۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۴۶۰۸۶۰
مسؤول قرارگاه مراسم‌های اربعین مطرح کرد؛

برپایی ۴۰ موکب فرهنگی در اربعین/ پخش زنده دعای کمیل و ندبه از نجف و کربلا

مسؤول قرارگاه مراسم‌های اربعین گفت: امسال برای اولین بار حدود ۴۰ موکب برای مراسم اربعین برپا خواهد شد که یک‌سوم این مواکب در نجف اشرف، یک‌سوم در مسیر پیاده‌روی و یک‌سوم در کربلای معلا حضور دارند.
اربعین حسینی

به گزارش  خبرگزاری رسا، علی‌اکبر مداحی مسؤول قرارگاه اربعین در ستاد مرکزی اربعین طی نشستی که در خبرگزاری فارس برگزار شد، به اعلام برنامه‌های مراسم اربعینی حسینی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: این پیاده‌روی عظیم، بزرگترین مانور یا همایش مسلمین جهان است، لذا وظیفه داریم در همایش پرشکوه و عظیم پیاده‌روی اربعین علاوه بر اینکه شور حسینی در همه مسلمین وجود دارد، شعور و معرفت حسینی را نیز در آنها بالا ببریم؛ یکی از فعالیت‌هایی که بیشترین معرفت‌افزایی و بصیرت‌افزایی دارد مراسم حسینی است، براساس فرموده امام راحل و مقام معظم رهبری محرم و صفر و این روضه‌خوانی‌ها و مجالس سخنرانی است که اسلام را حفظ کرده است.

برپایی 3 موکب مرزی

مسؤول قرارگاه مراسم‌های اربعین اظهار داشت: با توجه به استقبال بی‌نظیر زائران و کمبودهایی که احساس می‌شد، تعداد موکب‌های فرهنگی را چهار برابر کرده‌ایم و امسال برای اولین بار حدود 40 موکب برای مراسم اربعین برپا خواهد شد که یک‌سوم این مواکب در نجف اشرف، یک‌سوم در مسیر پیاده‌روی و یک‌سوم در کربلای معلا حضور دارند. همچنین از میان این 40 موکب، 33 موکب ایرانی، 6 موکب عراقی و 2 موکب انگلیسی به ارائه خدمات می‌پردازند.

مداحی ادامه داد: سه موکب از 33 موکب ایرانی در نقاط مرزی مهران، شلمچه و چزابه برپا می‌شود. چون مرزها به ویژه مرز مهران پرتردد است و زائران ساعاتی را در آن می‌گذرانند. دو موکب انگلیسی در حسینیه فاطمیه(محل نمازجمعه نجف) و یک موکب در کربلا برای زائران انگلیسی‌زبان برپا شده که مداح و سخنران ویژه برای آنها در نظر گرفته شده است.

مسؤول قرارگاه مراسم‌های اربعین اظهار داشت: دو موکب برای اولین بار در کاظمین (یکی در مسجد بُراثا و دیگری ورودی حرم مطهر امامین کاظمین) و یک موکب نیز در سامرا در سرداب مقدس امام زمان(عج) پیش‌بینی شده است.

وی افزود: حدود 10 موکب هم اعلام آمادگی کرده‌اند که ما از این موکب‌ها نیز به لحاظ سخنران و مداح پشتیبانی خواهیم داشت اما به دلیل فضای محدودی که دارند (کمتر از 500 نفر) اعلام عمومی نمی‌کنیم.

وی عنوان کرد: تا روز شروع مراسم که دهم صفر است، معدود نقاطی را در خصوص برپایی موکب نمی‌توان پیش‌بینی کرد، چرا که مشخص نیست مشکلات‌شان حل خواهد شد یا خیر.

مسؤول قرارگاه مراسم‌های اربعین، سخنرانان موکب‌های ایرانی اربعین را اینچنین معرفی کرد: حجج‌اسلام سیدابراهیم رئیسی، سیدمحمد سعیدی، سیدمهدی میرباقری،  آقاتهرانی، حسینی قمی، طائب، پناهیان، مهدی ماندگاری، ثمری، تویسرکانی، حائزی‌زاده، حاجتی، برادران، حیدری کاشانی، کرمی و شیخ محمد کدخدارستم.

