۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۴۵۸۲۴۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در جمع مبلغان جهادی:

مسؤولان در امر به معروف سوار مرکب سیاسی نشوند/ آخوند حر از کسی نمی‌ترسد

کارشناس رسانه ملی ضمن پاسخ به شبهات مطرح شده از سخنان وی درباره مردم گیلان گفت: قائله ای که در گیلان برای ما به راه افتاد و نزدیک بود سر ما را همانند شیخ فضل الله به دار کنند، به خاطر حرف ما نسبت به بدحجابی بود؛ من از نماینده گیلان در مجلس گذشتم، اما زیر قبه ابی عبدالله(ع) او را به خدا واگذار کردم.
حجت الاسلام رفیعی حجت الاسلام دکتر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عصر امروز در همایش اختتامیه طرح جهادی فرهنگی گیلان مطهر که در سازمان تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند هر کسی امر به معروف و نهی از منکر کند، خلیفه و جانشین خدا، پیامبر اکرم(ص) و قرآن است و در روایت دیگری آمده است که خدا از مؤمن ضعیف بدش می آید، شخصی پرسید مؤمن ضعیف کیست؟ حضرت فرمود که مؤمن ضعیف کسی است که امر به معروف و نهی از منکر نمی کند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به روایتی اظهار داشت: روایات ما درباره امر به معروف و نهی از منکر کمرشکن است و طبق فرمایش حضرت علی(ع) همه واجبات مثل انگشت خیس شده در آب و امر به معروف و نهی از منکر مثل دریا است.

وی تصریح کرد: مایکل کوک در کتابی می نویسد که در شیکاگو یک جوان مستی در مترو به دختری تجاوز کرد و کسی به او کمک نکرد، وقتی از مترو پیاده شدم، با خود گفتم که اگر به کسی در عالم اذیت کند، آیا شخصی نیست جلوگیری کند؟ این فرد مدت 17 سال عمر خود را در منابع دینی به بررسی آیات قرآن و منابع دینی پرداخت و کتابی در دو جلد به نام «امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی» نوشت؛ این اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر را می رساند.

ویژگی های لازم برای شخص امر به معروف و نهی از منکر کننده

این کارشناس مذهبی با اشاره به ویژگی امر به معروف و نهی از منکر گفت: امام صادق(ع) فرمودند کسی که می خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، باید سه ویژگی داشته باشد: عامل و تارک، عادل و رفیق باشد؛ نمی توان به مردم گفت نماز بخوان و خود نخواند؛ امر به معروف کننده باید خود عامل باشد؛ اگر گوینده خود عامل نباشد، سخنش تأثیرگذار نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به طرح پیشنهادی خود برای اجرای امر به معروف خاطرنشان کرد: برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر یک طرح ده پانزده ماده ای دارم که چه کار کنیم معروف در جامعه اجرا و از ناهی نیز جلوگیری شود که از آن جمله اعطای بینش است، این همه تابلو در مشهد وجود دارد، چند تا از اینها درباره امر به معروف و نهی از منکر است؟ بستن کمربند ایمنی توسط رانندگان به خاطر ترس از پلیس نیست، نشان دادن صحنه های تصادف و حوادث عاملی در تحقق این مسأله بوده است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: راه دیگر در اجرا شدن امر به معروف و نهی از منکر، از بین بردن زمینه های منکرات در جامعه است؛ تلفن ها در گذشته مزاحمات زیادی داشت؛ کسی که شماره انداز را اختراع کرد، در از بین بردن این منکر نقش داشت؛ اگر در ایران انگشتر طلا برای مردان تولید نشود، کسی دست نمی کند یا اگر مانتوی جلو باز تولید نشود، کسی نمی پوشد.

وی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر هزینه هایی را محتمل می کند، تصریح کرد: ایجاد کردن جایگزین مناسب راه دیگر عملی شدن این واجب الهی در جامعه است؛ نمی توان تنها مردم را از گناهان نگه داشت، بلکه باید زمینه ها و جایگزین هایی فراهم شود؛ این حرف ها هزینه دارد؛ نباید تعدد زوج را جرم دانست، چرا که افراد زیادی هستند که سنشان بالا رفته و این ها شانس ازدواج اول را از دست داده اند و به فساد می افتند؛ کسی در این کشور جرأت نمی کند حلال پیامبر(ص) و دین را ترویج کند.

