۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۴۵۹۶۰۴
مسؤول کمیته‌های مردمی یمن در گفت‌و‌گو با رسا؛

رياض و دبی اهداف بعدی انصارالله/ دوستداران بنی‌امیه نمی‌توانند مدعی حمایت از مکه شوند

کارشناس مسائل سیاسی یمن تاکید کرد که آل سعود همواره جنایت‌های خود را پشت مقدسات پنهان می‌کند. آنها درحالی از اسلام و قداست مکه و مدینه سخن می‌گویند که به اعتراف همگان، دورترین اشخاص از مقدسات اسلامی هستند.
صادق الشرفی

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: نزدیک به دوسال از جنگ سعودی‌ها علیه ملت مظلوم یمن می‌گذرد و آنچه که تا به امروز نصیب خاندان سعودی شد تنها فضاحت،‌رسوایی و آبروریزی در منظر جامعه جهانی و افکار عمومی است. سعودی‌ها که مدعی بودند که ظرف چند هفته صنعا را اشغال می‌کنند حالا با مشکلات فراوان مالی، سیاسی و نظامی دست و پنجه نرم می‌کنند تا آنجا که نزدیک به صد پایگاه نظامی در نجران، عسیر و جیزان را از دست داده و بارها برای پایان دادن به جنگ در یمن دست به دامن کشورهای دیگر شدند. با وجود تمام دستاوردهایی که ارتش و کمیته مردمی در مدت دو سال جنگ نابرابر زمینی، دریایی و هوایی به دست آورد اما به جرأت می‌توان گفت که اصابت موشک به فرودگاه نظامی ملک عبدالعزیز در جده از بزرگترین دستاوردهای رزمندگان یمنی در طی این مدت بود.
این حادثه آنقدر برای سعودی‌ها گران آمد که برای جبران این فضاحت مدعی شدند که انصارالله قصد داشت مکه را با این موشک مورد هدف قرار دهد تا بتواند با تحریک احساسات مذهبی مردم و پنهان شدن پشت مقدسات دینی آبروی رفته از خود در عرصه بین‌المللی را جبران کند. این حوادث ما را برآن داشت تا در گفت‌و‌گویی با صادق الشرفی کارشناس مسائل سیاسی یمن و مسؤول کمیته‌های مردمی این کشور به بررسی آخرین تحولات در یمن بپردازیم. آنچه که در ادامه می‌آید متن این گفت‌و‌گو است:

رسا: روزانه یمن شاهد تحولات فراوانی است اما شاید نقطه عطف جنگ یمن را حمله موشکی انصارالله به ناو جنگی امارات دانست. چقدر این تحلیل را صحیح می‌دانید؟
الشرفی: در ابتدا ا لازم می‌دانم که از مردم شجاع و مقاوم یمن به دلیل ایستادگی در برابر دشمنان تشکر کنم. شاید به جرأت بتوان گفت که جنگ یمن در تاریخ همانندی نداشته است. هرچند نتایج این جنگ آزاردهنده بود اما امروز ملت یمن در مقابله با تجاوزگری آمریکایی ـ سعودی به مرحله پیشرفت و پیشروی رسیده است. جنایت‌های فراوانی در حق مردم مظلوم یمن شد و هدف از آن، نسل کشی یمنی‌ها بود و برای سعودی‌ها تفاوتی نداشت که این کشتار در بازار، اماکن مذهبی، محافل و جشن‌ها و یا حتی در بیمارستان‌ها باشد. آل سعود درصدد انتقام از ملت یمن است و اهمیتی ندارد که از چه شیوه‌ای در این راه استفاده می‌کند. آنها در ابتدا مانند داعش مردم را سر بریدند. سپس با سلاح‌های ممنوعه بسیاری از ساختمان‌ها و مراکز خدماتی، درمانی و بهداشتی را بمباران کردند. اما الان ارتش و کمیته‌های مردمی دستاوردهای بسیار خوبی را کسب کردند.


 ویرانی‌ها و حملات نظامی تنها استقامت و پایداری مردم را افزایش می‌دهد. از مهمترین اهدافی که ارتش و کمیته‌های مردمی بدان دست یافتند پیشرفت نظامی در عرصه واقعیت میدانی و استفاده از استراتژی‌های دقیق جنگی است. با تمام این پیشرفت‌ها به نظر بنده مهمتر از همه این مسائل دستیابی به فناوری ساخت انواع سلاح‌ها و پیشرفت در کیفیت، دقت و نوع تسلیحاتی است که کمیته‌های مردمی و ارتش از آن استفاده می‌کنند و به هراندازه که این تجاوزگری ادامه یابد شهرهای مهمتر از جده و نجران تحت سیطره موشک‌های یمنی خواهند رفت. الان ریاض یکی از مهمترین شهرهای عربستان است و حق شرعی و قانونی ما نیز آن است که برای دفاع از خود هر پایگاه نظامی که هواپیماهای جنگی از آنجا پرواز کرده و یا جنگ افزارهای دشمن از آن نقطه شروع به حرکت می‌کند را مورد اصابت موشک‌های دقیق خود قرار دهیم.
در مورد امارات هم که شریک این تجاوزگری بوده و تمامی امکانات لازم را برای خدمت به آمریکا، اسرائیل و ائتلاف سعودی در اختیار این کشورها قرار می‌دهد باید این نکته را عرض کنم که حق ملت یمن است که هر شناور و ناوی که در این راه استفاده شود را مورد هدف قرار دهد نمونه‌اش ناو اماراتی که مورد اصابت موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی قرار گرفت. هرچند که اماراتی‌ها در ابتدا به دروغ ادعا کردند که این کشتی برای کمک رسانی به مردم یمن بود اما به سرعت تغییر موضع دادند و معلوم شد که کشتی جنگی بوده و تنها در عملیات ویژه شناسایی و تامین سلاح و ... از آن استفاده می‌شد.

نسل‌کشی، غارت ثروت‌های ملی و انتقام سه هدف اصلی حمله به یمن
رسا: آمریکا چند روز پس از حمله به کشتی جنگی اماراتی ادعا کرد که این ناو متعلق به آنها بود. آیا این ادعا صحیح است و به نظر شما تسلط انصارالله بر باب‌المندب به چه میزان در تغییر موازنه در جنگ تاثیر دارد؟
الشرفی: شلیک موشک به ناوجنگی اماراتی بسیار دقیق و حساب‌شده بود به گونه‌ای که چیزی از آن باقی نماند و به طور کامل منهدم شد. لذا این مساله یک پیشرفت بسیار مهمی در نوع خود به شمار می‌آید. به هر میزان که موشک‌ها با کمترین خطا و بیشترین دقت به اهداف از پیش تعریف شده اصابت کند ما می‌توانیم ادعا کنیم که ارتش و کمیته‌های مردمی روند پیشرفت صعودی خود را طی می‌کنند؛ این مساله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانید در همان اوایل جنگ سعودی‌ها مدعی بودند که تمامی پایگاه‌های نظامی و انبارهای مهات و تسلیحاتی یمن را مورد هدف قرار داده و تسلیحات قابل ملاحظه‌ای که ارتش و کمیته‌های مردمی با آن بتوانند در برابر ائتلاف سعودی ایستادگی کنند، وجود ندارد. خاطرم هست که احمد عسیری سخنگوی کذاب این ائتلاف گفته بود که در همان هفته‌های اول بیش از هشتاد درصد از سیستم موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی را از کار انداختیم لذا وقتی موشک‌های پیشرفته با بالاترین دقت به اهداف مورد نظر اصابت و آنها را به شکل کامل نابود می‌کند باید بگوییم که انصارالله و کمیته‌های مردمی روزانه در حال پیشرفت هستند و ائتلاف سعودی‌ هیچ چشم انداز دقیق و مشخصی برای آینده ندارد. اصابت این موشک‌ها به هدف عربستان سعودی را در پیشگاه افکار عمومی جهان رسوا ساخته و قدرت نظامی یمنی‌ها را به رخ جهانیان کشانده است.  


بعد از مورد هدف قرار دادن کشتی جنگی اماراتی، شاهد جنایت الصالة الکبری (حمله سعودی‌ها به مراسم عزاداری) بودیم که واقعا جنایت بزرگی در حق مردم یمن شد تا آنجا که صدای آمریکا را هم در آورد. آمریکا از ابتدای حمله سعودی‌ها، به صورت پنهانی و پشت پرده از ائتلاف حمایت کرده و حتی کمک‌های تسلیحاتی، تاکتیکی و اطلاعاتی نیز انجام داده است. بسیاری از موشک‌هایی که بر سر مردم یمن فرو می‌ریزد ساخته آمریکاست. هواپیماهایی که همراه با جنگنده‌های سعودی به پرواز درآمده و سوخت رسانی لازم و یا تعیین هدف و مسیر را در اختیار جنگنده‌ها قرار می‌دهند همگی آمریکایی هستند پس در شریک جرم بودن آمریکا هیچ شک و شبهه‌ای نیست اما سعودی‌ها به اندازه‌ای افراط در جنگ و کشتار کردند و به اندازه‌ای در جنگ خسارت دیدند که آمریکایی‌ها نیز دچار تردید شدند که به صورت مستقیم در جنگ شرکت کنند یا خیر که طبعا دخالت مستقیم با سیاست‌های کلی آنها در مورد جنگ علیه یمن مخالف است چون آنها همیشه از طریق حمایت از تروریست‌ها یا دست نشانده‌های عربی اهداف خود در منطقه را پیش می‌برند لکن از سویی آمریکا درصدد اشغال سواحل یمن برای کسب منافع شخصی است و لذا ناوبرهای آنها در دریای سرخ و دریای عدن حضور مستمر دارد.
آمریکا برای توجیه حضور حداکثری نیروهای خود در نزدیکی سواحل یمن از ائتلاف سعودی حمایت می‌کند. فلسفه پررنگ شدن شعار «الموت لآمریکا» (مرگ بر آمریکا) نیز همین است. آمریکا اگر حامی وحشی‌گری سعودی‌ها نبود و در مسائل جهان اسلام دخالت نمی‌کرد این مشکلات به وجود نمی‌آمد. حضور آمریکا در جنگ یمن برای کشتار مردم، استثمار یمنی‌ها و به یغما بردن سرمایه‌های ملی است. از دیگر اهداف آمریکا هدف قرار دادن امنیت جهان اسلام و ایجاد آشوب و ناامنی در میان امت اسلامی است.

