۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۵۹۹۷۶
استاد حوزه علمیه:

زیارت امام حسین در اربعین از نمادهای واقعه عاشورا است

استاد حوزه علمیه گفت: زیارت امام حسین در اربعین از نمادهای واقعه عاشورا است که در روایات به اهمیت آن اشاره شده است.
اربعین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سلسله نشست های علمی تخصصی تبیین دیدگاه حدیثی با عنوان اعتبار سنجی زیارت اربعین امشب با سخنرانی حجت الاسلام شاه حسینی که در پژوهشکده حدیث حوزه برگزار شد با بیان احادیث و روایاتی در مورد اربعین به زیارت این روز اشاره کرد و گفت: یکی از سمبل هایی که در روایات به آن اشاره کرده اند زیارت اربعین است.

حجت الاسلام شاه حسینی به زیارت اربعین جابربن عبدالله انصاری اشاره کرد و افزود: جابر فردی بود شایسته که نقطه برجسته او در زندگی صحابه پیامبر(ص) بودن است که از دوران طفولیت در کنار پیامبر(ص) شرکت کرده است.

وی به خصوصیت دیگری از جابربن عبدالله انصاری اشاره کرد و گفت: جابر در کوچه های مدینه با صدای رسا و بلند به بیان محبت امام علی(ع) در کوچه های شهر مدینه می پرداخت.

این استاد حوزه تصریح کرد: جابر اولین زائر در اربعین است که وی نقطه اجتماعی سیاسی مهم در روایات ذکر شده است.

حجت الاسلام شاه حسینی گفت: درگیری که در جهان اسلام در بین متخصصان حدیثی پیش آمده، برخی خط بطلان به ورود جابر در کربلا کشیده اند و برخی که قول مشهور است می گویند جابر مقام والا در جهان اسلام دارد.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: در کتاب مسیر الاحزان، بشارت المصطفی(ص) و مقتل الحسین(ع) به ذکر جابر و ملاقات آن با کاروان اسراء را نقل کرده اند.

وی به شبهه ای در خصوص حضور اسراء در برگشت از شام به کربلا اشاره کرد و گفت: سؤالی پیش آمده که چگونه این اسراء در چهل روز به کربلا باز گشته اند؛ شهید محراب آیت الله قاضی طباطبایی حدود 900 صحفه در زمینه کربلا نوشته اند و اربعین را اثبات کرده اند که اسراء به کربلا آمده اند؛ دلیل در ارتباط با مسیر رفت و برگشت تا اول صفر در دمشق بوده و سه روز تا یک هفته اهل بیت(ع) عزاداری کرده و بازگشته بودند؛ 17 نمونه آن را شهید محراب آیت الله قاضی طباطبایی ذکر کرده است.

شاه حسینی با اشاره به باخبر شدن جابر و حضور آن در کربلا گفت: حضور در کربلا و زیارت قبر امام حسین(ع) از طریق پیک رخ داده است سخن ها متفاوت است که برخی می گویند شاید در مدینه حضور نداشته و نزدیک به کربلا بوده که با خبر شده و شاید پیکی خبر به جابر داده است  و این به اصل مسأله صدمه وارد نمی کند./978/202/ب3

ارسال نظرات