۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۴۵۸۰۹۴
حجت الاسلام عالی تشریح کرد؛

مسأله حبط اعمال در روایات معصومین

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با توجه به روایات معصومین(ع)، گفت: برخی اعمال در پیشگاه الهی آنچنان منفور است که منجر به از بین رفتن اعمال خوب انسان در گذشته می شود.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مسعود عالی شب گذشته در مجتمع فرهنگی رضوان واقع در خیابان عسگریه، گفت: خانواده بهترین مکان برای ریاضت کشیدن است.

وی در ابتدا به آیات «کَلا إِنَّ کِتَابَ الْفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ، کَلا إِنَّ کِتَابَ الأبْرَارِ لَفِی عِلِّیِّینَ» اشاره کرد و افزود: اگر انسان عمل خوبی انجام دهد پاداش می گیرد و اگر مرتکب عمل حرامی شود، جزای آن را خواهد دید.

حجت الاسلام عالی با توجه به مسأله حبط اعمال ادامه داد: مسأله حبط اعمال در آیات قرآن و روایات معصومین(ع) یکی از مسائل حتمی است، حبط اعمال زمانی اتفاق می افتد که انسان عمل حرامی را مرتکب شود که آن عمل حرام در پیشگاه خداوند جایگاه بسیار بدی داشته باشد، این عمل منجر به از بین رفتن همه اعمال خوب گذشته یا برخی از اعمال خوب گذشته می شود، البته این مسأله شامل اعمال خوب هم می شود یعنی اگر انسان عمل خوبی انجام دهد که آن عمل در نظر خداوند از جایگاه ویژه ای برخودار باشد، اعمال بدِ گذشته اش مورد غفران الهی واقع می شود.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با توجه به روایات معصومین(ع) اظهار کرد: یکی از چیزهایی که منجر به حبط اعمال می شود، غرور و منیّت است، غرور و منیّتی که همسنگر کفر و شرک است و در روایات بسیار مذمت شده است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند، عُجب سبب فاسد شدن اعمال گذشته می شود، تصریح کرد: اگر انسان بعد از اینکه عملی را انجام داد مغرور شود، دچار عُجب شده است، اعمال دست و پا شکسته ما نباید منجر به مغرور شدن ما شود.

حجت الاسلام عالی با بیان یک داستان خاطرنشان کرد: بیست سال پیش سرِ کلاس درس خارج بودم که یکی از مراجع تقلید فعلی وسط تدریس، کتاب را کنار گذاشتند و گفتند عزیزان امروز تا همین جا بیشتر مطالعه نکرده ام، همه ما تعجب کردیم و با خودمان گفتیم مگر چنین چیزی امکان دارد که یک مرجع تقلید مطالعه نداشته باشد، یک مرتبه خودِ ایشان فرمود دیشب در هنگام مطالعه به روایتی برخورد کردم که حالم منقلب شد و دیگر نتوانستم مطالعه کنم.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه در ادامه داستان گفت: روایتی که ایشان با آن برخورد کرده بودند این بود که روزی یکی از اصحاب خاص امام صادق(ع) به محضر امام می رسد و امام به ایشان می فرماید، فلانی نماز خواندن بلد هستی، او با تعجب به امام عرضه می دارد بله یا ابن رسول الله، امام می فرمایند، دو رکعت نماز بخوان، وقتی می خواند، امام خطاب به او می گویند فلانی پیرمرد شده ای خجالت نمی کشی است گونه نماز می خوانی.

وی غیبت کردن و بد اخلاقی کردن با دیگران مخصوصاً خانواده را از مصادیق دیگر اعمالی دانست که منجر به حبط اعمال خوب گذشته می شود و افزود: اگر کسی غیبت کند اعمال خوبش به نامه اعمال کسی وارد می شود که از او غیبت کرده است و اگر کسی با ارکان خانواده اش یعنی پدر و مادر، همسر و فرزندانش، بد اخلاقی کند نیز سبب حبط اعمال خوب گذشته اش شده است.

حجت الاسلام عالی خانواده را بهترین محل برای ریاضت کشیدن دینی معرفی کرد و گفت: اگر کسی در خانه اش رفتار بدِ پدر و مادر و یا همسر و فرزند خودش را تحمل کند، بالاترین ریاضتها را کشیده است و متقرب به خداوند خواهد شد./202/867/ب1

ارسال نظرات