۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۴۵۸۵۴۰
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

ابعاد تأثیرگذاری تغذیه سالم در جسم و روح انسان

حجت الاسلام والمسلمین کریمی نیا با اشاره به اینکه مصادیق تغذیه سالم در قرآن آمده است، گفت: هر نوع غذایی که برای انسان مضر است در قرآن نهی شده است و به غذا های سالم توصیه شده است.
عسل حجت الاسلام و المسلمین کریمی نیا خطرات محصولات تراریخته

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی کریمی نیا، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگاری خبرگزاری رسا، با بیان اینکه قرآن کریم اصول کلی تغذیه را بیان کرده است و هم در مواردی  به برخی از غذاها و خوردنی‌ها و میوه‌ها اشاره کرده است، ابراز داشت:  با مراجعه به کلمات آیات قرآن کریم معلوم می‌شود که قرآن کریم به ما توصیه می‌کند که آن چیزهایی که پاک است برای شما حلال شده است «أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ» سوره مائده آیه 4 این یکی از اصول کلی تغذیه است که قرآن کریم به ما یاد می‌دهد که فقط چیزهایی که طیب پاکیزه و مفید برای بدن است آن‌ها برای شما حلال است.

 وی ادامه داد: چیزهایی که خبیث هستند چیزهایی که پلید هستند و طیب نیستند و حتی مضر هستند اینها برای بدن حرام شده است؛ همچنان که آیه قرآن هم به این مساله اشاره دارد چیزهایی که خبیث استند حالا خبیث یعنی چیزهایی که مضر استند چیزهایی که برای بدن ضرر دارند و به هر حال چیزهایی که بی فایده استند اینها جز ممنوعات است.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی نیا تصریح کرد: علاوه بر این دو تا اصل کلی که در تغذیه ما می‌بینیم با توجه به آیات قرآن کریم قرآن کریم بعضی از چیزها را برای ما حرام کرده است که می‌فرماید « إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْكُمُ الْمَیْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِیرِ» یعنی مردار، خون و گوشت خوک برای شما حرام است و با توجه به آیات دیگر چیزهایی که مسکر استند اینها هم مضر و حرام است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه با توجه به آیات قران می‌توان نتیجه گرفت هر چیزی که برای انسان مضر است آنها در قرآن حرام شدند، اظهار داشت: قرآن به طور کلی می‌گوید خبائث حرام است از طرف دیگر بعضی از مصادیقش مثل گوشت مردار، خون، شراب و گوشت خوک را برای ما ذکر می‌کند.

وی افزود: برخی از غذاها و خوردنی‌ها در قرآن کریم آمده است که جای یک کار تحقیقی دارد مثلاً شیر، شیر مادر عسل، خرما، انگور، زیتون، انجیر، خیار، عدس، نان، کدو، موز، سبزی‌ها و گوشت نشان می‌دهد که یک سری از غذاهایی که مهم و برای بدن مفید است و در رشد بدن تأثیر گذار است در قرآن کریم ذکر شده است.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: در خصوص شیر در سوره نحل آیه 66 قرآن کریم می‌فرماید « لَّبَنًا خَالِصًا سَائِغًا لِّلشَّارِبِينَ» یعنی شیر خالصی برای کسانی که می‌نوشند بسیار گوارا است یک نتیجه ای که ما می‌توانیم بگیریم این است که غذا باید گوارا، مفید و غیر از اینکه مفید است باید گوارا و لذت بخش هم باشد این نشان می‌دهد که در تغذیه ما غیر از اینکه باید به مواد مغذی بودنش توجه کنیم از منظر گوارا بودن و خوشمزه گی برای خورنده هم باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: سوره بقره آیه 233 قرآن کریم در خصوص شیر اشاره می‌کند «وَ الْوالِداتُ یرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَینِ کامِلَینِ » که توصیه قرآن کریم به مادران است که باید فرزندان خودشان را دو سال شیر بدهند، چرا باید دو سال شیر بدهند تاکید قرآن برای دو سال شیر دادن چیست همه دانشمندانی که در خصوص شیر مادر تحقیق کردند این نتیجه را گرفتند که دو سال شیر دادن بهترین زمان برای کودک است.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی نیا ادامه داد: قرآن کریم از آن جایی که به رشد کودک و طفل اهمیت خاص می‌دهد تاکید می‌کند که حتماً مادران در خصوص شیر مادر توجه کامل داشته باشند به عنوان تغذیه طفل که حتماً دو سال شیر بخورد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در خصوص عسل قرآن کریم در سوره نحل آیه 69 می‌فرماید « فِيهِ شِفَاء لِلنَّاسِ» این عسل برای شما شفا است؛ بنابراین نکته ای که از این آیه می‌شود استفاده کرد این است که حتماً ما باید در تغذیه توجه به درمان هم داشته باشیم یعنی آیا این تغذیه برای بدن مفید است یا نه غیر از اینکه مفید است آیا می‌تواند به درمان بیماری‌ها کمک کند یا نه.

