۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۴۵۷۹۰۸
استاد دانشگاه:

رفتار مجلس در مقابل وزیر نفت اشتباه بود

نیلی با اشاره به رفتار مجلس در قبال سازمان نفت و قراردادهای آن گفت: چرا وزیر نفت را که همه می‌شناختند به تصمیماتش رای دادند، به نظر می‌رسد که در برابر زنگنه نمایندگان مجلس کاری نداشتند، اما این رفتار نمایندگان مجلس درست نیست و باید پاسخگو باشند.
نیلی وزیر نفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا علی نیلی استاد دانشگاه عصر پنجشنبه در همایش مردمی "مقابله با تعهدات سنگین، قراردادهای ننگین" که در مسجد حضرت ولیعصر(عج) شهرک محلاتی برگزار شد با اشاره به این که ای کاش کسانی که به دنبال قراردهای تجاری هستند کمی فنی بودند، اظهار داشت: در فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند" در تبلیغات توجه شود در این معامله(برجام) بدست آمده هزینه‌های سنگین پرداخت شده است" و همچنین در حرم امام راحل از خسارت محض صحبت کردند نشان می‌دهد که ما در قراردادهای تجاری خوب رفتار نکردیم.

وی ادامه داد: آنچه آقای هاشمی رفسنجانی در سال 68 به عنوان رییس جمهور به آن اشاره کردند این بود که هر بشکه نفت را از ما 10دلار می‌خرند و آن را با عنوان محصولات مختلف 1000دلار به ما می‌فروشند، تقریبا مشابه این جمله و تفسیرش در این سالها گفته می‌شود، وقتی می‌گویند چرخه زندگی بچرخد به شرطی که چرخه سانتریفیوژها بچرخد نشان از همان تفکر دارد.

استاد دانشگاه با اشاره به صنعت نفت ایران خاطرنشان کرد: صنعت نفت از چند بخش تشکیل شده است، یکی از آن بخش‌ها پالایشگاه است که تکنولوژی بالا می‌خواهد، در پالایشگاه گازوئیل، بنزین، نفت سفید، نفت آب، نفت کوره، قیر و سایر محصول تولید می‌شود که می‌تواند برای ما سرمایه خوبی باشد.

نیلی یادآور شد: نفتی که از ما هر تن آن را 290دلار می‌خرند اگر در چرخه پالایشگاه به محصولات مختلف تبدیل شود بنابراین به جای آن که نفت خام بفروشیم می‌توانیم خودمان از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به این که یکی از فواید آب سنگین در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: حدود 30 تا 50 درصد از محصولات ما در سال هدر می‌رود، بخشی از محصول را آفت می‌زند و بخش دیگر به خاطر نداشتن مشتری و به تبع آن نبود انبار برای حفظ محصول، باعث از بین رفتن آن می‌شود.

استاد دانشگاه ادامه داد: در این شرایط یک واحد تبدیل‌دهی گاما می‌تواند محصولات کشاورزی را در زیر چشمه گاما با بسته‌بندی حفظ کند، این کار هم باعث بالا رفتن کیفیت محصول و هم جلوگیری از فاسد شدن محصولات کشاورزی می‌شود، این گاما از طریق آب سنگین تولید می‌شود.

نیلی با اشاره به توافقات در برجام ابراز داشت: از آنجایی که راه‌اندازی تکنولوژی‌هایی چون آب سنگین برای کشور مفید است اما به نظر می‌رسد برجام بدترین توافق ما بود، ظاهرا در کنار بحث هسته‌ای موضوعات دیگری همانند "اف، ای تی اف"، "آی.پی.سی"، کنسرت و تجارت جهانی وجود داشته است که به تازگی در حال رو شدن است.

استاد دانشگاه بیان کرد: متاسفانه شاهد هستیم همه نسبت به این فتنه‌ها ساکت هستند، الان سلیقه سیاسی و اقتصادی مطرح نیست بلکه اصل نظام در حال زیر سوال رفتن است، شرم‌آور است که ما به جایی رسیدیم که باید نهادهای داخلی ما مجری اقتصادی آمریکا شوند.

نیلی با بیان این که خیلی از خواص ما نسبت به اتفاقات اخیر سکوت کردند، اظهار کرد: شیخ فضل الله نوری به خاطر سکوت خواص کشته شد، در این وضعیت اگر مردم از داستان انقلابی‌گری کوتاه بیایند ضربه سختی خواهیم خورد؛ چرا امروزه می‌بینیم جناح‌ها مختلف ما یکدیگر را دائما می‌کوبند.

وی اضافه کرد: در مجلسی که اصول‌گرا است چه اتفاقی افتاده که همه از کنسرت حرف می‌زنند، چرا وزیر نفت زنگنه را که همه می‌شناختند به تصمیماتش رای دادند، اصول‌گراها که ادعای ولایت می‌کنند چرا در جریان‌های انقلابی جنگ‌جو انقلابی می‌شوند اما در جریان‌های نفاق محافظه‌کار می‌شوند.

نیلی در پایان گفت: به نظر می‌رسد که در برابر زنگنه نمایندگان مجلس کاری نداشتند، اما این رفتار نمایندگان مجلس درست نیست و باید پاسخگو باشند./816/پ202/ج

ارسال نظرات