۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۴۵۷۸۸۲
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

جایگاه ویژه وصیت‌نامه نویسی در اسلام

حجت الاسلام غلامی تأثیر معنوی و روانی وصیت‌نامه نوشتن در زندگی را انکار ناپذیر خواند و تصریح کرد: مردم اگر بدانند با نوشتن وصیت خود، به یکی از تأکیدات دین اسلام عمل کرده است و پس از مرگ به او نمی‌گویند مرگ جاهلی داشته‌ است، بی‌تردید خوشنود خواهد شد.
حجت الاسلام محمد رضا غلامی رکن آبادی

حجت الاسلام محمد‌رضا غلامی رکنآبادی استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قم، با بیان جایگاه ویژه وصیت‌نامه نویسی در اسلام، تصریح کرد: اسلام در رابطه با وصیت نویسی به قدری تأکید کرده است که در روایتی می‌فرماید: «منْ ماتَ بِغَیْرِ وَصِیَّة ماتَ مِیتَةً جاهِلِیَّةً» از این رو شخصی که وصیت نداشته باشد و از دنیا رود، جاهل از دنیا رفته است.

گفتنی است: حجت الاسلام غلامی، روحانی کاروان سفرهای زیارتی است و از آنجایی که یکی از آداب مسافرت، نوشتن وصیت است، وی را بر آن داشت تا مردم را به ضرورت نوشتن وصیت‌نامه شرعی آگاه سازد و آنها را به نوشتن این مهم، قبل از سفر ترغیب کند اما غالب مردم از کم و کیف نوشتن وصیت‌نامه اطلاعات کافی نداشتند و امکان آن وجود نداشت تا در زمان کوتاهی نوشتن وصیت‌نامه شرعی را به زائران آموخت بنابراین بر آن شد تا با تهیه کتابچه‌ای با عنوان وصیت‌نامه شرعی، زائران را در نوشتن وصیت‌نامه یاری دهد.

اهمیت بالای وصیت‌نامه نویسی

حجت الاسلام غلامی به عملکرد ائمه اطهار(ع) و اهل‌بیت(ع) در نوشتن وصیت‌نامه اشاره و اظهار داشت: ائمه اطهار(ع)، اهل‌بیت(ع) و علمای اسلام همه وصیت‌نامه نوشته‌اند و این نشان از اهمیت بالای این کار است، وصیت‌نامه حرف دلی با وارثان، دوستان و آشنایان پس از خود است، تا زمانی که دست از دنیا کوتاه می‌شود وارثان تکلیف خود را بدانند.

وی با بیان این که عموم مردم جامعه اقدام به نوشتن وصیت‌نامه نمی‌کنند تصریح کرد:‌ متأسفانه غالب مردم از آثار مثبت نوشتن وصیت‌نامه آگاهی ندارند، بی‌تردید اگر مردم از فواید و تأثیرات نوشتن وصیت آگاهی یابند، بی‌درنگ اقدام به نوشتن آن خواهند کرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که مبحث وصیت‌نامه نویسی در منابر و سخنرانی عالمان مغفول واقع شده است ابراز داشت:‌ متأسفانه آنچه در رابطه با وصیت و وصیت‌نامه نویسی در منابر سخنرانی می‌شود بسیار ناچیز است به طوری که اگر مباحثی هم در این رابطه بیان شده است در مجالس ختم بوده و بسیار ناقص و فقط به ذکر کلیات آن اکتفا شده است.

وی در پاسخ به افرادی که می‌گویند وصیت‌نامه نویسی منجر به افسردگی می‌شود، گفت: برخی می‌گویند نوشتن وصیت‌نامه منجر به افسردگی می‌شود در حالی که در روایت داریم وصیت‌نامه نویسی عمر را طولانی می‌کند، بی‌تردید کسی که بداند با نوشتن وصیت‌نامه عمرش طولانی می‌شود، افسرده‌ نخواهد شد.

وصیت‌نامه نویسی نوعی حسابرسی دنیوی

این محقق حوزه علمیه وصیت‌نامه نویسی را نوعی حسابرسی دنیوی برشمرد و یادآور شد: وصیت‌نامه نویسی عملی است تا انسان بداند چه باید کند. برخی از مردم گمان می‌کنند با نوشتن وصیت، پس از مرگ اختیار تمام اموالشان را دارند در حالی که انسان پس از مرگ فقط در یک سوم اموالش می‌توانند تصرف کنند چرا که پس از مرگ دیگر اموال متعلق به میت نیست تا بخواهد درباره تمام آن تصمیم‌گیری کند.

وی تأثیر معنوی و روانی وصیت‌نامه نوشتن در زندگی را انکار ناپذیر خواند و تصریح کرد: مردم اگر بدانند با نوشتن وصیت خود، به یکی از تأکیدات دین اسلام عمل کرده است و پس از مرگ به او نمی‌گویند مرگ جاهلی داشته‌ است، بی‌تردید خوشنود خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم بزرگ‌ترین دغدغه‌ خود را آموزش معارف اسلامی به مردم جامعه خواند و ابراز داشت: امید‌وارم حوزه علمیه و نهاد‌های مربوطه با تشکیل کارگاه‌های آموزشی به مردم طریقه نوشتن وصیت‌نامه شرعی را بیاموزد چرا که متأسفانه غالب مردم اصول اولیه وصیت‌نامه نویسی را نمی‌دانند و به جای نوشتن وصیت‌نامه شرعی، سخنان و حرف‌های دل خود را می‌نویسند و گمان می‌کنند وصیت‌نامه نوشته‌اند. /878/ت302/ی

اکتای بهمنی
ارسال نظرات