وی با اشاره به راه کارهای عملی ذکر شده در طرح 15 بندی خود گفت: نشر خوبی ها و مراقبت به جای دخالت راه دیگر عملی شدن امر به معروف و نهی از منکر است، به این معنا که معروف و منکر باید مدیریت شود؛ یکی دیگر از راه های عملی کردن این فریضه، به کار بردن تدریج در شیوه ها است؛ همانطور که در اسلام شراب در اسلام در چهار مرتبه حرام شد، در امر به معروف کردن نیز نباید به یکباره امر کرد، بلکه باید آرام آرام اقدام کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر موضع قدرت می خواهد، خاطرنشان کرد: اگر از بی حجابی ها و برداشته شدن روسری ها در ماشین جلوگیری نشود، اوضاع بدتر می شود؛ بخشی از امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دولت و بخشی دیگر وظیفه طلاب است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به سخنرانی چند ماه قبل خود درباره وضعیت حجاب در گیلان و واکنش نماینده این شهر در مجلس اظهار داشت: قائله ای که در گیلان برای ما به راه افتاد و نزدیک بود سر ما را همانند شیخ فضل الله به دار کنند، به خاطر حرف ما نسبت به بدحجابی بود؛ من از نماینده گیلان در مجلس گذشتم، اما زیر قبه ابی عبدالله(ع) او را به خدا واگذار کردم؛ این همه فحاشی و هتاکی نسبت به ما شد که شیخ خاطی و بی بصیرت را از صدا و سیما اخراج کنید؛ مگه شما چکاره هستی که بخواهی مرا از صدا و سیما اخراج کنی؟ چرا جسارت می کنید؟ چرا سوار بر مرکب سیاسی می شوید؟ خط سیاسی من دفاع از نظام و رهبری است و کاری به کسی ندارم.

ما آخوند حُر هستیم منبر هم رسانه رسمی است

وی ضمن اشاره به روایتی از امیر مؤمنان(ع) تصریح کرد: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه است که وقتی مردها با زن ها در راه رفتن برخورد می کردند، فرمودند «ای اهل عراق! شنیدم زن هایتان به مردها برخورد می کنند، خجالت نمی کشید» آیا آن حضرت به عراق توهین کرد؟ به ما گفتند که چرا به استان ما آمده ای؟ یعنی آنجا جزو ایران نیست؛ بنده 24 ساعت در دهکده ساحلی انزلی به هر کسی امر به معروف و نهی از منکر کردم، بلا استثنا تمامی افراد رعایت می کردند؛ قدم زدن طلبه در کنار ساحل مؤثر است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به شجاعت مرحوم فلسفی گفت: ما مجوز سخنرانی هایمان را از زید و عمرو نگرفته ایم که بخواهیم با حرف زید و عمرو تعطیل کنیم؛ ما آخوند حُر هستیم، منبر هم رسانه رسمی است؛ آقای فلسفی زمان طاغوت در کاخ جلوی شاه فریاد می زد؛ حُسن روحانیت این است که در این مسائل حر است، اما اگر کسی حرف بی ربط زد، باید جلوی او را گرفت.

پاسخ مبلغ دینی به شبهات مطرح شده از سخنان وی درباره مردم گیلان

وی با اشاره به ویژگی های مردم گیلان یادآور شد: من هم مقدار شهدای این استان و علمای این شهرها و شجاعت های مردم این شهر را می دانم، اینها جای تردید نیست، اما گاهی اوقات امر بحث سخنرانی بحث منکر است، طبیعتا باید به آن اشاره شود؛ طرح گیلان مطهر بسیار مؤثر بوده است؛ ان شاءالله زمینه ای شود که یک مقداری از بی بند و باری و لا ابالی گری جلوگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت حجاب خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که حجاب ضروری اسلام است در جمهوری اسلامی بی حجابی معنا ندارد، مگر در کشورمان مجوز شراب خواری می دهیم؟ اما جزو ضروریات دین ما و صریح قرآن است و آن چیزی که صراحت دارد نمی توانیم نادیده بگیریم؛ گیلانی ها از این وضعیت ناراحت هستند، بنده هم نگفتم مردم گیلان، مردم این شهر شهیدان زیادی داده اند و رشادت های زیادی در دوران های مختلف نشان داده اند، بلکه شهر گیلان گفته شد؛ خانواده برخی از شهدا پیش بنده آمدند و گفتند و بنده بر اساس گفتار آنها این مطلب را عرض کردم.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: از همه کسانی که حمایت کردند، تشکر و از کسانی که انتقاد و توهین کردند، گذشتم، اما خودشان با خدای خود می دانند، نتیجه این امر، اگر این است که تحولی در استان ایجاد شود، فحش که سهل است، حاضریم در این راه کتک خورده و کشته شویم.

مردم برای مسائل ارزشی و فرهنگ انقلاب کردند

وی تصریح کرد: مردم برای مسائل اقتصادی انقلاب نکردند و هزینه آن را 35 تا 40 سال است که می دهند، بلکه برای مسائل ارزشی و فرهنگ این مردم قیام کردند؛ بدحجابی مخصوص استان های شمالی نیست در قم و تهران هم وجود دارد، اما به اقتضای برخی از شهرها فضا فراهم تر است؛ اگر کسی در این راه کشته شود، با شهدای انبیا محشور می شود./822/پ202/س

ارسال نظرات