۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۴۶۰۱۵۵
امام جمعه بابلسر:

آموزش کشور باید با علم و معرفت توأم شود/ تربیت دینی رویکرد‌ اصلی آموزش و پرورش باشد

امام جمعه بابلسر با اشاره به این که آموزش کشور باید با علم و معرفت توأم شود، گفت: اگر خروجی مراکز آموزشی ما توأم با پرورش دینی باشد به حتم شاهد رشد و پویایی جامعه خواهیم بود.
امام جمعه بابلسر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابلسر، حجت الاسلام محمداسماعیل قلی‌پور، امام جمعه بابلسر عصر امروز در گردهمایی مدیران مدارس نمونه دولتی استان در بابلسر گفت: تربیت دینی و ترویج مبانی مذهبی از طریق معلمان در مدارس، مهم‌ترین رسالت آموزش و پرورش در حوزه تربیت و تعالی روحی و اخلاقی دانش آموزان است.

وی با بیان این که آموزش و پرورش جایگاه ویژه ای در ترویج فرهنگ دینی و تربیت اسلامی دارد، افزود: آموزش و پرورش خاستگاه تجلی مفاهیم دینی و ترویج مبانی اسلام است و از اهداف دستگاه تعلیم و تربیت کشور، رشد و پرورش انسان ها در ابعاد آموزشی و تربیتی است و چه بسا عامل تربیت در اولویت قرار دارد.

حجت الاسلام قلی پور از مدرسه به عنوان یک نظام اجتماعی اثر بخش در جامعه یاد کرد و گفت: مدرسه بعد از خانواده دومین پایگاه مهم تربیت دانش آموزان به شمار می رود و از این رو نقش مهمی در تقویت مبانی دینی در آنها می تواند نقش آفرین باشد.

وی با بیان این که متأسفانه جوانان و نوجوانان و به ویژه دانش آموزان مدارس، به دلیل مطابقت نداشتن آنچه در مدرسه به عنوان معارف اسلامی و اخلاق می آموزند، با آنچه در عمل در جامعه و در زندگانی آنها روی می دهد، دچار سردرگمی شده اند، افزود: آموزه های اخلاقی و تربیتی در برنامه های درسی، به علت ارتباط نداشتن با زندگی روزمره و واقعی دانش آموزان، مورد شک و تردید و در بسیاری از موارد، غفلت و بی توجهی قرار گرفته اند.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که توجه به ترتیب دینی و اخلاقی دانش آموزان، به منظور اخلاقی کردن جامعه و پرورش فضائل و نیکی ها در اجتماع باید همواره مورد توجه دستگاه تعلیم و تربیت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مبانی دینی و اخلاقی در نظام تعلیم و تربیت که برگرفته از دین اسلام و آموزه های دینی است باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که مبانی دینی در پرورش انسان های فاضل و اندیشمند از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: امروز با گسترش علم و تکنولوژی شبهات و هجمه های فرهنگی علیه جوانان گسترش بسیاری یافته که باید نسبت به آن پاسخگو باشیم.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که تربیت دینی یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های مورد توجه در مدارس باید باشد، خاطرنشان کرد: ارتقای دانش اسلامی و تربیت دینی همواره در مدارس باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام قلی پور در ادامه به هجمه گسترده غرب علیه اعتقادات دینی نسل جوان جامعه اشاره کرد و با بیان این که امروز نوجوانان و جوانان جامعه اسلامی باید در برابر این هجمه ها واکسینه شود، تصریح کرد: ترویج معارف دینی در سطح جامعه به ویژه در میان نسل جوان را بهترین راه مقابله با توطئه های فرهنگی نظام سلطه است.

وی با اشاره به این که نسل جوان امروز با سی سال گذشته تفاوت دارند، گفت: امروز با گسترش علم و تکنولوژی شبهات و هجمه های فرهنگی علیه جوانان گسترش بسیاری یافته که باید نسبت به آن پاسخگو باشیم.

