۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۴۶۰۳۲۴
آیت الله فیاض:

حوزه علمیه هیچ‎گونه وابستگی سیاسی را نمی‎پذیرد

یکی از مراجع تقلید نجف اشرف، بر لزوم استقلال حوزه علمیه از گروه های سیاسی و اقتصادی تأکید کرد.
حضرت ‌آیت الله اسحاق فیاض از مراجع تقلید نجف

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ محمد اسحاق فیاض از مراجع تقلید نجف اشرف در حاشیه درس خارج اصول به بررسی مسائل جاری در حوزه‎های علمیه، عراق و کشورهای منطقه پرداخت و گفت: طلاب علوم دینی باید بیشتر وقتشان را به مطالعه، مباحثه و حفظ جایگاه حوزه علمیه نجف اختصاص دهند.

وی افزود: حوزه علمیه نجف اشرف به عمق و دقت در تحصیل و علوم شناخته شده است پس بر این اساس باید جایگاه حوزه طبق تلاش و کوشش علمای گذشته حفظ شود.

حوزه علمیه هیچ گونه وابستگی سیاسی را نمی‎پذیرد

آیت الله فیاض با بیان اینکه علما، فقها و مراجع مشکلات، سختی، محدودیت و تجاوزهای حکومت دیکتاتور سابق را تحمل کرد، بیان داشت: علما و طلاب گذشته باوجود تحمل فقر شدید اجازه ندادند که حوزه علمیه نجف به دولت و حزب سیاسی و اقتصادی وابسته باشد.

وی ادامه داد: طلاب در تحصیل و تبلیغ مسائل شرعی و دینی آزاد هستند و هیچ گونه محدودیت و یا وابستگی را نمی‎پذیرند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: طلاب و مبلغان اربعین حسینی (ع) با تشکیل کارگروه‎هایی به دور از مشاجره و وابستگی به فردی به افراد کهنسال، کودکان و بیماران خدمت می‎کنند و به بیان احکام شرعی، آداب اسلامی و اخلاق می‎پردازند.

ملت عراق باید از افراطر گرایی و تعصب دوری کنند

وی بر ضرورت حفظ اتحاد دوری از افراط گرایی و تعصب گرایی تاکید کرد و اظهار داشت: تقوای الهی میزان برتری انسان‎ها نسبت به یکدیگر است. انسان مومن و متقی از هر گونه وابستگی نژادی و طایفه‎ای به دور است.

آیت الله فیاض حق شهروندی را متعلق به همه مردم عراق دانست و گفت: شیعه، سنی، عرب، کرد، ترکمن، ایزدی و مسیحی در عراق شریک هستند و هیچ فرقی بین مردم این کشور نیست.

وی به حضور نظامیان ترکیه در خاک عراق اشاره کرد و بیان داشت: دولت عراق باید در برابر متجاوزان به خاک عراق قاطع و قوی و به اصل مقابله به مثل پایبند باشد. متجاوزان با استفاده از کلمات غیر انسانی و اخلاقی به حکومت عراق حمله کرده‎اند بر این اساس طبق آنچه که در قرآن آمده است ما باید مقابله به مثل کنیم. اگر دولت عراق در برابر حمله و یورش دشمنان ضعف و سستی نشان دهد دشمن تجاوز خود را بیشتر خواهد کرد./994/ب902/د

ارسال نظرات