۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۴۵۸۳۰۷
از سوی مؤسسه سبک زندگی آل یاسین؛

کتاب الگوی مطلوب فراغت و تفریح از دیدگاه اسلام منتشر شد

کتاب الگوی مطلوب فراغت و تفریح از دیدگاه اسلام از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین چاپ و روانه بازار شد.
کتاب الگوی مطلوب فراغت و تفریح از دیدگاه اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب الگوی مطلوب فراغت و تفریح ازدیدگاه اسلام نوشته سید حسین شرف الدین در سال 1395 از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین چاپ و روانه بازار شد.

 

در دیباچه این کتاب می خوانیم: فراغت به عنوان ظرف زمانی فارغ از هر نوع فعالیت و مأموریت الزامی و متعین، بخشی از فرصت زمانی و سرمایه وقتی نامعین و سیال هر فرد است که معمولا به تبع وضعیت ها و موقعیت های مختلف شخصی، شرایط و امکانات و فرصت ها و محدودیت های محیطی پوشش می یابد.کمیت این مقطع و نحوه بهره برداری از آن همواره ـ به ویژه تا قبل از تحولات ناشی از انقلاب صنعتی ـ به تبع کار و اشتغال رسمی و اجتناب ناپذیر فرد تعین یافت.

 

این مقطع معمولا به مجموعه ای از اشتغالات اختیاری، گزینشی، غیرانتفاعی، تفننی و تفریحی با هدف نشاط آفرینی، ملالت زدایی، تجدید قوا و کسب آمادگی ذهنی و جسمی بیشتر برای انجام هر چه بهتر کار و تلاش تخصیص می یابد.

 

این کتاب در چهار فصل با عناوینی همچون «مفاهیم و نظریه ها»، «اسلام و فراغت و تفریح»، «فراغت و تفریح در فتاوای فقهی» و «جمع بندی، نتیجه گیری و پیشنهادات» گردآوری و تقدیم علاقه مندان شده است.

 

در فصل نخست این کتاب موضوعاتی همچون «مفاهیم» و «گونه شناسی نظریه های فراغت» مورد بررسی قرار گرفته و فصل دوم نیز شامل مطالبی همچون «اسلام و فراغت و تفریح»، «جایگاه فراغت در زیست جهان مؤمنانه»، «مبنای هنجاری فراغت و تفریح»، «مفروضات نظری الگوی هنجاری فراغت و تفریح» و «فراغت و تفریح در آیات و روایات» می شود.

 

«فراغت و تفریح در فتاوای فقهی»، «فراغت و تفریح در اندیشه متفکران مسلمان»، «ملاک های مستفاد از یافته های دین پژوهان»، «سیره عملی علمای اسلام»، «سیره عملی متشرعان» و «فراغت و تفریح در اسناد رسمی نظام اسلامی» از موضوعات مطرح شده در فصل سوم این کتاب است.

 

در فصل چهارم و پایانی کتاب نیز مطالبی از قبیل «چالش های موجود در سازماندهی اوقات فراغت در ایران»، «توصیه ها و پیشنهادات به مدیران فرهنگی» و «پیوست ها» به چشم می خورد.

 

مفهوم سبک زندگی از مفاهیم جدیدی است که در حوزه جامعه شناسی، روان شناسی و مطالعات فرهنگی به کار رفته است. اصطلاح سبک زندگی پیوندی نزدیک با مفاهیمی نظیر فرهنگ، شخصیت، سلیقه، سنت، مد، معماری، دکوراسیون و رسانه های ارتیاط جمعی دارد.

 

سبک زندگی ناظر به رفتار انسان هاست. امروزه دو رویکرد کلی در ارتباط با سبک زندگی وجود دارد؛ رویکرد جامعه شناسانه که بیشتر تحت تأثیر ماکس وبراست و نیز رویکرد روانشناسانه که متأثر از آدلر می باشد. سبک زندگی یا نحوه زیستن به مجموعه هایی از الگوهای رفتاری نسبتا پایدار اطلاق می گردد که از بینش ها و ارزش های آدمیان متأثر بوده و در رفتار به صورت عینی متجلی می شود.

 

کتاب الگوی مطلوب فراغت و تفریح از دیدگاه اسلام نوشته سید حسین شرف الدین در سال 1395 با شمارگان 1000 جلد و به قیمت 18000 تومان در 248 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری سبک زندگی آل یاسین منتشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات