۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۴۵۸۰۷۸
آیت الله عبداللهی در درس اخلاق:

محوریت رضوان الهی در زندگی سبب خروج از ظلمات است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که یکی از اهداف بعثت انبیا و انزال کتب رسیدن به نورانیت در زندگی است، گفت: یکی از راه های خروج از ظلمات که در قرآن بیان شده محور قرار دادن رضوان الهی در تمام جوانب فردی و اجتماعی زندگی است.
حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمود عبداللهی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در درس اخلاق مسجد خاتم الانبیا پردیسان قم، با بیان این که بعثت انبیا برای احیای بشریت است، خاطرنشان کرد: بهترین و روشن ترین آیه در یان زمینه آیه 24 سوره انفال است که خداوند می فرماید دعوت انبیا را استجابت کنید تا حیات پیدا کنید.

وی با بیان این که منظور از حیات در قرآن به معنی حیات معنوی و نورانیت است، گفت: ویژگی های این حیات این است که انسان را نورانی و بصیر می کند و انسان را از ظلمات نجات می دهد، افرادی که در ظلمات به سر می برند ممکن است از صنعت و تمدن و علم برخوردار باشند ولی اسیر شهوت و قدرت و هوای نفس که تاریکی معنوی است، هستند.

آیت الله عبداللهی با بیان این که امروز دنیا از نظر سیاسی در ظلمات به سر می برد، اظهار داشت: این همه وحشی گری و جنگ به خاطر ظلماتی است که انسان را در بر گرفته است و خود را نابود می کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری نورانیت و خارج شدن از ظلمات را به عنوان فلسفه بعثت و نزول قرآن دانست و افزود: هدف از نزول آیات بینات در آیات متعددی خروج از ظلمات به سمت نور دانسته شده است تا زندگی انسان نورانی شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه به راه های خروج از ظلمات اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از راه هایی که در قرآن به صراحت بیان شده است محوریت رضوان الهی و تبعیت از آن است و انسان به نسبتی که در زندگی فردی و اجتماعی خود و جامعه به نسبتی که در روابط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود رضوان الهی را محور قرار دهد زندگی انسان و جامعه انسانی نورانی می شود.

وی با بیان این که قرآن نور است و برای نورانی کردن زندگی آمده است، ابراز داشت: کسی که به دنبال رضوان الهی باشد سه خاصیت خداوند به او می دهد که اولی نشان دادن راه های سلامت از گناه و دوم خروج از ظلمات به سمت نور و سوم هم هدایت به راه مستقیم است.

آیت الله عبداللهی افزود: قرآن کسانی را هدایت می کند که رضوان الهی را تبعیت کنند و رضایت خداوند را در زندگی محور و معیار قرار دهند و تمام زندگی را بر اساس رضایت خداوند عمل کنند؛ انسان باید اعمال خودش را محاسبه کند که آیا هدف انسان در زندگی رضایت خداوند است یا چیز دیگر و اگر رضایت خداوند محور باشد نورانیت حاصل می شود و هدایت صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: رسیدن به نورانیت و خروج از ظلمات محورهایی دارد و یکی از این محورها این است که انسان شاقول انتخاب کارهایش توجه به رضای الهی باشد که آیا این رفتار، آیا این معامله، آیا این سیاست و آیا این حرف مطابق با رضایت خداوند است یا نیست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: یکی از جملاتی که امام حسین(ع) در مدینه قبل از حرکت بر سر مزار پیامبر(ص) فرمودند این است که خدایا به حق پیامبرت من را در مسیری قرار ده که رضایت تو در آن است و این به ما می آموزد که انسان باید از درگاه خداوند گدایی کند تا بتواند رضایت او را در زندگی محور قرار دهد./843/پ202/ب1

ارسال نظرات