۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۴۶۰۸۱۳
در بازخواني‌کتاب دغدغه هاي فرهنگي مطرح شد؛

امام راحل با کليدواژه هاي «مستضعف» و «مستکبر» پويايي مبارزه اسلامي را نشان داد

پژوهشگر حوزه فرهنگ گفت: امام راحل با احياي دو کليدواژه و کلمه قرآني مستعضف و مستکبر کفايت و پويايي لازم مبارزه اسلامي را نشان داد.
محسن صفايي فرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، محسن صفايي فرد در آيين متن خواني کتاب دغدغه هاي فرهنگي رهبر معظم انقلاب که بعد از ظهر امروز در مجتمع فرهنگي هنري شهر برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامي به عنوان بزرگ ترين انقلاب قرن بيستم علاوه بر اشتراکاتي که با ساير انقلاب هاي مشهور نظير انقلاب کبير فرانسه و انقلاب اکتبر روسيه دارد داراي يک نقطه تمايز مشخص بوده که در واقع همان وجه ديني و مذهبي بودن است.

وي از پايان مذهب در انقلاب هاي فرانسه و روسيه به عنوان يک نقطه تشابه ياد کرد و گفت: ليبرال ها و کمونيست ها در اين تصور که مذهب شأنيت اجتماعي ندارد و داراي کارآيي اداره جامعه نيست اتفاق نظر داشتند و اصولا همين نکته، نقطه شروع انقلاب ها عليه کليساها و فئودال ها بوده است.

اين پژوهشگر حوزه فرهنگ سپس به تحليل مقام معظم رهبري در کتاب دغدغه هاي فرهنگي از انقلاب هاي مختلف پرداخت و بيان کرد: حدود 20 سال پس از انقلاب کبير فرانسه که با شعار و آرماني چون «آزادي» ايجاد شده بود شاهد استمرار حکومت پادشاهي هستيم با اين تفاوت که به جاي لويي شانزدهم بي کفايت، ناپلئون بناپارت مستبد و البته مقتدر به قدرت رسيده است.

صفايي فرد افزود: انقلابي که با نظريات روسو و مفهوم قرارداد اجتماعي به روي کارآمد و در ابتدا از نظم جديد مبتني بر آراي مردم سخن مي گفت پس از دو دهه هنوز از تحقق آرمان هايش عاجز بود.

وي همچنين به انقلاب اکتبر روسيه نيز اشاره و عنوان کرد: اين انقلاب که بر اساس ايده هاي مارکس و همزمان با ترويج فضاي کمونيسم در جهان شکل گرفت، هجوي بر سرمايه داري و دفاعيه اي از کارگران و  فرودستان بود.

اين فعال فرهنگي درباره علت تقابل کمونيسم با مذهب و سرمايه داري، اضافه کرد: مارکس سرمايه داران را به واسطه اينکه عامل ازخودبيگانگي انسان ها هستند مستحق سرزنش مي دانست و دين را به علت سکوت در برابر اين ظلم افيون توده ها قلمداد مي کردند.

صفايي فرد با اذعان به جذابيت نظريات مارکس در فضاي دهه 50، بيان کرد: امام راحل با احياي دو کليدواژه  و کلمه قرآني مستعضف و مستکبر کفايت و پويايي لازم مبارزه اسلامي را نيز در اين زمينه نشان داد.

وي تصريح کرد: بر اساس اعتقاد امام، مستضعف فراتر از دين و مذهب و اعتقاد تعريف مي شود، چنانکه همواره از تعبير مستضعفين جهان استفاده کرده و در نگاه استکبارستيز خويش جغرافيا را کنار مي گذارند.

شايان ذکر است، جلسات تحليل و بازخواني کتاب «دغدغه هاي فرهنگي»  و همچنين اثر ارزشمند «انسان 250 ساله» با محوريت نظرات رهبرمعظم انقلاب به ابتکار سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري کاشان هر هفته در مجتمع فرهنگي هنري شهر با حضور کارکنان اين سازمان و ساير فعالان فرهنگي شهرستان کاشان برگزار مي شود./1307/202/ب2

ارسال نظرات