۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۴۵۹۳۱۵

انتشار کتاب «بهشت خانواده؛ راهنمایی مسائل ازدواج و زناشویی» با ویراست جدید

کتاب «بهشت خانواده؛ راهنمایی مسائل ازدواج و زناشویی» اثر حجت الاسلام و المسلمین مصطفوی، با ویراست جدید از سوی انتشارات اندیشه مولانا راهی بازار نشر شد.
 کتاب «بهشت خانواده؛ راهنمایی مسائل ازدواج و زناشویی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «بهشت خانواده؛ راهنمایی مسائل ازدواج و زناشویی» به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید جواد مصطفوی با ویراستاری جدید به همت فرزند وی، سید مهدی مصطفوی از سوی انتشارات اندیشه مولانا راهی بازار نشر شد.

این کتاب شامل زندگی مؤلف، مقدمه مؤلف، مقدمه ویراستار و 89 درس در موضوع ازدواج و خانواده است.

مؤلف در بخشی از مقدمه این کتاب می‌نویسد: دین مقدس اسلام برای راهنمایی و تأمین سعادت بشر، نازل گشته تمام ابعاد وجودی او را در تمام مراحل زندگیش رعایت کرده است، دختر و پسری را که می‌خواهند در آینده پدر و مادر خانواده و رکن اجتماع انسانی باشند، در این وادی خطرناک بدون راهنما رها نکرده، بلکه با کمال لطف و عنایت، دست ایشان را گرفته و قدم به قدم رهبری و راهنمایی نموده و آنان را از خطرات و طوفان‌ها و گرداب‌ها بر حذر داشته است.
 نویسنده برای تأمین این هدف، روابط زن و شوهر را در مراحل زندگی مشترکشان، از قرآن مجید، نهج البلاغه، وسائل، بحار، وافی و مستدرک استخراج و عرضه کرده است.
مباحث این کتاب مهم‌ترین آنها در بخش زیر تشکیل می‌دهد:
عوامل الفت و محبت میان زن و شوهر، عوامل اختلاف کدورت آنها و راه علاج آن، موقعیت واقعی زن در خانواده از نظر اسلام و تحلیل و بررسی آیات و روایاتی مانند (ضعف عقل او، شر بودن او، استخوان کج بودن او، تأدیب او، مشورت با او، برحذر بودن از خوبان)، موضوع حجاب و نظر اسلام نسبت به مقدار محدودیت زن و اظهار مطالب غریزه جنسی و تعیین مرز بین حرام و حلالش و مطالب متفرقه دیگر، مانند سوادآموزی زن، داشتن فرزند، ضرب‌المثل‌ها، پزشکی‌ها و روابط فامیلی، در این کتاب بحث می‌شود که به خاطر تنوع مطالب و تفنن خاطر خوانندگان، تمام این مباحث درهم و آمیخته و معجون‌وار بررسی شده است.
این مجموعه را «بهشت خانواده» نامیدیم به سه اعتبار:
 آیات قرآن مجید و احادیثی که از زادگاه منابع وحی صادر شده و در این کتاب آمده است؛ در حقیقت بهشتی است که در خانواده موجود است، عمل به این آیات و احادیث محیط خانواده را بهشت برین می‌سازد؛ بیشتر مباحث این کتاب مربوط به زن است زن مسلمان متعهد، بهشت آفرین خانواده است.
در قسمتی آخرین درس این کتاب با عنوان «خاتمه و نتیجه» می‌خوانیم:
در این درس مطالبی را که از دروس گذشته برداشت ضمنی شده است و بیشتر آنها با مجموع آموزه‌های دینی ارتباط دارد، یادآور می‌شویم:
 دین مقدس اسلام، برخلاف بسیاری از علوم متداول زمان و ادیان و مکاتب غیر اسلامی، بیشتر مطالب جزئی و تحلیلی را بیان می‌کند و کمتر مطالب کلی و قانونی را. از ارکان آیین زردشت می‌شنویم که جمله «گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک» شعار آنها است، ولی توضیح و تشریح این سه جمله که به نوشتن کتاب و مجموعه‌های قطوری دارد، تا کنون مشاهده نشده است و باید بگوییم: تنها تعلیمات اسلام است که در این باره موشکافی دقیق نموده و انصافا حق مطلب را هم ادا کرده است.
در بخش دیگری از این درس آمده است:
اگر بپرسید: از نظر اسلام زن عزیزتر و محبوب‌تر است و بیشتر مورد سفارش قرار گرفته است یا مرد؟ باید بگویم: تا آنجا که نویسنده مطالعه کرده است، زن بیشتر مورد سفارش قرار گرفته است و این به خاطر سیاست کلی اسلامی آیات که همه در قوانینش جانب ضعیف را رعایت می‌کند و باید همچنین باشد.
این سخن معنا ندارد که به زن بگوید: شوهرت را کتک نزن، او را احترام کن، و امانت خدا است در نزد تو، زیرا زن قدرت کتک زن زدن ندارد و طبعاً به شوهر خویش احترام می‌گذارد؛ ولی به شوهر که قدرت زدن دارد و سرپرست و رییس خانواده است و ممکن است خودخواهی بر او غلبه کند، باید چنین سفارشی بشود تا راه نفوذ شیطان بر نفس او بسته گردد.
از طرفی دیگر چون بعضی از زنان، به جای زور و قدرت، مکر و حیله دارند و نسبت به شوهر خود بی‌وفای می‌کنند، اسلامی آنها می‌گوید: شوهرتان را از خود ناراضی نکنند به شوهران می‌گوید: از آنها بر حذر باشی و با آنها دست به عصا و با احتیاط رفتار کنید.
در هیچ یک از این مورد، اسلام مخاطبش را تعمیم نداده و جنس مرد را زورگو و جنس زن را مکار و بی‌وفا یا کم عقل شرور ندانسته است، بلکه این گونه برداشت نتیجه کج فهمی و بی‌ذوقی مردان و زنانی است که آن آیات و روایات را می‌خواند و در آن تأمل و دقت نمی‌کنند و با روایات دیگر را در کنارش نمی‌گذارند.

کتاب «بهشت خانواده؛ راهنمایی مسائل ازدواج و زناشویی» با وایراست جدید در 215 صفحه، با شمارگان 2000 نسخه به قمیت 28 هزار تومان از سوی انتشارات اندیشه مولانا راهی بازار نشر شد.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات اندیشه می‌تواند به فروشگاه واقع در قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران، پلاک 36 مراجعه یا با شماره تلفن 37733645 و 37743544 تماس حاصل کنند./998/پ202/ق

ارسال نظرات