رسا: سید عبدالملک حوثی نیز همواره تاکید دارند که آمریکا دشمن اصلی مردم یمن است.
الشرفی: بله. از روزهای آغازین جنگ علیه مردم یمن آمریکا در کنار آل سعود ایستاد و از آنان حمایت کرد. هرچند که آنها تکرار می‌کنند که در جنگ یمن دخالتی نداشته و پای هیچ یک از قطعنامه‌های سعودی را امضا نکردند اما مشکل در امضا و تایید نیست بلکه مساله اصلی سلاح‌هایی است که آمریکا در اختیار عربستان قرار می‌دهد؛ البته بنده معتقدم که تمام دستورات از سوی کاخ سفید داده شده و سعودی‌ها مجری نقشه‌های آمریکا هستند.

عربستان منتظر پاسخ کوبنده ملت یمن باشد
رسا: همانطور که اشاره کردید ارتش و کمیته‌های مردمی در عرصه نظامی به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافتند بنابراین ورود رزمندگان به بخش‌هایی از خاک عربستان مانند نجران و عسیر نیز باید جزیی از پیشرفت‌های نظامی یمنی‌ها باشد؟

الشرفی: به عنوان مقدمه برای تکمیل سخنان شما ذکر این نکته ضروری است که سعودی‌ها بخش‌های گسترده‌ای را تحت حاکمیت خود دارند و اسامی خاندان و طایفه خود را بر این مناطق گذاشته‌اند در حالیکه پیامبر اکرم(ص) هیچگاه چنین نبود که اگر منطقه‌ای را تحت سیطره خود بگیرد نام هاشمی و یا فاطمی و ... بر آن بگذارد. عسیر و جیزان در گذشته جزء یمن بودند که عربستان سعودی این دو شهر را پس از اختلاف و درگیری‌های فراوان ضمیمه کشور خود کرد. جنگ سعودی‌ها علیه ملت یمن یک شوخی یا یک سرگرمی نیست بلکه به معنای واقعی کلمه سخن از تجاوزگری است و در جنگ هر چیزی محتمل است. اگر کسی گمان کند که یمنی‌ها وارد خاک عربستان نشده و پایگاه‌های نظامی در ریاض یا مناطق دیگر را مورد حمله قرار نمی‌دهند اصلا مفهوم جنگ را به درستی درک نکرده است.


ما طرح‌ها و نقشه‌های بزرگی داریم. قبایل یمنی الان بسیج شدند و تا زمانی که پاسخ محکم و دندان شکنی به سعودی‌ها ندهند دست از جنگ نخواهند کشید. به هرمیزان که تجاوزگری‌ها افزایش یافته و جنایت‌ها بزرگتر شود پاسخ ارتش و کمیته‌های مردمی نیز کوبنده‌تر خواهد بود. الان ارتش و کمیته‌های مردمی بسیاری از پایگاه‌های نظامی نجران را تحت تصرف خود در آوردند و بازهم در این مسیر پیشرفت خواهند داشت و شما می‌بینید که چگونه سربازهای ائتلاف سعودی به صورت خجالت آوری از پایگاه‌ها فرار می‌کنند. بسیار شده که رزمندگان یمنی با تعدادی کمتر از انگشتان دست به یک پایگاه نظامی حمله کردند و سربازان ائتلاف پا به فرار گذاشتند. توان موشکی انصارالله نیز باعث حیرت شد و من به شما وعده می‌دهم که حیرتشان بیشتر نیز می‌شود. پیشرفت موشک‌ها به گونه‌ای شده که هر نقطه‌ای را می‌توانند مورد هدف قرار دهند. یمنی‌ها الان به مرحله‌ای رسیدند که آنها هدف‌ها را تعیین می‌کنند.
استراتژی یمنی‌ها در ابتدا صبر و استقامت بود. در چهل روز اول حمله به یمن شما هیچ واکنشی را از سوی مردم مشاهده نکردید. بعد از آن قبایل مختلف شروع به حرکت کردند و وارد پایگاه‌های نظامی شده و آنها را تصرف کردند. بعد از قبایل، کمیته مردمی و ارتش وارد عمل شدند. سپس موشک‌ها به کار گرفته شد که بردشان با طایف شروع و به جده رسید و به زودی به ریاض، دبی و 
هر نقطه حساس دیگری خواهد رسید. اکنون این یمنی‌ها هستند که در میدان جنگ معادلات را تعیین می‌کنند و حقیقتا آنها ابتکار عمل را به دست گرفتند و به هر نقطه‌ای که بخواهند توان حمله نظامی دارند.

