۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۴۶۰۵۰۳
استاد دانشگاه شریف:

تفکرات علامه طباطبایی بهترین منبع برای مقابله با اندیشه‌های الحادی غرب است

برگزیده جایزه علامه طباطبایی گفت: علامه زمانی وارد حوزه شدند و کرسی فلسفه را دایر کردند که امروز بهترین منبع برای مقابله با تفکرات الحادی غربی و شرقی است.
گلشنی استاد دانشگاه صنعتی شریف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، دکتر مهدی گلشنی، استاد دانشگاه شریف تهران و برگزیده جایزه علامه طباطبایی امروز در همایش بزرگداشت آن عالم فرزانه در تبریز، اظهار داشت: علامه زمانی وارد حوزه شدند و کرسی فلسفه را دایر کردند که امروز بهترین منبع برای مقابله با تفکرات الحادی غربی و شرقی است، به عبارت دیگر علامه در زمانی حضور داشتند که نیازمند روشنگری های فلسفی بود.

وی با بیان این‌که علامه نقطه عطفی در تاریخ بود، خاطرنشان کرد: علامه وقتی به قم آمدند و درس فلسفه را راه انداختند، توصیه شد که دیگر ادامه ندهند، اما فرمود؛ هر طلبه ای که وارد قم می شود با چند چمندان شبهات وارد می شود که بایستی آنان را برای مقابله شبهات غربی و ماتریالیستی آماده کرد.

گلشنی با بیان این‌که مرحوم علامه جهادی ماندگار در عرصه مقابله با تفکرات توده‌ای داشت، افزود: اصول فلسفه و روش رئالیسم ایشان بایستی بیش از این مورد مطالعه قرار گیرد تا طلاب پاسخگوی شبهات روز باشند.

وی با بیان این‌که استدلال های علامه در مقابل پوزتویست ها بسیار ساده، عمیق و قابل درک بوده است، گفت: متأسفم گام هایی که برای شناختن اندیشه فلاسفه اسلامی در غرب برداشته شده است، انعکاسی کمرنگ در جامعه داشته است.

این استاد فلسفه دانشگاه تهران با تشریح اندیشه‌های علامه طباطبایی در علوم تجربی و حسی، گفت: علامه علوم طبیعی را روشنگر می دانستند، اما از دیدگاه ایشان علوم تجربی چراغی نیست که بر هر تاریکی اثر داشته باشد، به نظر علامه جواب هر سؤالی را نباید از علم تجربی گرفت.

وی با بیان این‌که علامه طباطبایی الگوی یک فیلسوف تمام عیار و در زمان خود بی‌نظیر بوده است، افزود: علامه به صورت مطلق با علوم تجربی به اثبات خداوند نرفته است، چنانکه علم امروز ادعا می کند که هرگز نمی توانند حرف قطعی بزند، چرا که از کل ماده عالم تنها پنج درصدش را می دانیم.

گلشنی با بیان این‌که علامه فیلسوفی بود که به مسائل فیزیک احاطه داشت، تصریح کرد: علامه طباطبایی تأکید داشت که باید بنا به مقتضیات زمان پاسخگوی سؤالات و شبهات بود، امروز شاهدیم که خداپرستی میان فیلسوفان غربی رشد کرده است و جلسات مشترکی میان فیلسوفان خداباور برگزار می شود.

وی ادامه داد: نوشته های فیلسوفان خداباور انعکاسی در محیط امروز ندارد، احساس می کنم، دست‌های مرموزی است که شبهاتی را وارد جامعه می کند، برای باور این حقیقت خوب است سری به دانشگاه بزنیم و با دانشجویان هم‌صحبت شویم، امروز حوزه های علمیه باید به زبان روز مسلط باشند تا بتوانند پاسخگوی شبهات روز باشند.

گفتنی است، همایش بزرگداشت علامه طباطبایی برای نخستین بار است که با محوریت اخلاق حرفه ای از دیدگاه علامه طباطبایی در زادگاه آن عالم فرزانه و فیلسوف مشرق زمین برگزار می شود./935/202/ب2

 

ارسال نظرات