۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۴۵۸۴۹۵
در درس خارج فقه‌رسانه مطرح شد؛

رسانه‌ها به جای تأثیرپذیری از جامعه به فکر تأثیرگذاری و فرهنگ‌سازی باشند

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی یکی از آسیب‌های رسانه‌های عصر جدید را صرف انعکاس رخداد‌‌های جامعه برشمرد و گفت: امروزه رسانه‌ها برای جذب مخاطب بیشتر، به جای آن که در جامعه فرهنگ‌سازی کنند از فرهنگ‌های رایج در جامعه تأثیر می‌گیرند و تنها آنچه در جامعه رخ می‌دهد را به تصویر می‌کشند.
حجت الاسلام عباس رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم، عصر یک‌شنبه در درس خارج فقه رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد با اشاره اجمالی بر مباحث جلسه گذشته، یادآور شد: راهبردی‌ترین و اصلی‌ترین هدف رسانه دینی،‌ هدایت جامعه اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی وظیفه رسانه دینی را فرهنگ‌سازی صرف ندانست و تأکید کرد: وظیفه رسانه دینی، هدایت مردم به سوی فرهنگ دینی است و آن بدان معنی است که رسانه دینی مردم را به سوی فرهنگی هدایت کند که دین آن را پسندیده و خوب شمرده باشد و از آن به عنوان معروف یاد کرده باشد.

وی خاطرنشان کرد: رسانه دینی اگر بخواهد فرهنگ دینی را در جامعه پیاده‌سازی کند، باید یکی از مهم‌ترین اهداف چنین رسانه‌ای، امر به معروف و نهی از منکر باشد.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم با قرائت روایت «إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِيلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ  وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ يَسْتَقِيمُ الْأَمْرُ»، ابراز داشت: امام باقر(ع) فرموده است: امر به معروف و نهى از منكر راه و روش پيامبران و شيوه صالحان بوده و فريضه بزرگى است كه ديگر فرايض به واسطه آن بر‌پا مى‏‌شود، راه‌ها امن و درآمد‌ها حلال مى‏‌شود و حقوق پايمال شده به صاحبانش برمى‏‌گردد، زمين آباد مى‏‌شود و (بدون ظلم) حق از دشمنان گرفته مى‏‌شود و كارها سامان مى‏‌پذيرد.

وی پس از آن که امر به معروف را به عنوان نخستین پیام از پیام‌های رسانه دینی برشمرد، به توضیح دومین پیام پرداخت و اظهار داشت:‌ نهی از منکر پس از امر به معروف به عنوان دومین هدف رسانه دینی معرفی می‌شود.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه یکی از آسیب‌های رسانه‌های عصر جدید را صرف انعکاس رخداد‌‌های جامعه برشمرد و اظهار‌ داشت: امروزه رسانه‌ها برای جذب مخاطب بیشتر، به جای آن که در جامعه فرهنگ‌سازی کنند، از فرهنگ‌های رایج در جامعه تأثیر می‌گیرند و تنها آنچه در جامعه رخ می‌دهد را به تصویر می‌کشند.

وی تأکید کرد: علت مقدم شدن امر به معروف و نهی از منکر به آن خاطر است که اولاً تأسی از قرآن و روایات کرده ‌باشیم و در ثانی در جامعه پس از آن که امر به معروف انجام و فرهنگ خوبی‌ها تأسیس شد، باید به دنبال ایجاد تغییر در جامعه و زدودن منکرات از آن باشیم. از همین رو است که قرآن کریم و روایات، در کنار امر به معروف به مسأله نهی از منکر پرداخته می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان این که فرهنگ‌سازی مراتبی دارد، افزود: فرهنگ‌سازی ارکانی دارد که رکن اول آن امر به معروف و ترویج آن است و سپس با نهی از منکر فرهنگ سازی دینی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه، معروفِ ازدواج را به عنوان نمونه ذکر و ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) برای زدودن آن منکری که در جامعه جاهلی قبل از اسلام به یک فرهنگ تبدیل شده بود، ابتدا با امر به معروفی همچون ازدواج، آن را در جامعه نهادینه کرد و سپس با نهی از منکر، مردم را از منکری همچون زنا بازداشت.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم با بیان این که گاهی اوقات در یک جامعه منکری تبدیل به یک ارزش می‌شود، تأکید کرد: در چنین جامعه‌ای ارزش درست مغلوب می‌شود و منکر به عنوان یک ارزش در جامعه عزیز می‌شود به گونه‌ای که گناه در جامعه یک امر طبیعی می‌شود./878/پ202/ب1

اکتای بهمنی
ارسال نظرات