از نفوذ به ساختارهای حکومتی تا ترور شخصیت‌های سیاسی
رسا: تشکیل مجلس سیاسی یمن را چه میزان در دستیابی به موفقیت‌های اخیر تاثیر گذار می‌دانید و علی عبدالله صالح رییس جمهور سابق یمن در شرایط کنونی چه رویکردی را اتخاذ کرده است؟

الشرفی: تشکیل مجلس سیاسی یک گام بسیار مثبت و مهم در شرایط کنونی است. مشکلات داخلی راهکارهای داخلی مبتنی بر انسجام و وحدت ملی را طلبیده و هرگونه دخالت خارجی در امور سیاسی و حاکمیت را نفی می‌کند. مجلس سیاسی با درخواست و تمایل جنبش‌ها و جریان‌های مختلف داخلی برای مدیریت بحران و مشکلات داخل تشکیل شد. چشم انداز حل مشکلات داخلی باید حامی سیادت ملی و انتخاب‌های مردمی باشد. الان بسیاری از کشورها که در حل پرونده یمن وارد مذاکرات شدند به دنبال کسب منافع بیشتر هستند چون خیال می‌کنند که می‌توانند بخش‌هایی از یمن را پس از حل بحران تحت استعمار خود درآورند و ثروت‌های عظیم مردمی را به یغما ببرند لذا تکیه بر توان داخلی برای حل مشکلات تنها گزینه مردم یمن بود و از همین منظر نیز مجلس سیاسی تشکیل شد.

در مورد علی عبدالله صالح رییس جمهور سابق یمن نکته مهم این است که هر یمنی حتی اگر زمانی دوست‌دار سعودی بوده باشد اما واقعیت سعودی‌ها را می‌داند زیرا آل سعود از ابتدای شکل‌گیری در منطقه جنگ‌های ظالمانه‌ای را در طول تاریخ به ملت یمن تحمیل کرده است. آنها در این راه از هیچ اقدامی فروگذار نکردند. گاها شده بود که در دعوای داخلی که هر دو طرف یمنی بودند آل سعود به صورت دوگانه از هر دو جریان حمایت می‌کرد. هم به طایفه اول و هم به طایفه دوم کمک‌های مالی و تسلیحاتی می‌کرد. آل سعود در طول تاریخ نقش منفی از خود برجای گذاشته. بنابراین چه علی عبدالله صالح و چه هر یمنی دیگری با حقیقت آل سعود آشناست اما بعضا یک نوع عقب نشینی در سیاست‌ها را شاهد بودیم تا حاکمان یمنی بتوانند صلح و امنیت را در کشور برقرار کنند هرچند که آنها معتقد بودند عربستان سعودی عضوی از کشورهای عربی و تاثیر گذار منطقه است.
عبدالله صالح به اعتقاد بنده الان کاملا با ماهیت آل سعود آشنا شده و حتی اگر تماما خادم حلقه به گوش آنها باقی می‌ماند و تمام سیاست‌هایشان را به درستی اجرا می‌کرد بازهم سعودی‌ها او را قبول نداشتند چون اساسا آل سعود خائن هستند و نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.
در آن سالها تعدادی از گروه‌های امنیتی وابسته به آل سعود و آمریکا درون یمن نفوذ کردند تا بتوانند گروهک‌های تروریستی تشکیل داده و هرکسی را که سدّ راهشان می‌شود را به قتل برسانند شاهد سخنم آن است که بسیاری از سیاست‌مداران و مسؤولان یمنی از سوی آل سعود مورد هدف قرار گرفته و کشته شدند. علی عبدالله صالح نیز چند بار از سوی همین گروهک‌ها مورد حمله قرار گرفت و حتی یکبار در مسجد و به هنگام نماز جمعه به او حمله شد که از این حادثه جان سالم به در برد. ابراهیم حمدی رییس جمهور سابق یمن نیز همینگونه کشته شد. الان علی عبدالله صالح فهمیده که سعودی‌ها شر مطلق هستند و هیچ خیری در آنها نیست. این ادراک و آگاهی سبب شده تا همگان آماده جانفشانی در راه کشور باشند و با تمام توان برای دفاع از حقوق شرعی و قانونی خود بجنگند. سعودی‌ها بیش از شش سال است که یمن را مورد حملات خود قرار دادند اما تنها یکسال و چندماه آن به صورت آشکار بود.