 وی اظهار داشت: زمانی انسان فقط برای سیر شدن غذا را می‌خورد و برای او کفایت می‌کند اما قرآن کریم یک چیز بالاتر از آن را توجه می‌کند اینکه برای بدن هم مفید باشد غیر از آن در درمان بیماری‌ها هم بتواند کمک کند.

حجت الاسلام و المسلمین کریمی نیا عنوان کرد: امروزه ثابت شده است که با توجه به غذا و خوراکی ما می‌توانیم بسیاری از بیماری‌های خودمان را درمان کنیم و نیازی به مراجعه به پزشک و خوردن داروهای تلخ و ناجور هم نیست به شرط اینکه انسان توجه خاصی روی این قضیه داشته باشد.

وی اظهار داشت: در خصوص خرما قرآن کریم می‌فرماید «فکلی و اشربی و قری عیناً» خطاب است به حضرت مریم(س) که وقتی که در یک حالت ناتوانی قرار گرفت و فرزندی به دنیا آمده است و در یک وضعیت روحی و جسمی مناسب نیست قرآن کریم اشاره می‌کند به این داستان که خداوند به این مادر توصیه می‌کند که از این خرما بخور از آن آب گوارا هم استفاده کن و چشمت روشن باشد خب نشان می‌دهد که خرما در درمان زنی که بعد از زایمان ناتوان می‌شود می‌تواند موثر باشد.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: قرآن کریم به عنوان مهم‌ترین منبع برای ادله شرعی و به عنوان یکی از ادله شرعی ما و بعد از آن هم روایات تاکید فراوانی در خصوص تغذیه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی نیا با بیان اینکه در این مساله دو گروه وظیفه دارد در وهله اول مسؤولان هستند که متصدی امور تغذیه و بهداشت هستند، اظهار داشت: اینها باید اهمیت ویژه به این مساله بدهند گروه دوم به خود افراد و خانواده‌ها و پدرها و مادرها برمی گردد که در خصوص تغذیه سالم خودشان و افراد تحت تکفل خودشان باید توجه ویژه داشته باشند.

وی با ابراز تأسف گفت: متأسفانه ما شاهد برخی از غذاها یا آب میوه های مصنوعی و قلابی هستیم کارخانه‌هایی که آب لیمو  تولید می‌کنند در حالی که یک عدد لیمو وارد این کارخانه نمی‌شود کارخانه‌هایی که سرکه تولید می‌کنند در حالی که یک خوشه انگور هم وارد این کارخانه نمی‌شود و مواد و اسید و این چیزها برای ما تولید می‌کنند و اینها را وارد بازار می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: کارخانه‌هایی هستند که عسل تولید می‌کند در حالی که اصلاً یک زنبور هم آنجا نیست عسل را تولید می‌کند اینها اثراتی است که جامعه را تهدید می‌کند و تغذیه ناسالم تأثیر خیلی زیادی نخست روی جسم دارد و ثانیاً در روحیات افراد تأثیرگذار است.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی نیا در پایان گفت: اگر به بیمارستان‌ها سری بزنیم اکثر افراد دچار ناراحتی‌های جسمی مثل ناراحتی معده و مانند آن هستند، اگر تغذیه سالم باشد دقت‌ها بیشتر شود در این خصوص خیلی از این مراجعات  به مراکز درمانی کمتر می‌شود./875/ت301/س

ارسال نظرات