر در ساحت عاشورا در مرکز هيات حضرت علي اصغر(ع) فين بزرگ کاشان گفت: هنر يکي از ارزشمندترين و تأثيرگذارترين ابزارها براي ارائه مفاهيم اعتقادي و مذهبي است و والاترين ارزش ها را مي توان از سوی اين ابزار به جامعه منتقل کرد.

وي، تعزيه را هنري محبوب براي شيفتگان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) خواند و تصريح کرد: ويژگي مهم نمايش آييني يا تعزيه تجسم در حد فهم و درک وقايع و حوادث کربلا است که مي تواند ارتباط ملموس تري ميان مخاطب و روايت سوزناک دشت نينوا ايجاد کند.

هاشمي طاهري با اشاره به شيوه هاي گوناگون عرض ارادت به ساحت سالار شهيدان بيان کرد: مراسم عزاداري و سينه زني يکي از آداب ارزشمند سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين(ع) است اما هنر مذهبي به ویژه از طريق نمايش يکي از بهترين روش هاي تعظيم شعائر و ماندگار ساختن پيام سيدالشهدا(ع) است.

عضو کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر کاشان، آمريکا، رژيم صهيونيستي و آل سعود را يزيديان زمانه ناميد و سرنوشت محتوم اين رژيم هاي ستمگر که همان زوال و نابودي است را يادآور شد.

لازم به ذکر است، دومين شب سوگواره هنر در ساحت عاشورا در حالي با ميزباني مردم فين کاشان برگزار شد که برنامه هاي متنوعي نظير نقالي، تعزيه خواني و مديحه سرايي وي مهدي دريايي کارشناس و کارگردان هنر آييني در بخش نقالي داستاني از حوادث پيراموني کربلا با محوريت تأثير محبت امام حسين(ع) بر فطرت پاک انساني را  روايت کرد و با شيوه روايتگري خويش، فضاي معنوي خاصي را به مراسم بخشيد «تعزيه خواني» ويژه ترين بخش آيين شب پاياني سوگواره هنر در ساحت عاشورا بود که با هنرنمايي نقش آفرينان اراکي شور و حال بي نظيري را ايجاد کرد و تصوير رشادت ها و البته مظلوميت هاي حضرت علي اکب(ع) حضرت زينب(س) قمر بني هاشم(ع) و سالار شهيدان را با تکيه بر کلام محزون آهنگين و نمادهاي هنر آييني به بهترين شکل به مخاطبان عرضه کرد، ضمن اينكه مديحه سرايي رضا براتي در رثاي کوچکترين سرباز دشت کربلا حضرت علي اصغر(ع) همراه با سينه زني درپايان مراسم بود.

شايان ذکر است سوگواره هنر در ساحت عاشورا  به مدت دو شب با محوريت «شب شعر و نواهاي عاشورايي» و « نقالي، تعزيه خواني و مديحه سرايي» در فرهنگسراي مهر سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري کاشان و  مرکز هيأت حضرت علي اصغر(ع) کوي چهارباغ فين بزرگ برگزار شد./202/1307/ب1

ارسال نظرات