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: نقش معلمان از همه افراد بیشتر بوده و بسیاری از خانواده‌ها برای تربیت فرزندان خود به مدیران و معلمان اشاره می‌کنند که این نشان دهنده اثرگذاری محیط مدرسه در تربیت فرزندان دارد.

امام جمعه بابلسر با بیان این‌که برخی از پدران و مادران برنامه‌های فرهنگی و دینی را مانع رشد فرزندان خود می‌دانند، تصریح کرد: یکی از کارهای دشمن ایجاد وابستگی در جوانان و تغییر در سنت‌ها و ضربه وارد کردن به آئین و فرهنگ انسان‌هاست.

حجت الاسلام قلی پور با اشاره به این‌که اگر کشوری می‌خواهد حفظ باشد باید از فرهنگ و  اصالت خود محافظت کند، افزود: مهم‌ترین وظایف مدیران آموزشی تلاش در جهت تقویت بعد تربیتی و پرورشی دانش‌آموزان است.

وی با بیان این که معلمی، عشق و هنری است که ارزش آن را با هیچ میزانی نمی توان سنجید، گفت: تعلیم و تربیت و نقش والای معلم در نظام ارزشی اسلام، پایگاه رفیعی را به خود اختصاص داده، به طوری که در فرهنگ ناب قرآنی، ذات اقدس احدیت نخستین معلم بشریت است.

استاد حوزه علمیه مازندران، یکی از آفت های آموزش در کشور را تمرکز بر مطالب تئوری توجه خاص به کتاب دانست و افزود: در حالی که حوزه اخلاقی و دینی در کنار آموزش علم مهم است و توجه به این حوزه می تواند دانش آموزان را در مقابل هجمه وسیع فرهنگی دشمنان ایمن نگاه دارد.

امام جمعه بابلسر با بیان این که هدایت و راهنمایی معلمان می تواند مسیر زندگی دانش آموزان را تغییر دهد، ادامه داد: تشویق دانش آموزان از سوی معلمان جهش بزرگی در درس و اخلاق دانش آموزان ایجاد می کند که این مقوله یکی از مهم ترین مطالبات اولیای دانش آموزان از معلمان نیز هست.

حجت الاسلام قلی پور با اشاره به این که همانگونه که برای ارتقا علمی تلاش می کنیم باید به تزکیه نفس و تحکیم مبانی و اصول اخلاقی نیز توجه نشان دهیم، گفت: استادان و معلمان که در مدارس و دانشگاه ها هستند باید علاوه بر الگوی مناسب بودن برای انتقال و ترویج علم آموزی بیشتر تلاش کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که آموزش و پرورش باید در جهت پرورش نیروهای مؤمن و معتقد به اصول انقلاب تلاش کند، ادامه داد: ترویج معارف دینی باید در کنار مباحث علمی باید در اولویت های دستگاه تعلیم و تربیت قرار گیرد.

امام جمعه بابلسر با اشاره به این که آموزش کشور باید با علم و معرفت توأم شود، تصریح کرد: اگر خروجی مراکز آموزشی ما توأم با پرورش دینی باشد به حتم شاهد رشد و پویایی جامعه خواهیم بود.

حجت الاسلام قلی پور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که همان طور که مقام معظم رهبری تأکید کردند نفوذ فرهنگی بسیار مهم تر از نفوذ اقتصادی و سیاسی است، خاطرنشان کرد: دشمن با نفوذ فرهنگی پایه و ریشه های مبانی دینی و انقلابی ما را متزلزل و سست می کند.  

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دشمن تلاش دارد با پیشرفت علم و تکنولوژی ایمان و عقاید مردم را سست کند، تصریح کرد: باید مراقب هجمه های فرهنگی دشمن باشیم و در برابر این هجمه ها منفعلانه عمل نکنیم./202/950/ب1

ارسال نظرات