۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۴۵۹۷۱۰

اعلام برنامه زمان‌‎‌بندی ارائه مقالات برگزیده همایش ملی علامه طباطبایی

برنامه زمان بندی ارائه مقالات برگزیده همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) به صورت سخنرانی و پوستر اعلام شد.
علامه طباطبایی

محمدرضا چناقلو، دبیر اجرایی همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که 104 مقاله به دبیرخانه همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) رسیده است، اظهار داشت: بیش از 60 مقاله برگزیده شده‌اند که از این تعداد حدود 40 مقاله واجد شرایط ارایه به صورت سخنرانی و پوستر هستند.

استاد دانشگاه صنعتی سهند با بیان این‌که مقالات علمی تخصصی به صورت پوستر و مقالات علمی پژوهشی به صورت سخنرانی ارایه می شوند، گفت: برنامه زمان بندی ارائه سخنرانی های همایش نیز اعلام شده و روز پنج شنبه تعدادی از مقالات به صورت سخنرانی و تعدادی نیز در قالب پوستر ارایه می شود.

چناقلو با اشاره به برنامه زمان بندی ارائه پوسترهای همایش اخلاق علم و اخلاق کاربردی در مکتب علامه طباطبایی گفت: میزان انطباق آیین نامه های اصول اخلاق پژوهش دانشگاهی با آموزه های اخلاقی از منظر اسلام، تاثیر مدار اخلاق بر اخلاق مداری، شاخصه هاي اخلاقي استاد وشاگرد درسيره علامه طباطبايي (ره)، اصول اخلاقی انبیاء در منظر علامه طباطبایی و مبانی و اصول اخلاق علم از دیدگاه علامه طباطبایی عناوین مقالاتی است که به صورت پوستر ارایه می شوند.

به گفته وی بررسی آیه 36 سوره إسراء با تمرکز بر تفسیر المیزان، تبیین نسبت فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی با تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)، شاخصه های اخلاقی معلم در سیره علامه طباطبایی، نقش اخلاق در علم، تبیین ابعاد اخلاقی علامه طباطبایی و منشا و اصول فضایل و رذایل اخلاقی دیگر مقالات ارایه شده به صورت پوستر خواهد بود.

دبیر اجرایی همایش یادآور شد: مدرسه عرفانی علامه طباطبایی با تاکید بر دو كتاب لب اللباب و رساله الولايه، اخلاق علم، ضرورت ها، چالش‌های فکری و راه‌های مقابله، تهذیب نفس و نسبتش بامعرفت ازنظرعلامه طباطبایی(ره) و مسئولیت حکومت اسلامی در تربیت ارزش‌های اخلاقیبرای تأمین امنیت اجتماعی عناوین مقالاتی هستند که روز پنج شنبه هفته جاری در دانشگاه صنعتی سهند به صورت پوستر ارایه خواهند شد.

وی افزود: مقالات جایگاه اخلاق در نظام آموزشی و پژوهشی با تاکید بر دیدگاه علامه طباطیایی(ره)، تاثير فضايل و رذايل اخلاقي بر ادراكات با تأكيد بر آراء علامه، نقش خلاقیت انسان در معنابخشی به زندگی با رویکرد اخلاق دینی، نقش بنیادی «اخلاق متعالیه» در «اخلاق حرفه‌ای» مبتنی بر نگرش علامه، تحلیل مولفه های نظام اجتماعی مطلوب و اخلاق مدار از منظر اندیشه سیاسی علامه طباطبایی نیز به صورت سخنرانی ارایه می شوند.

چناقلو ادامه داد: مقالات پیش‌نویس منشور اخلاق علمی در ایران با تأکید بر سیرة علمی و عملی علامه، بررسی آثار ابن سینا از منظر اخلاق علمی، بنیادهای انسان شناختی معنویت گرایی علامه و امام خمینی(ره)، بررسی پویای نقش اخلاق علم اسلامی و سکولار در شکل گیری تمدن نوین اسلامی، اخلاق حرفه ای( موانع و راهکارها)، تمایز مبنایی اخلاق دینی و سکولار در مکتب علامه، نقد و اخلاق نقد از دیدگاه علامه، تحلیلی بر اخلاقِ علم در اسلام و غرب، نقش اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام واندیشه علامه در توسعه سازمانهای دولتی، ارزیابی شاخصه های اخلاق حرفه ای از منظر علامه نیز به در قالب سخنرانی خواهند بود.

به گفته وی مقالات تعالی علم در سایه اخلاق دینی در اندیشه علامه، اخلاق اسلامی علم؛ اخلاق تمدن ساز، بررسی اصل جبران از اصول عدالت اجتماعی، کثرت‌گرایی دینی «هنجاری» و نقش آن در تمدن سازی، مبانی علم و اخلاق نزد علامه، نقش و کارکرد اخلاق، در نظام سازی و توانمندسازی تمدن اسلامی از منظر علامه، درآمدی بر اصول و قواعد اخلاق علم، رابطه دوسویه اخلاق و علم با تاکید بر ارزیابی اخلاقی تفکر از دیدگاه علامه نیز به صورت سخنرانی ارایه می شوند.

چناقلو یادآور شد: تحلیل و بررسی چالش‌های اخلاقی در فهم متن از دیدگاه علامه طباطبایی، جایگاه اخلاق در نظام آموزشی و پژوهشی، مختصات آزاد اندیشی اسلامی و رابطه آن با روشنفکری دینی، بنیادگرایی، سنت گرایی و مدرنیته، طراحی چارچوبی برای ارزشیابی پژوهش اخلاق‌مدار در رشته مدیریت، اخلاق نقد و آزاداندیشی از منظر علامه با تاکید بر مقدمه تفسیر المیزان، اخلاق علم و آتوریته در نظام آموزشی نیز عناوین مقالاتی هستند که در سالن‌های چهارگانه به صورت سخنرانی ارایه خواهند شد.

وی افزود: آیت الله مجتهد شبستری، به عنوان رییس و آیت الله احمد احمدی، حجت الاسلام محمدیان، دکتر مخبر دزفولی، دکتر سورنا ستاری، دکتر مهدی گلشنی، دکتر محمدرضا پورمحمدی، دکتر محمدعلی کی نژاد، دکتر رسول آذری خسروشاهی، دکتر فرزان قالیچی، حجج الاسلام غروی، خدیوی و شاهدی اعضای شورای راهبردی همایش هستند.

گفتنی است، همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) طی روزهای ۱۹ و ۲۰ آبان در تبریز برگزار خواهد شد./935/302/ب3

 

ارسال نظرات