۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۴۵۹۹۵۴
نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

کلید تمام مصیبت‌ها، غفلت است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر این‌که کلید تمام مصیبت‌ها، غفلت است، گفت: غافل در مقابل ذاکر است اگر انسان ذاکر باشد، شاکر است و حواسش به این مطلب جمع است که بنده خداست و این خداوند است که او را خلق کرده و چنین انسان ذاکر و شاکری صاحب سمع انسانی، بصر و فؤاد می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین امشب در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل(ع) قزوین برگزار ‌شد با اشاره به آیه 78 سوره نحل و با بیان این‌که این آیه مشابه آیه 23 سوره ملک است، تصریح کرد: خداوند در این آیه فرموده «وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» یعنی و خدا شما را از شكم مادرانتان در حالى‌كه چيزى نمى‌‌دانستيد بيرون آورد و براى شما گوش و چشم‌ها و دل‌ها قرار داد، باشد كه سپاسگزارى كنيد.

وی در ادامه افزود: در آیه 78 سوره مؤمنون هم آمده «وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ» یعنی و اوست آن كس كه براى شما گوش و چشم و دل پديد آورد، چه اندك سپاسگزاريد.

متأسفانه اندکی از آدم‌ها شکر خداوند را به جای می‌آورند

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در ادامه اضافه کرد: در آخر این آیه نسبت به آیات مشابه دیگر، تفاوتی وجود دارد و نکته دیگری به ما می‌آموزد خداوند به ما خبر می‌دهد که متأسفانه اندکی از آدم‌ها شکر خداوند را به جای می‌آورند و در حقیقت درک زندگی صحیح را دارند.

وی ابراز کرد: وقتی قلیل اهل شکر می‌شوند، کثیر کفور و ناسپاس می‌شوند و آن‌ها با نعمت‌های الهی درست معامله نمی‌کنند و برخی هم این ناسپاسی را با آگاهی انجام می‌دهند.

امام‌جمعه قزوین با اشاره به آیاتی که عاقبت و سرنوشت آن عده کثیری که شکر نعمت‌های الهی را به جای نمی‌آورند تصریح کرد: خداوند در آیه 179 سوره اعراف می‌فرماید «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ» یعنی و در حقيقت بسيارى از جنيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‌‌ايم چرا كه دل‌هايى دارند كه با آن حقايق را دريافت نمى‌كنند و چشمانى دارند كه با آن‌ها نمى‌‏بينند و گوش‌هايى دارند كه با آن‌ها نمی‌شنوند، آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‌ترند آرى آن‌ها همان غافل‏ ماندگانند.

وی با بیان این‌که جای کفور جهنم و جای شکور بهشت است، خاطرنشان کرد: اهل جهنم قلب دارند اما فهم ندارند اگر فهم از قلب گرفته شود، دیگر چیزی از آن باقی نمی‌ماند و حیوانات هم از چنین قلبی بهره‌مند هستند.

اهل کفور، صاحب فؤاد و بصیرت نیستند

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: اهل کفور، صاحب فؤاد و بصیرت نیستند آن‌هایی که از تمام امکانات زندگی بهره‌مند هستند اما همواره در پی شهوت رانی هستند، همانند حیواناتی نظیر خوک زندگی می‌کنند که قلب دارند اما فهم ندارند، عین دارند اما بصر ندارند، اُذُن دارند اما سمع ندارند و تنها از شهوت برخوردارند.

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: برخی از آدم‌ها همانند گرگ می‌شوند که فقط درنده خو هستند و آدم‌ها را می‌کشند که داعشی‌ها، اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها که روی هر چه گرگ و حیوان درنده‌ای را سفید کرده‌اند، باید این را بپذیریم که این‌ها حرف سیاسی نیست، بلکه تفسیر قرآن کریم است.

وی اظهار کرد: خداوند می‌فرماید برخی از آدم‌ها نه تنها هم ردیف حیوانات قرار می‌گیرند بلکه از حیوانات هم پست‌تر می‌شوند زیرا آدمی از نعمت‌هایی برخوردار بوده و از آن‌ها استفاده درست و بهینه انجام نداده و در نهایت به مقام حیوان و گاهی از آن پست‌تر می‌رسد.

کلید تمام مصیبت‌ها، غفلت است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر این‌که کلید تمام مصیبت‌ها، غفلت است، تصریح کرد: غافل در مقابل ذاکر است اگر انسان ذاکر باشد، شاکر است و حواسش به این مطلب جمع است که بنده خداست و این خداوند است که او را خلق کرده و چنین انسان ذاکر و شاکری صاحب سمع انسانی، بصر و فؤاد می‌شود.

امام‌جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در خطبه 222 نهج‌البلاغه درباره کسانی صحبت می‌کند که هیچ چیز در عالم، آن‌ها را از یاد خدا غافل نمی‌کند و این‌ها ذاکر هستند و هیچ‌گاه همانند حیوانات از نعمت‌های الهی غافل نمی‌شوند این خطبه نشان می‌دهد که انسان یا ذاکر است و یا از این جرگه خارج و در زمره حیوانات قرار دارد.

وی در ادامه افزود: امام علی(ع) در ادامه می‌فرماید ذکر برای جلای قلب قرار داده شده است و همواره باید با ذکر الهی دل را از زنگ‌زدگی نجات دهیم و دل را با آن زنده کنیم که ذکر «یا حی و یا قیوم» یکی از ذکرهایی است که باعث زنده شدن دل می‌شود.

امام جمعه قزوین در پایان گفت: کسی که دلش با ذکر زنده می‌شود، در حقیقت چشمش به بصر، گوشش به سمع و قلبش به فؤاد ارتقا می‌یابد، اما اگر دل با ذکر الهی زنده نشود انسان در زمره کران، کوران و لالان قرار خواهد گرفت./202/873/ب1

ارسال نظرات