۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۴۵۷۹۱۴
زارعی:

قراردادهای جدید نفتی از تفاهم نامه های زمان رضا خان هم بدتر است

زارعی گفت: قراردادها نفتی ما در شرایط تحت فشار برنامه‌ریزی شده است، به عبارتی طرف ایرانی احساس کرده برای اینکه به در آمدهای بالا دست پیدا کند باید این قراردادها را منعقد نماید و از این طریق با ایجاد قراردادهای شیرین برای طرف خارجی بتواند سرمایه خارجی را به کشور بیاورند.
سعدالله زارعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا سعدالله زارعی استاد دانشگاه عصر امروز در همایش مردمی" مقابله با تعهدات سنگین، قرادادهای ننگین" که در مسجد حضرت ولیعصر(عج) شهرک محلاتی برگزار شد با اشاره به اینکه وضع برخی از قوانین داخلی تنها ظاهرسازی است، اظهار داشت: این نوع قوانین اولا خود ما را محدود می‌کند و از سوی دیگر به خاطر کاهش انتقادات داخلی وضع می‌شود.

وی ادامه داد: این قوانین که کاملا جهت‌دار تصویب می‌شود با عنوان حفظ استقلال و قدرت کشور از آنها سخن به میان می‌آید، در ضمن وضع این نوع قوانین که پیرو حمایت از قرادادهای بسته شده خارجی است برای آن مصوب می‌شود که در ظاهرا بگویند ما به طور کامل این قراردادها را قبول نمی‌کنیم.

استاد دانشگاه با بیان این که در برجام بسیاری از شرایط به ضرر ما تمام شد، خاطرنشان کرد: این امر غیر ممکن است که ما بگوییم می‌توانیم نظر طرف مقابل را حفظ کنیم اما بی‌اعتنا به آنها کار خودمان را انجام دهیم، از طرفی تلاش می‌کنند از طریق مجلس نشان دهند که با مصوبات و قوانین قراردادهایی چون FATF را تضغیف کرده‌ایم.

زارعی تاکید کرد: در شرایط پس از برجام دیده شد که در داخل کشور بانک ملت و سپه بخشنامه صادر کردند که با پذیرش این قرارداد نمی‌توانند با قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه و برخی نهادهای دیگر قراردادی داشته باشند.

وی افزود: بین سپاه انصار الله و حزب الله که اقتدار ایرن را در منطقه بالا بردند با سپاه پاسداران تفاوت زیادی وجود دارد، سپاه در ایران یکی از نهادهای کشور است، نهادی که با ارتش‌های دنیا مذاکره می‌کند، بنابراین وقتی نامه زده می‌شود که با سپاه فعالیت اقتصادی نکنید نشان می‌دهد " FATF " دولت مستقر در ایران را مامور می‌کند که خودش گزارش دقیقی را از کسانی که در لیست سیاه هستند همراه با عملکرد آنها نشان دهد.

تحلیل‌گر سیاسی یادآور شد: پذیرش FATF از کاپیتولاسیون زمان طاغوت بدتر است، چون در اینجا اتباع داخلی زیر دست خارجی‌ها قرار می‌گیرند، البته سیف رییس بانک مرکزی با یک نامه از این عملکرد جلوگیری کرد اما اینکه چقدر این نامه عملیاتی شود مهم است.

استاد دانشگاه درباره راه حل مقابله با رفتار غرب گفت: تنها راه این است که به موازات این که یک جریان جهانی برای گیر انداختن ما شکل گرفته ما هم به سرعت  باید به دنبال یک جریان بین‌المللی باشیم که از طریق آن مقابله کنیم، در اصل همان کاری که کشور روسیه و چین در حال حاضر می‌کنند.

زارعی در زمینه قراردادهای " ای پی سی" عنوان کرد: این قرارداد در واقع یک شکل از قراردادهای نفتی است، در کشور ما سابق قراردهای نفتی خوب و بد وجود داشته که وزن بخش بد آن سنگین‌تر بوده است، از قرارداد های قبل از نهضت مشروطه گرفته تا قراردادهای نفتی وزارت نفت ما در سالهای اخیر که بسیار جای تاسف دارد.

وی ابراز داشت: این قراردادها در شرایط تحت فشار برنامه‌ریزی شده است، به عبارتی طرف ایرانی احساس کرده برای اینکه به در آمدهای بالا دست پیدا کند باید این قراردادها را منعقد نماید و از این طریق با ایجاد قراردادهای شیرین برای طرف خارجی بتواند سرمایه خارجی را به کشور بیاورند.

تحلیل‌گر سیاسی ادامه داد: شرایط قراردادهای نفتی امروز ما از قرارداد نفتی که رضاخان در سال 1315 بست بدتر است، در آن قرارداد سال 1315 گفته شده بود که انگلیسی‌ها باید تجهیزات فنی وارد کنند و در پایان قرارداد تمام تجهیزات در ایران می‌ماند و طرف خارجی حق تملک آن را ندارد.

استاد دانشگاه اضافه کرد: متاسفانه در قراردادهای نفتی  امروز به تجهیزات خارجی اشاره شده است اما به این شکل که پول تجهیزات از سوی کشور ایران داده می‌شود، این نوع قراردادها در دنیا اصلا معمول نیست.

زارعی تاکید کرد: نقطه منفی دیگر این قراردادها این است که یک منطقه نفتی را به مدت 25 سال در اختیار خارجی‌ها بگذاریم، در جواب هم بهانه این است که سرمایه‌گذاری طولانی مدت باعث جذب سرمایه خارجی خوب می‌شود و این تفکر کاملا غلط است.

وی با بیان این که در قراردادهای نفتی به موضوع نیروی انسانی نیز توجه درستی نشده است، تصریح کرد: درباره نیروی انسانی هم این مسئله باید قابل توجه قرار گیرد، آنچه در این قرارداد انجام شده است یک زیر پا سست دارد، قراردادی که ما می‌توانیم با طرف خارجی ببندیم باید به این شکل باشد که به خاطر محدودیت بازار ایران در دنیا آنها باید از ما خواهش به تنظیم قرارداد کنند.

تحلیل‌گر سیاسی یادآور شد: سرمایه گذاری در برخی حوزه‌ها با طرف خارجی لازم است اما با کسانی که شرایط کار با ما را دارند و ما را می‌شناسد و مذاکره سالم می‌کنند، از طرف دیگر با شرکت ها ی خارجی باید به گونه‌ای رفتار کرد که اگر شما وارد مذاکره نشوید رقیبان دیگر برنده این سرمابه‌گذاری خواهند بود و آنگاه آنها به سراغ ما می‌آیند.

زارعی در پایان گفت: موضوع مهم دیگر بحث عزت است، اگر ما به حفظ عزت خود توجه کنیم در همه قراردادها موفق خواهیم بود، همانگونه که مسائل امنیتی امروز ما با مسیر عزت شکل گرفته است./816/پ202/ج

ارسال نظرات