۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۴۶۰۸۴۹
مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی:

یاد خدا اصلی‌ترین راهبرد موفقیت در مسیر زندگی است

حجت‌الاسلام رامشک به تشریح پیامدهای ذکر و یاد خداوند در زندگی بشری پرداخت و گفت: یاد و توجه به ساحت اقدس الهی از اصلی‌ترین راهبردهای موفقیت در مسیر زندگی است.
حجت‌الاسلام مهدي رامشک، مدير مدرسه آيت‌الله مجتهدي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی رامشک امروز در جلسه عمومی اخلاق که در مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) قم برگزار شد، به تشریح پیامدهای ذکر و یاد خداوند در زندگی بشری پرداخت و گفت: یاد و توجه به ساحت اقدس الهی از اصلی‌ترین راهبردهای موفقیت در مسیر زندگی است.

حجت‌الاسلام رامشک با اشاره به آیه 9 سوره منافقون می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ»، اظهار داشت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: در قیامت افرادی هستند که به لحظاتی که در دنیا به یاد خداوند نبوده‌اند حسرت می‌خورند؛ بنابراین اگر مؤمن در طول زندگی دنیوی خود از یاد خداوند غافل باشد زیان‌ دیده و دچار خسران می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) با اشاره به معنای اصطلاحی واژه «خسران»، ادامه داد: خسران با ماهیت ضرر تفاوت دارد چرا که در خسران اصل سرمایه از بین می‌رود و قابل جبران نیست در حالی‌ که ضرر حقیقت خسران را ندارد.

وی با بیان این‌که از نگاه روایات و قرآن کریم «عمر» سرمایه انسان است، بیان داشت: خداوند در مقابل این سرمایه واژه خسران را به کار گرفته است، بر این اساس اگر مؤمن در دنیا عمر خویش را صرف کارهای بیهوده کند سرمایه زندگانی خود را از دست‌ داده است، به‌ گونه‌ای که دیگر قابل بازگشت نیست و این امر سبب حسرت خوردن او در روز قیامت می‌شود.

حجت‌الاسلام رامشک به تبیین حقیقت خسران در غفلت از یاد خدا پرداخت و بیان داشت: چنانکه در روایات آمده «ذکر» معنای وسیعی دارد و دارای مصادیقی از قبیل ذکر زبانی، قلبی و عملی است؛ بنابراین غفلت از خدا حقیقت خودفراموشی است.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره)  با بیان اینکه از دیدگاه روایات پرهیز از گناه و انجام دادن واجب، اصالت ذکر خداوند را شکل می‌دهد، گفت: ذکر و یاد خداوند مقدمه مقام مطیع خدا بودن است، بنابراین اساس یاد خدا توجه به امور روزمره و پرهیز از گناهان است.

وی با اشاره به بخشی از آیه 28 سوره رعد «ألا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ؛ آگاه باشيد كه تنها با ياد خدا دل‌ها آرامش پيدا مى ‏كند»، بیان داشت: راز اینکه مجاهدان اسلام در طول تاریخ در مقابل سخت‌ترین شکنجه‌ها مقاوم ماندند این است که ایشان پیوسته و خالصانه در حال یاد خدا بودند.

حجت‌الاسلام رامشک در پایان با بیان اینکه مسیر طلبگی مأنوس با ذکر و یاد خدا است، عنوان داشت: رنج‌ها و سختی‌ها در زی طلبگی اساس یاد خدا را تشکیل می‌دهد و طلبه باید آثار ذکر خداوند را در مسیر زندگی طلبگی خودش ببیند و با تمام وجود درک کند.

شایان ذکر است، جلسه عمومی اخلاق مدرسه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) در سالن اجتماعات و باحضور اساتید این مدرسه برگزار شد./841/202/ب2

ارسال نظرات