۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۴۵۸۷۶۷
در درس خارج فقه‌رسانه عنوان شد؛

مقابله با تهاجم نرم رسالت مهم رسانه های دینی

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی رکن مهم فرهنگ‌سازی توسط رسانه دینی را جنگ‌نرم و مقابله با تهاجم فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: کار فرهنگی اساسی که توسط رسانه انجام می‌شود نهی از منکر و مبارزه با تهاجم فرهنگی و فرهنگ منحط شیطانی است.
حجت الاسلام عباس رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم، در درس خارج فقه رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد نهی از منکر را پس از امر به معروف به عنوان دومین هدف رسانه دینی معرفی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با قرائت آیه «الَّذينَ يُظاهِرُونَ مِنْکُمْ مِنْ نِسائِهِمْ ما هُنَّ أُمَّهاتِهِمْ إِنْ أُمَّهاتُهُمْ إِلاَّ اللاَّئي‏ وَلَدْنَهُمْ وَ إِنَّهُمْ لَيَقُولُونَ مُنْکَراً مِنَ الْقَوْلِ وَ زُوراً وَ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ» اظهار داشت: قرآن کریم در آیه 2 سوره مجادله برخی هنجارها، فرهنگ‌ها، آداب و رسوم را به عنوان فرهنگ مورد پذیرش اسلام نمی‌داند و می‌فرماید «کسانى از شما که همسرانشان را با ( ظِهار ) چون مادران خویش مى شمرند ، آنان مادرانشان نیستند .....»

وی با بیان این که قرآن کریم به دنبال آن است که در کنار تأسیس و ساخت جامعه، فرهنگ منحط را از بین ببرد ابراز داشت: در آیه دوازده سوره ممتحنه آمده است، پیامبر اکرم(ص) زمانی که می‌خواهد بیعت زنان را بپذیرد، از آنها می‌خواهد تا فرهنگ فساد و فرهنگ منحط موجود در میان اقوام جاهلیت را کنار گذارند و دیگر اعمالی همچون فرهنگ بی‌بند و باری، اسراف، سرقت و بهتان را مرکتب نشوند و قول دهند تا از معروف نافرمانی نکنند.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم با قرائت آیه «الَّذينَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ» تصریح کرد: قرآن کریم امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه حاکمیت می‌داند همان طور که تأسیس رسانه‌ دینی از وظایف حکومت اسلامی است.

وی به آیات 109 سوره آل‌عمران و آیه  69 سوره توبه اشاره و یادآور شد: بهترین ملت و امت، امتی است که فرهنگ معروف را دارا باشد و از منکر دوری کند چرا که چنین فرهنگی، عکس فرهنگی است که منافقین، کفار و شیطان انتظار آن را دارند، از این رو وظیفه رسانه دینی آن است که آثار مفید معروف و آثار سوء منکر را به آحاد جامعه نمایان سازد.

این استاد سطح عالی حوزه اظهار داشت: از آنجایی که شیطان به دنبال ترویج فرهنگ منکر در جامعه است و همواره مسیر منکر را پیشنهاد می‌دهد، بنابراین کسانی که مسیر منکر را در پیش می‌گیرند، گویا رهبری شیطان را پذیرفته‌اند.

وی رکن دوم فرهنگ‌سازی توسط رسانه دینی را جنگ‌نرم و مقابله با تهاجم فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: کار فرهنگی اساسی که توسط رسانه انجام می‌شود نهی از منکر و مبارزه با تهاجم فرهنگی و فرهنگ منحط شیطانی است.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی، اصلی‌ترین فعالیت دشمن در تهاجم فرهنگی را نهادینه کردن منکر در جامعه معرفی و تصریح کرد: رسانه دینی توسط نهی از منکر، با تهاجم فرهنگی مقابله می‌کند و اگر دشمن در این نبرد فرهنگی موفق نشود‌، بی‌شک دست به جنگ سخت خواهد زد همان طور که خداوند متعال در سوره آل‌عمران، آیه 21 به آن اشاره نموده است.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: رسانه دینی پس از معرفی معروف و منکر، فرهنگ منحط را از جامعه برمی‌چیند اما وظیفه آن تمام نمی‌شود، چرا که از این پس رسانه دینی موظف است تا از دستاورد خود محافظت کند و فرهنگ و سبک زندگی دینی به دست آمده را از تهاجم حفظ کند. /878/پ202/س

 

ارسال نظرات