عربستان هم‌پیمانان خود را نیز به قتل می‌رساند
رسا: در مورد حمله به مجلس عزا و کشته‌شدن صدها نفر به نظر حضرتعالی هدف از این حمله چه بود؟ آیا سعودی‌ها گمان می‌کردند که بزرگان حوثی‌ها در این مراسم شرکت می‌کنند یا همانگونه که عربستان ادعا کرد تنها اشتباه محاسباتی بود؟

الشرفی: سعودی‌ها عطش قتل و کشتار دارند. هدف از بمباران هوایی تنها انتقام از مردم است و برایشان اهمیتی ندارد که این موشک‌ها در کجا فرود می‌آید. هدف اول سعودی‌ها نسل کشی است و برایشان نظامی و غیر نظامی تفاوتی ندارد. چرا سعودی‌ها به بیمارستان حمله می‌کنند؟ آیا نمی‌دانند که مجروحان جنگی یا مردم بیمار در بیمارستان‌ها تحت درمان هستند؟ آیا نمی‌دانند که غیر نظامیان در مدارس و مراکز تجاری هستند؟ عسیری بارها اعلام کرد که هیچ حمله‌ای صورت نمی‌گیرد مگر آنکه تمامی کشورهای عضو ائتلاف با آن موافق باشند پس حمله به مجلس عزا با حمایت کامل تمامی اعضای حاضر در این ائتلاف بود و ادعای اشتباه محاسباتی کاملا دروغ است.


در میان کشتگان حتی مخالف انصارالله یا علی عبدالله صالح هم بود، بسیاری از سیاست‌مداران از جمله افراد وابسته به جمعیت اخوان المسلمین کشته شدند و متاسفانه اخوان المسلمین در تمامی مواضع خود دچار تعارض و دوگانگی است. گاهی حامی آل سعود و گاهی مخالف آنها هستند. هیچ ضابطه و خط مشی صحیحی برای چینش تعاملات و سیاست‌های خود ندارند. از نزدیکان و اقوام وزیرکشور نیز در این حادثه کشته شدند. سلفی‌ها نیز از جمله کشته شده‌های حادثه الصالة الکبری بودند. بنابراین وجود کشته‌ها از تمامی جریان‌ها نشان می‌دهد که عربستان سعودی تنها به دنبال کشتار است و برایش جریان حامی یا مخالف تفاوتی ندارد.
سعودی‌ها می‌گویند که یا با من و یا علیه من هستید و حد وسط معنا ندارد. از این رو شما می‌بینید که برخی از همین کشته‌ها افرادی بودند که در جنگ دخالتی نداشتند یعنی نه حامی انصارالله و نه حامی سعودی‌ها ولی با این وجود کشته شدند. پس از این حادثه جریان‌های داخلی حامی سعودی نیز به دشمنان درجه اول عربستان تبدیل شدند چون اینجا دیگر حقیقت کشف شد. اینجا بود که فهمیدند این اقدام با عادت‌ها، خط قرمزها و مبانی اخلاقی و دینی یمنی‌ها و با عرف و قوانین بین‌المللی نیز در تنافی است.

رسا: در هفته‌های اخیر می‌شنویم که رسانه‌های وابسته به سعودی ادعا می‌کنند که ائتلاف به زودی وارد صنعا شده و یمن را به طور کامل فتح خواهد کرد. نظر شما در خصوص این ادعاها چیست؟
الشرفی: تمام این آرزوها بیش از یکسال و نیم است که برباد رفته. سعودی‌ها پس از نزدیک به دوسال جنگ تنها ایستادگی و مقاومت مردمی نصیبشان شد و تمامی شواهد هم نشان می‌دهد که به زودی مجبور به عقب نشینی و خروج از تمامی مناطق می‌شوند که اگر چنین نکنند خسارت‌های جبران ناپذیری به آنان وارد خواهد شد. من شخصا معتقدم که الان با گذشت نزدیک به دوسال از جنگ، هیچ محبوبیت و مقبولیتی برای سعودی‌ها در خاک یمن باقی نمانده است.
حامیان داخلی جنگ که دارای ثروت‌های عظیم و پایگاه‌های نظامی و تسلیحاتی بودند وقتی عرصه را بر خود تنگ دیدند از خاک یمن بیرون رفتند. محال است مردمی که مزدوران و دست نشانده‌‌های داخلی را از خاک کشورشان بیرون کردند بار دیگر اجازه دهند که آنان وارد یمن شوند. بالاتر از همه اینها من به شما عرض می‌کنم که حتی سربازان ائتلاف می‌دانند که این سخنان آرزویی بیش نیست ولی خب در واقع آنها پول می‌گیرند که بجنگند.
ائتلاف از راه دریا، خشکی و هوا حملات خونباری را علیه مردم به راه انداخت تا بلکه بتواند راهی برای نفوذ به داخل خاک یمن و اشغال سرزمین‌های داخلی پیدا کند اما آنها خودشان هم نمی‌دانند که از کجا این تعداد رزمنده مقاوم و با ایمان پیدا شده که تمامی آرزوهایشان را برباد داده است. سعودی تلاش می‌کند که در مقابل افکار عمومی داخلی و خارجی نشان دهد که پیروز این میدان بوده اما الان برای همگان مشخص شد که این سخنان همگی از اساس دروغ، پوچ، باطل و مبتنی بر توهمات و خیالات است.

ادعای حمله به مکه از سوی انصارالله فضاحتی دیگر برای سعودی‌ها
رسا: سعودی‌ها به تازگی مدعی شدند که انصارالله به دنبال بمباران مکه بوده و حتی موشکی که به سمت مکه شلیک شده را منهدم ساختند. همه محبت و احترام یمنی‌ها به مقدسات دینی خصوصا مکه و مدینه را می‌دانند. هدف از طرح چنین سخنانی در شرایط کنونی چیست؟

الشرفی: من در این مورد چند تحلیل دارم. اولا از بعد تاریخی ما شاهد جنگ‌های فراونی بودیم که برخی از آنان در اطراف مکه اتفاق افتاد و در تاریخ اسلام آمده که در دوران یزید بن معاویه و حجاج بن یوسف مکه ویران شد، با مجنیق به آن حمله کردند، در واقع حرّه جان، مال و ناموس مردم مدینه برای سه روز حلال اعلام شد. تمام این اقدامات به دست کسانی انجام شد که سعودی‌ها آنان را خلفا می‌نامند حال اگر واقعا سعودی‌ها و وهابیت راست می‌گویند و نسبت به قداست مکه تعصب دارند چرا به این میزان از یزید بن معاویه حمایت می‌کنند؟ چرا نام ویران‌گر مکه را بر روی مدارس خود می‌گذارند؟ چرا حجاج و بنی امیه را تقدیس می‌کنند؟ چرا خانه و زمین‌های متعلق به پیامبر را ویران و آنها را تبدیل به سرویس‌های بهداشتی کردند؟
آل سعود از قداست مکه برای مظلوم نمایی و پیشبرد اهداف سیاسی‌اش سوء استفاده می‌کند. الان شرکت‌های اسرائیلی و آمریکایی در مکه جولان می‌دهند و امور حرمین شریفین را به دست گرفتند. حالا این یمنی‌ها هستند که مکه را مورد هدف قرار دادند یا شما؟ به شهادت تاریخ مردم یمن همواره نقطه مقابل ظالمان و هتاکان قداست مکه و مدینه بودند. همواره مخالف بنی‌امیه، یزید و خلفای ظالم بودند.


ثانیا سعودی‌ها با اعلام این خبر به طور ناخواسته در یک اشتباه بزرگ محاسباتی قرار گرفتند و در سخنان عسیری هم به صورت ضمنی این اعتراف وجود دارد که این موشک از ابتدا برای حمله به فرودگاه و پایگاه نظامی ملک عبدالعزیز شلیک شده است. عسیری گفته که موشکی از سوی یمنی‌ها شلیک شده و در 65 کیلومتری مکه رهگیری و منهدم شده است. خب هر عاقلی نقشه را ببیند می‌فهمد که فاصله میان مکه و جده همین اندازه است. این یعنی از ابتدا قرار نبوده این موشک به سمت مکه شلیک شود بلکه قرار بوده در همان پایگاه ملک عبدالعزیز در جده به هدف اصابت کند. هر مسلمان و هر عاقلی که در این کلام شک کند کافی است یک نقشه داشته باشد و فاصله میان مکه و جده را محاسبه کند. از سوی دیگر انصارالله بلافاصله اعلام کرد که این موشک از ابتدا فرودگاه ملک عبدالعزیز را مورد هدف قرار داده و منطبق با برنامه به هدف اصابت کرده و اهداف مورد نظر ارتش و کمیته‌های مردمی با اصابت کردن این موشک به پایگاه نظامی عبدالعزیز محقق شده است.
ثالثا سعودی‌ها همواره جنایت‌های خود را پشت مقدسات پنهان می‌کند. آنها درحالی از اسلام و قداست مکه و مدینه سخن می‌گویند که به اعتراف همگان، دورترین اشخاص از مقدسات اسلامی و درک اسلام حقیقی و نزدیکترین افراد به فسق، فجور، ظلم، کشتار، حمایت از یهود و... هستند. بسیاری از افراد خاندان آل سعود تاجران سرشناس مواد مخدر در جهان هستند. آنها حامیان اصلی اسرائیل و آمریکا در منطقه و دشمن اصلی مسلمانان هستند. آیا مسلمان عاقل قبول می‌کند که خاندان تاجر مواد مخدر، فرو رفته در انحطاط‌های اخلاقی و جنسی، حامی رژیم اشغالگر قدس و استکبار جهانی فریاد حمایت از مکه و قداست آن را سر دهد؟

رسا: حتی  ما شاهد تخریب قبور و مساجد یمن از سوی عربستان هستیم.
الشرفی: بله همینطور است. ببینید کشورهای بزرگ اسلامی مانند ایران، مصر، پاکستان، افغانستان، الجزایر و ... دارای پیشینه مثبتی در تاریخ امت اسلامی هستند و این دولت‌ها نباید در دام مکر و نیرنگ آل‌سعود بیفتند. نباید خود را در برابر جنایت‌های سعودی به خواب بزنند. این بسیار تأسف آور است که حقیرترین حکومت‌ها که هیچ سبقه تاریخی ندارد، ابتکار عمل را به دست بگیرد و بخواهد امت اسلامی را اداره کند. باید تفاهم و همبستگی میان این کشورها برقرار شود تا در مورد حوادثی نظیر حمله به مکه موضع واحدی گرفته و حقیقت بر مردم آشکار شود.


آیا کشورهای اسلامی در برابر جنایت‌هایی که در حق ملت مظلوم یمن می‌شود، بیمارستان‌هایی که ویران شده و یا مدارسی که بر سر کودکان آوار شده هیچ مسؤولیتی ندارد؟ متاسفانه دشمنان اسلام در تمامی کشورها نفوذ کردند. از طریق جمعیت‌ها و احزاب سیاسی به بدنه حاکمیتی نفوذ پیدا کرده و مسائل سیاسی را تحت الشعاع قرار می‌دهند، جنگ به راه انداخته و با ایجاد فتنه در میان امت اسلامی، اختلاف و چند دستگی را تشدید می‌کنند و واکنش شایسته و مناسبی جز از برخی کشورها در این مسائل نمی‌بینیم.
مطمئن باشید که به زودی زود پول‌ها و ثروت‌های سعودی به پایان خواهد رسید و شرایط به حالت عادی بازخواهد گشت اما ما می‌خواهیم قبل از آنکه مساله به شکل طبیعی و زمان‌بر حل شود کشورهای دارای قدرت و نفوذ وارد میدان شده و مواضع شفافی اتخاذ کنند. شاید پول‌های سعودی بتواند برای مدت زمانی وجدان امت اسلامی را خریده و آنان را مسکوت نگه دارد اما این تاریخ است که باقی می‌ماند و در این مورد قضاوت خواهد کرد. این نسل‌های آینده هستند که با ورق زدن صفحات تاریخ به این نتیجه خواهند رسید که چه حکومتی برای وحدت امت اسلامی تلاش کرد و چه حکومتی از وظیفه خود سرباز زده و در زمین دشمنان قسم خورده آمریکایی ـ اسرائیلی بازی کرده است.

پیشروی در عربستان حق مسلم یمنی‌ها است
رسا: علمای دین هم در بیداری و آگاهی مردم نقش بسیار تاثیرگذاری دارند. جایگاه و نقش علمای یمن از ابتدای جنگ تا به امروز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
الشرفی: از ابتدای جنگ فریاد عدالت‌خواهی علما و دعوت به مبارزه علیه تجاوزگری آل سعود بلند بود مگر عده‌ای معلوم الحال که در میان مردم به تجار دین معروف بودند. آنها دارای دستمزد و حقوق ماهیانه از سوی عربستان بودند و هیچگاه مردم به عنوان عالم حقیقی به آنها مراجعه نکردند. این افراد با هدف پیشبرد اهداف سیاسی و نظامی عربستان با آنان همکاری می‌کردند اما انجمن علمای یمن که تمامی مذاهب مختلف اسلامی مانند صوفیه، اهل سنت، زیدیه و ... در آن عضو هستند همواره مواضع حمایتی از آنان شاهد بودیم.  حتی سهل‌بن‌عقیل مفتی شافعی که انسانی وارسته و زاهد است با فتواها و مواضع محکم خود بارها از ارتش و کمیته‌های مردمی اعلام حمایت و جنایت‌های آل سعود را محکوم کرده است. بنابراین یک اجماع علمایی در یمن وجود دارد هرچند که برخی نیز در برابر جنایت‌های سعودی تنها سکوت اختیار کردند.
جالب آن است که علمایی از احزاب سلفی علیه تجاوزگری عربستان موضع گیری کرده و حتی برخی از آنان در جنگ‌ها مشارکت می‌کنند چون آنها به این درک رسیدند که عربستان یک جنایتکار تمام عیار است. البته ما برخی عالم نماها را نیز در یمن داریم که احزاب باد هستند یک روز حامی مردم و فردای آن روز حامی سعودی‌ها می‌شوند. هرجا که منفعتی باشد آنها همانجا حاضر هستند.