وی ادامه داد: مداحانی که طی روزهای مختلف در موکب‌های ایرانی قول همکاری داده‌اند، از جمله علی انسانی، صادق آهنگران، سعید حدادیان، محمدرضا طاهری، سیدمجید بنی‌فاطمه، میثم مطیعی، احمد واعظی، مهدی سماواتی، حسین سیب‌سرخی، مهدی رسولی، حسین هوشیار، سیدرضا نریمانی، شالبافان، طاهری صدر (مداح آذری‌زبان) و نریمان پناهی هستند.

مداحی درباره سخنرانی‌ها و مداحی‌های موکب‌های ایرانی تأکید کرد: قطعاً در این موکب‌ها مسائل اختلافی (نظیر پرداختن به هشت سال جنگ تحمیلی) مطرح نمی‌شود و در عوض به مسائل و دشمنان مشترک از جمله آمریکا، آل‌سعود و رژیم صهیونیستی می‌پردازیم.

پخش زنده دعای کمیل و ندبه از نجف و کربلا

مداحی با اشاره به پخش زنده دعای کمیل و دعای ندبه در مراسم پیاده‌روی اربعین گفت: برای دهه دوم (10ـ20 ماه صفر)، دهم و یازدهم صفر که پنج‌شنبه و جمعه اول این دهه می‌شود، دعای کمیل در نجف اشرف در صحن مطهر فاطمة‌الزهرا(س)‌ توسط آقای رمضان‌پور قرائت خواهد شد و از صبح جمعه همان روز دعای ندبه توسط مهدی سماواتی و سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان برگزار خواهد شد، همچنین هفته سوم پخش زنده در خیمه‌گاه حسینی خواهد بود که حسین هوشیار به قرائت دعای کمیل پرداخته و حجت‌الاسلام رئیسی سخنران دعای ندبه است و قرائت دعای ندبه توسط سعید حدادیان خواهد بود که مصادف است با 17 و 18 صفر که از شبکه اول سیما به صورت زنده پخش می‌شود.

مسؤول قرارگاه مراسم‌های اربعین خاطرنشان کرد: بعد از اربعین با حرمین کاظمین مذاکراتی انجام شده که هفته سوم، دعای کمیل از مسجد براثا توسط صادق آهنگران و دعای ندبه در حرم مطهر امامین کاظمین(ع) برگزار شود که مصادف است با جمعه 25 صفر. همچنین گروه‌هایی از شبکه 3 سیما همراه ما هستند که سخنرانی‌های موکب‌ها را شب‌ها ضبط و روز بعد از شبکه سوم سیما پخش می‌کنند.

زائران برای بازگشت عجله نکنند!

مداحی درباره امکان اسکان و پذیرایی از زائران در موکب‌های قرارگاه مراسم‌های اربعین اظهار داشت: در اکثر موکب‌های ما ارائه خدمات اسکان امکان‌پذیر نیست، چون در طول روز به صورت متوالی برنامه‌های فرهنگی دارند (از کارگروه‌های روایتگری گرفته تا ویژه‌برنامه‌های کودکانه.

وی یادآور شد: بحث اسکان و پذیرایی از زائران اربعین حسینی به ستاد پشتیبانی عتبات عالیات سپرده شده و تعداد موکبان ایرانی 400 موکب است که مشغول پذیرایی و اسکان هستند. همچنین 70 چادر پزشکی با امکانات و دارو نیز قرار است که به مردم سرویس درمان و داروی رایگان ارائه دهند.

مسؤول قرارگاه مراسم‌های اربعین با بیان اینکه خدمات موکب‌های عراقی اکثراً فقط تا شام اربعین خواهد بود، عنوان کرد: امسال تدبیری اندیشیده شده که موکب‌های ایرانی ویژه اسکان و پذیرایی تا چند روز بعد از اربعین نیز برپا باشند. همچنین مؤسسه مشعر، امسال با تمام توان در مرز مهران برای انجام فعالیت‌های فرهنگی مستقر شده است.

وی در پایان به زائران اربعین حسینی توصیه کرد: اگر عجله ندارید و وسعت وقت دارید، قبل از سه روز آخر به زیارت اربعین بروید که راه‌ها بازتر است و اتوبوس‌ها فراوان. همچنین کسانی که می‌خواهند برگردند، اگر عجله‌ای ندارند سه ـ چهار روز بعد از اربعین بازگردند./816/101/ب2


منبع: فارس

ارسال نظرات