۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۴۵۸۹۱۰

مصلای اعظم تبریز میزبان همایش بزرگداشت علامه طباطبایی خواهد بود

همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) ۱۹ و ۲۰ آبان در تالار اجتماعات مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار خواهد شد.
علامه طباطبایی

حجت الاسلام علی خدیوی، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که مقدمات برگزاری همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) به صورت کامل فراهم شده است، اظهار داشت: این همایش ۱۹ و ۲۰ آبان در تالار اجتماعات مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار خواهد شد.

وی با بیان این‌که مرکز مطالعات و پژوهش های دانشگاه صنعتی سهند تبریز متولی اصلی برگزاری این همایش است، خاطرنشان کرد: این همایش در راستای الگوبرداری از سیره علمی و عملی مرحوم علامه طباطبایی در حوزه اخلاق و کاربست آن در عرصه های مختلف آموزشی، پژوهشی، شاگردپروری و آزاداندیشی، همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب آن عالم بزرگوار برگزار می شود.

حجت الاسلام خدیوی افزود: استنباط و استخراج مطالب مربوط به اخلاق علم و فناوری از آثار و آرای معظم له به منظور تصحیح و تنقیح علوم طبیعی و تجربی از ابعاد فرهنگ و اخلاق لائیسیته و سکولار از اهداف مهم برگزاری همایش «اخلاق علم و اخلاق حرفه ای، با تأکید بر اندیشه های علامه طباطبایی(ره)» است.

وی با بیان این‌که همایش با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار خواهد شد، گفت: آیت الله مجتهدشبستری، دکتر احمد احمدی، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، آیت الله سیدهادی خسروشاهی، غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر مهدی گلشنی سخنرانان اصلی این همایش هستند.

مسؤول نهاد رهبری دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی افزود: اخلاق علم و فناوری و همچنین اخلاق حرفه ای دو محور اصلی این همایش است که در بخش نخست معنا و مفهوم اخلاق علم، اصول و مبانی اخلاق علم، نقش اخلاق علم در شکل گیری تمدن نوین اسلامی و اخلاق علم اسلامی و سکولار مورد بحث قرار می گیرد.

به گفته وی در محور دوم این همایش اخلاق نقد و آزاد اندیشی، جایگاه اخلاق در نظام آموزشی و پژوهشی، اخلاق حرفه ای در دانشگاههای اسلامی و سکولار و شاخصه های اخلاقی استاد و شاگرد در سیره علامه طباطبایی(ره) مورد بحث پژوهشگران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام خدیوی با بیان این‌که برگزاری این همایش علمی و اخلاقی فرصتی برای الگوبرداری از سیره علمی و عملی علامه طباطبایی در عرصه های مختلف آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه است، گفت: علامه طباطبایی، افتخاری بی‌بدیل برای مردم آذربایجان و تبریز است، اما آنگونه که باید برای نسل جوان جامعه شناسانده نشده است.

وی با بیان این‌که ابعاد مختلف شخصیتی علامه طباطبایی در عرصه‌های عرفانی، اخلاقی، فقهی و ... هر یک الگویی ماندگار برای علاقه‌مندان به سلوک و سیر الی الله است، گفت: آثار جاودان این شخصیت بزرگ تاریخ تشیع نشان از عمق نگرش علامه نسبت به مسائل مختلف داشته که می‌تواند موضوع پژوهشی در حوزه‌های علمیه قرار گیرد./935/302/ب3

 

ارسال نظرات