 

رسا: با توجه به روند جنگ آیا احتمال می‌دهید که ارتش و کمیته‌های مردمی بیش از این وارد خاک عربستان شوند یا به همین مقدار بسنده می‌کنند؟
الشرفی: اولا این نکته به نظرم ضروری است که بدانیم ما هر فعلی که انجامش برای دفاع از حقوق شرعی و قانونی لازم باشد را انجام می‌دهیم و در این مسیر منتظر تایید یا همراهی هیچ کشوری نخواهیم بود ثانیا همانطور که می‌دانید استراتژی جنگی دارای مراحل مختلفی است و انصارالله گام به گام به اهداف خود نزدیک می‌شود. تا به امروز نزدیک به صد پایگاه نظامی متعلق به سعودی‌ها و ائتلاف تحت سیطره ارتش و کمیته‌های مردمی است. با آنکه تسلط بر این مناطق بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود اما یمنی‌ها بر این مناطق سیطره پیدا کردند. برخی از این پایگاه‌ها مشرف به نجران است. ما در برابرمان جنگی را داریم که ممکن است سال‌ها طول بکشد و مناطق جنگی جدیدی گشوده شود لذا حق طبیعی ماست که برای دفع آتش جنگ هر اقدامی را که نیاز بدانیم به موقع اجرا بگذاریم. الان مساحت نجران، عسیر و جیزان مساوی با مساحت باقی یمن است بنابراین تسلط بر آن بسیار مهم است. پس وقتی این مناطق به تسلط یمنی‌ها در آمد هر گزینه‌ای پس از آن محتمل است.

آل‌سعود مانع اصلی وحدت امت اسلامی
رسا:
مقبولیت عبدالملک الحوثی از ابتدای جنگ تا به امروز چگونه بوده و آیا مردم وی را به عنوان رهبر پذیرفته‌اند؟
الشرفی: عبدالملک یک جوان تاثیرگذار در داخل کشور و حتی معادلات منطقه‌ای است و بسیار در نزد مردم مقبولیت دارد. از طرفی رزمنده‌ها و نیروهای شجاع و با بصیرت سیاسی بالایی اطراف او حلقه زدند و وی الان در مرحله‌ای است که دشمن می‌خواهد از محبوبیتش کاسته و کشور را وارد یک گرداب کند. ائتلاف تمام تلاش خود را به کار بسته تا جلوی پیشروی انصارالله را بگیرد. دشمن از هر ابزاری برای تخریب چهره عبدالملک الحوثی استفاده می‌کند.
عبدالملک در حکومت سابق بسیار مظلوم و تحت فشار بود و در یک بستر بسیار مظلومانه رشد کرد تا ذلت و خاری نصیبش شود و نتواند به شخصیتی تبدیل شود اما به سرعت توانست از بعد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جایگاه بسیار بالایی به دست آورد. او به توانایی دست یافت که در برابر سرکشی‌ها و تجاوزگری‌های آمریکا، اسرائیل و مزدوران منطقه‌ای آنان ایستاد و آنها را از خاک صنعا به بیرون راند لذا عبدالملک الحوثی دارای یک شخصیت کاملا شجاع، بصیر، توانا و کارآمد است که شکر خدا توانست با رهبری مناسب پیروزی‌های فراوانی به دست آورد.

 

رسا: به عنوان آخرین سوال استعمار همواره درصدد تجزیه کشورهای اسلامی است. به نظر شما چنین اتفاقی در یمن با توجه به درگیری‌های موجود به وقوع خواهد پیوست و یمن به دو کشور شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود؟
الشرفی: یقینا چنین طرحی از مدت‌ها قبل مطرح بوده و می‌دانید که انگلستان برای مدت زمان طولانی بخش‌هایی از یمن را تحت استعمار خود گرفته بود. آمریکا، انگلستان و کشورهای عربی منطقه برای ثروت‌های یمن دندان گرد کرده‌اند اما در سایه وجود اهداف، مبادی، بصیرت، شعور و تحرکات فرهنگی و سیاسی امت اسلامی این طرح‌ها با شکست مواجه خواهد شد. به نظر بنده همین کشورهایی که برای تجزیه منطقه و جهان اسلام برنامه ریزی می‌کنند به زودی نتایج سلبی آن را خواهند دید. با وجود تمام مرزبندی‌های موجود میان کشورها اما به نظر بنده می‌توان جهان اسلام را به دو بخش تقسیم کرد. پایگاه حامی استعمار و استکبار که بی‌شک زیان خواهند دید و پایگاهی حامی مقاومت که یقینا به پیروزی خواهند رسید.

من معتقدم که همین تقسیم بندی فعلی در جهان اسلام و جهان عرب آزاردهنده و آسیب‌زا است و نشأت گرفته از طرح‌های قبلی است و بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌ها با هدف تامین این مهم تاسیس شدند. به عنوان مثال خاندان آل‌سعود اساسا برای این تشکیل و حکومت عربستان را به دست گرفتند تا مانع از ایجاد وحدت میان امت اسلامی شوند. بنابراین هرچند استعمار تمام تلاش خود را برای تجزیه یمن به کار بسته است اما در همان منطقه جنوب یمن هم کسی موافق با تجزیه نیست و هیچ جریانی حاضر به همراهی با استکبار در طرح تجزیه یمن نخواهد بود. هرچند که الان شرایط ناراحت کننده است لکن انشاء الله آینده بسیار روشنی در انتظار ملت یمن است./981/ب911/ک

گفت‌و‌گو: حسین سعدی، محمد رایجی

ارسال نظرات