۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۴۵۷۹۲۱
سرپرست وزارت ارشاد:

کمبود فرصت‌‌های ارتباطی مسلمانان زمینه ساز سوءتفاهم و تقابل شده است

صالحی امیری گفت: کمبود فرصت های ارتباطی مسلمانان با یکدیگر، پس از افراطی گریها از عواملی است که به وحدت جهان اسلام ضربه می زند و زمینه ساز سوءتفاهمات، دور شدن از یکدیگر و حتی رسیدن به تقابل شده است.
صالحی امیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عباس صالحی امیری، سرپرست وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی امشب در آیین اختتامیه چهارمین اجلاس بین المللی جوانان کشورهای اسلامی در تالار شهر مشهد، مسأله نخست جهان اسلام را عدم توسعه یافتگی دانست و گفت: منظور ما توسعه ای است که با سه شاخصه تولید دانش، ثروت و عدالت به معنای رفع فقر و تبعیض همراه باشد.

وی از هویت به عنوان دومین مسأله جهان اسلام نام برد و افزود: مسلمانان هنوز در اینکه چگونه می توان بین مسلک فردی و اجتماعی با هویت اسلامی جمع و در کنار توسعه، هویت خود را حفظ کرد، سردرگم هستند.

صالحی امیری، نبود وحدت اسلامی و انسجام اجتماعی جامعه مسلمان را دیگر معضل جهان اسلام برشمرد و تصریح کرد: اکنون بیش از گذشته شرایط جهان اسلام با این دغدغه همراه بوده و هست.

عوامل افراط گرایی و تفرقه در جهان اسلام

سرپرست وزارت ارشاد گفت: در اختلافاتی که در جهان اسلام رواج دارد 2 عامل نگرشهای افراطی به دین و تصویرهای خوارج گونه از آن و تئوریزه کردن خشونت با ادله ناموجه و فاصله گرفتن از عقلانیت و سطحی نگری بیش از همه مؤثرند.

وی ادامه داد: این شاخصه ها جریانی از افراط گرایی اسلامی را در جهان پرورانده که عامل مهمی در فضای تفرقه افکنی جهان اسلام شده است. همچنین کمبود فرصتهای ارتباطی مسلمانان با یکدیگر عامل دیگری است که به وحدت ضربه می زند و با این وجود کمتر جدی گرفته شده تا جایی که زمینه ساز سوءتفاهمات، دور شدن از یکدیگر و حتی رسیدن به تقابل شده است.

راهکارهای گسترش ارتباطات در جهان اسلام

صالحی امیری در ادامه، گردشگری اسلامی در فضای جهان اسلام و توسعه آن، گفتگوهای علمی نخبگانی و تشکیل نهادهای اجتماعی حقیقی و مدنی را از راهکارهای گسترش ارتباطات جهان اسلام عنوان کرد.

وی تصریح کرد: اگر این اجلاس و اجلاسهای آتی در توانمندسازی نخبگان جوان جهان اسلام برای گفتگو و ارتباط مؤثر باشد، می تواند در حوزه حل مسائل جهان اسلام نقش اساسی ایفا کند./202/930/ب1

ارسال نظرات