۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۴۶۰۴۸۳
آیت الله شبستری:

علامه طباطبایی به دنبال کادرسازی در حوزه علمیه بود

نماینده خبرگان رهبری با بیان این که علامه طباطبایی به دنبال کادرسازی در حوزه علمیه بود، گفت: علامه در شرایطی وارد میدان فلسفه شدند که افکار فلسفه مادی به صورت ویرانگر وارد دانشگاه ها و کشورهای اسلامی شده بود.
آیت الله شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در مراسم افتتاحیه همایش بزرگداشت مقام علمی و معنوی علامه طباطبایی(ره) در تبریز اظهار داشت: علامه از مصادیق بارز علمای دینی بوده است، ایشان علاوه بر این که در فقه، اصول، کلام، ریاضیات، ادبیات عربی و فارسی، هیئت و نجوم و علوم مختلف صاحب نظر بودند، در علم تفسیر و فلسفه و عرفان ید طولایی داشتند.

وی افزود: آثار نفیسی از این شخصیت بزرگوار به یادگار مانده که تفسیر المیزان یک شاهکار است، المیزان به اعتراف برخی از داشمندان بزرگ ایران و جهان بی‌نظیر است، استاد شهید مرتضی مطهری؛ از شاگردان علامه می فرماید؛ المیزان بهترین تفسیری است که از صدر اسلام تاکنون نوشته شده و معتقدم از الهامات الهی است. در حقیقت این تفسیر یک ابتکار ارزشمندی بود که از سوی علامه طباطبایی صورت گرفته است.

آیت الله شبستری خاطرنشان کرد: علامه در شرایطی وارد میدان فلسفه شدند که افکار فلسفه مادی به صورت ویرانگر وارد دانشگاه ها و کشورهای اسلامی شده بود، دشمنان غربی می خواستند شرق را باخته فلسفه غرب سازند اما علامه توانست با الهام از مکتب اهل بیت افکار الحادی را از فضای اسلامی غربی و شرقی دور کند.

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی، گفت: آن عالم فرزانه خود مجسمه اخلاق بود و در عمل اخلاق اسلامی به طلاب، حوزویان و دانشگاهیان آموختند، بنده خود حدود هفت سال در محضر ایشان تلمذ کردم، حتی یک بار کلمه «من» از زبان ایشان نشنیده شده بود.

آیت الله شبستری ادامه داد: علامه می گفت به من استاد نگویید، یادم هست در مدرسه فاطمیه قم که تعداد شاگردان به بیش از 100 نفر رسید، از سوی شاگردان پیشنهاد شد؛ علامه روی منبر رفته و با بلندگو تدریس کنند؛ ایشان فرمودند که بنده از جای بلند و صدای بلند گریزانم که کنایه از دوری‌گزینی ایشان از مقامات دنیوی و شهرت بود.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: علامه حتی اگر شاگردی اشکال ناواردی را مطرح می کردند، عصبانی نمی شد، بلکه با کمال مهربانی گوش می داد و جوابی ارایه می کردند، از امتیازات دیگر علامه طباطبایی؛ شاگردپروری ایشان بود، سعی داشت برای حوزه علمیه کادرسازی کند، 10 شهید انقلاب اسلامی که هر یک عالمی ارزشمند بودند؛ همه از شاگردان ایشان بودند.

وی افزود: حتی از مراجع فعلی و اساتید برجسته حوزه و دانشگاه از شاگردان علامه هستند، گفت: سؤال می‌شود؛ نظر مبارک علامه طباطبایی در مورد انقلاب اسلامی، ولایت فقیه و حکومت اسلامی چه بود؟ باید بگویم که ایشان نسبت به این نسأله کاملا نظر مثبتی داشتند.

آیت الله شبستری ادامه داد: علامه طباطبایی در جلد چهارم صفحه 207 المیزان عباراتی در ذیل آیاتی با چنین مضمونی آورده که حکومت اسلامی لازمه اجرای احکام دینی اسلام است، مقدمه واجب، واجب است، بنابراین حکومت اسلامی باید تشکیل یابد تا احکام اجتماعی اسلام پیاده شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که علامه مشروعیت مردمی و الهی را لازمه رهبری در جامعه اسلامی دانسته‌اند، گفت: از نظر ایشان؛ چون اثر افراد در پیدایش اجتماع، تکوینی است؛ برای اداره آن نیز باید حق دخالت داشته باشند و خداوند آن اثر را در مقام تشریع ضایع نگذاشته است.

وی افزود: ایشان از سال 41  و 42 وارد عرصه سیاسی و مبارزاتی شد و در جلسات علمای مبارز شرکت می کردند، چنانکه امضای ایشان در کنار امضای امام راحل در اعلامیه مشهور سال 41 مشاهده می کنیم، البته بعد از پیروزی انقلاب کهولت سن مانع حضور فعال ایشان در عرصه های انقلابی شد، علامه علاقه وافری به امام داشتند و امام نیز علاقه عمیقی به آن علامه بزرگوار داشتند.

 همایش بزرگداشت علامه طباطبایی برای نخستین بار است که با محوریت اخلاق حرفه ای از دیدگاه علامه طباطبایی در زادگاه آن عالم فرزانه و فیلسوف مشرق زمین برگزار می شود./935/202/ب2

ارسال نظرات