۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۴۶۰۴۹۰
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

علامه طباطبایی هیچ‌گاه خشم و غضب نداشت

آیت الله احمدی گفت: عمل اخلاقی به گونه ای است که همواره تصویر ذهنی در افراد ایجاد می کند، به ویژه اگر با سوز همدلی همراه باشد، همواره در ذهن انسان بافی می ماند.
آیت الله احمد احمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه تهران امروز در همایش بزرگداشت علامه طباطبایی در تبریز اظهار داشت: علامه طباطبایی در عمل آموزگار ما بود، یک بار صدایش را بلند نکرد و برای رفع اشکالات و سؤالات طلاب فرصت و زمان می گذاشت.

وی با بیان این‌که علامه حقیقت هستی را یکپارچه میدید، خاطرنشان کرد: معتقدم یک عرفان اهل بیتی باید نوشته شود که از برخی مسائل ما را دور بدارد، مرحوم علامه دیدش به کل نظام هستی این بود که ذات پاک حضرت حق بر همه چیز احاطه دارد و همه چیز به او وابسته است، اما کیفیت آن چندان مورد شناخت نیست.

آیت الله احمدی ادامه داد: علامه با این نگرش به خدا، هستی، علم و شاگرد می نگرد و همه را امانت الهی می داند، ایشان خود را در برابر همگان وظیقه‌مند می دانست و کسی را رد نمی کرد، خودم دیدم در گرمای سوزان نیمه مرداد ماه قم؛ فردی برای استخاره مراجعه کرد و علامه با آن کهولت سن خود پاسخ فرد را داده است.

وی با بیان این‌که وضع مالی علامه طباطبایی چندان مطلوب نبود و در اواخر عمر ملک تبریزش را فروخت و اغلب با اتوبوس به تهران و قم سفر می کرد، افزود: سلسله مباحثات علامه با صاحب نظران توده‌ای در آن دوران مکتب اسلام‌شناسی بود که بایستی مورد مطالعه قرار گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که علامه با قدرت استدلالی و اخلاق متعالی خود افکار را اقناع می کرد، افزود: علامه با سوزی خاص به افراد می نگریست، ایشان گاهی پس از پایان درس در مدرسه حجتیه تا روبروی بیمارستان فاطمی و حتی دم در خانه‌اش پاسخگوی سؤالات شاگردان بود.

آیت الله احمدی افزود: عمل اخلاقی به گونه ای است که همواره تصویر ذهنی در افراد ایجاد می کند، به ویژه اگر با سوز همدلی همراه باشد، همواره در ذهن انسان بافی می ماند. علامه طباطبایی بر اساس مکتب استادش مرحوم سیدعلی آقا قاضی معتقد بود که آدم باید خودش را بسازد، خودسازی به معنای آنست که خود را نبینی و به لقاء الله برسی.

این استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که علامه طباطبایی هیچ‌گاه خشم و غضب نداشت؛ گفت: خشم در وجود علامه مرده بود، بنده در مدت 20 سالی که در محضر ایشان بودم، یک کلمه اهانت از زبان ایشان نشنیدم. آن دوران فردی رساله‌ای حدود 60 صفحه ای در رد المیزان نوشته بود که به علامه نیز توهین کرده بود، در مقابل این حرکت علامه طباطبایی از او گذشت و برایش طلب مغفرت کرد.

وی که هنگام بیان حالات عرفانی و اخلاقی علامه طباطبایی منقلب شده بود، تصریح کرد: هر یک از ابعاد شخصیتی علامه خود کتابی قطور است که بایستی مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد، باید مکتب علامه طباطبایی شناخته شود. از بغداد برای آموختن هندسه و ریاضی به محصر علامه می رسیدند، در همه رشته ها ید طولایی داشتند.

همایش بزرگداشت علامه طباطبایی برای نخستین بار است که با محوریت اخلاق حرفه ای از دیدگاه علامه طباطبایی در زادگاه آن عالم فرزانه و فیلسوف مشرق زمین برگزار می شود./935/202/ب3

 

ارسال نظرات