۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۴۵۸۵۱۷

مروری بر کتاب سبک زندگی رضوی؛ بهداشت غذا و تغذیه

چهارمین جلد از کتاب سبک زندگی رضوی با عنوان بهداشت غذا و تغذیه از سوی انتشارات بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام چاپ و روانه بازار شده است.
سبک زندگی رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین جلد از کتاب سبک زندگی رضوی با عنوان بهداشت غذا و تغذیه نوشته محمدتقی فعالی از سوی انتشارات بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام در سال 1394چاپ و روانه بازار شده است.

 

در بخشی از دیباچه این کتاب می خوانیم: «مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم جدیدی است که پژوهشگران حوزه جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی برای بیان رفتارشناسی انسان ها بیان می کنند. دامنه بکارگیری این مفهوم تا جایی رواج یافته که امروزه جانشین بسیاری از مفاهیم و واژگان سنتی شده است.

 

اصطلاح سبک زندگی، پیوند نزدیکی با مجموعه ای از مفاهیم دارد نظیر فرهنگ، جامعه، ذهن، رفتار، معنا، شخصیت، محیط، وراثت، نیاز، سلیقه، مد، منزلت و سنت. مفهوم سبک زندگی از یک سو جزئی ترین رویدادهای حیات بشر و از سوی دیگر تا اعماق وجود آدمی را در بر می گیرد، لذا هم شامل و هم عمیق است.

 

این کتاب در سه فصل با عناوینی همچون «بهداشت، سلامت و مدیریت بدن»، «زرین نامه سلامت» و «خوراکی ها، بایسته ها و نسخه ها» جمع آوری شده است که فصل اول دربردارنده مطالبی از قبیل معناشناسی و چیستی، پیشینه شناسی، جایگاه بهداشت و سلامت در جامعه و نتیجه گیری است.

 

در فصل دوم کتاب نیز مطالبی همچون «جایگاه طب در نگاه اسلام»، «طب اسلامی ـ ایرانی»، «زرین نامه رضوی»، «اعتدال مزاج» و «نتیجه گیری» به چشم می خورد.

 

«غذا چیست؟»، «نقش غذا در سلامتی»، «تغییر الگوی تغذیه در ایران»، «جامعه شناسی غذا»، «روانشناسی غذا»، «جایگاه غذا و تغذیه در آموزه های اسلامی»، «غذا و مزاج»، «غذا و تغذیه در سیره رضوی» و «نتیجه گیری» نیز از مطالب مطرح شده در فصل سوم این کتاب است.

 

در قسمتی از کتاب با عنوان نقش دین در سبک دهی آمده است: در عصر جدید بخش قابل توجهی از مطالعات درباره فنون زیستن، به نقش دین در مفهوم سبک زندگی باز می گردد. یکی از مهم ترین ابعاد مفهوم سبک زندگی این است که دین می تواند به عنوان نیروی برتر، نقش حیاتی در الگوی حیات  و نحوه زیستن آدمیان بر روی زمین ایفا کند.

 

دین به عنوان نظامی از باورها، ارزش ها و رفتارها می تواند به آدمی برای دستیابی به سبک الهی در زندگی کمک کند. در این میان اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

 

براساس معارف عمیق اسلامی که ریشه در آیات قرآن، احادیث معتبر، مفاهیم مربوط به ادعیه و سیره بزرگان دارد، می توان الگویی برای سبک زندگی در این جهان تعریف کرد، به گونه ای که آدمی را آماده ورود به زندگی ابدی و زیستن بی پایان کند. مفاهیم مربوط به سبک زندگی در منابع اسلامی بسیار فراوان اما به ندرت استخراج شده است.

 

چهارمین جلد از کتاب سبک زندگی رضوی با عنوان بهداشت غذا و تغذیه نوشته محمدتقی فعالی از سوی انتشارات بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه السلام در سال 1394 با شمارگان 2000 جلد و به قیمت 18000 تومان در 264 صفحه منتشر شده است./907/ن602/ق

ارسال نظرات