۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۴۵۷۸۸۱
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

عُجب و خودپسندی زائل‌کننده کارهای خیر و حسنات است

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: عُجب، خودپسندی و خودشیفتگی نسبت به کارهای خوبی که انجام می‌دهیم یکی از آفات و رذائل اخلاقی است که بسیاری از خوبیها را از بین می‌برد.
حجت الاسلام یعقوبی - درس اخلاق مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در درس اخلاق مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بجنورد، با قرائت بخشهایی از دعای هشتم صحیفه سجادیه به تفسیر موضوع استعاذه و پناه بردن به خداوند پرداخت و اظهار کرد: معمولاً انسان از موارد شر به خداوند پناه می‌برد؛ زیرا اگر گرفتار این موارد شود از خدا دور خواهد شد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که گفته‌اند ابتدا «اعوذبالله من الشیطان الرجیم» گفته و سپس «بسم‌الله الرحمن الرحیم» بگویید؛ چراکه با «اعوذبالله» گفتن از همه شرور و رذایل به خدا پناه می‌بریم و پس از آن با «بسم‌الله الرحمن الرحیم» در رحمت خدا را بر روی خود باز می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: وقتی در این دعا می‌خوانیم «نعوذ بک من ان نعجب باعمالنا و نمد فی آمالنا» می‌گوییم خدایا به تو پناه می‌بریم از اینکه در کارهای خود عجب پیدا کنیم؛ زیرا خودپسندی خودشیفتگی نسبت به کارهایی که انجام دادیم یکی از آفات و رذایل اخلاقی است که بسیاری از خوبیها را از بین می‌برد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: فرق عُجب و خودپسندی با تکبر در این است که در تکبر انسان خود را با کس دیگری مقایسه می‌کند ولی عُجب این است که انسان خودپسندی کرده و نسبت به کارهای خود مغرور شود.

وی با بیان اینکه ابتهاج به معنای خوشحالی از کار خوب با عُجب فرق می‌کند، اظهار کرد: گاهی انسان کار خوبی انجام می‌دهد و از کارش خوشحال می‌شود، همان‌طور که خدا انسان را خلق کرد و فرمود «تبارک‌الله» و به خود افتخار کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه عجب یعنی انسان کاری انجام دهد و فکر کند بهتر از او کسی نیست، افزود: گاهی خود کار ما را خوشحال می‌کند که این طبیعی و مصداق ابتهاج و رضایت از توفیق است اما حوزه عجب عمل است؛ یعنی انسان کار خوبی کرده؛ اما آن را به خودش نسبت می‌دهد در حالی که خدا این توفیق را می‌دهد.

وی با بیان اینکه عُجب به عمل یکی از صفتهای منفی است، اضافه کرد: کسی که نفسش او را تحریک می‌کند، عُجب دارد و خداوند هم در آیه 188 سوره آل‌عمران فرموده است: کسانی که به آنچه انجام داده‌اند خوشحال می‌شوند و دوست دارند دیگران آنها را ستایش کنند از عذاب الهی رهایی پیدا نمی‌کنند.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی ادامه داد: عُجب در روایات مذمت شده به‌گونه‌ای که حضرت محمد(ص) فرمود: اگر شما امت من گناه نکنید من می‌ترسم از آنچه از گناه نکردن بزرگ‌تر است و آن عُجب است؛ زیرا اگر گناه کردی توبه می‌کنی ولی اگر گرفتار عُجب شدی دیگر راهی نداری؛ چراکه در عُجب انسان کارش را خوب می‌بیند و به دنبال توبه نیست و تا آخر همین‌طور ادامه می‌دهد.

وی اضافه کرد: از این‌ رو امام علی(ع) می‌فرماید: گناهی که تو را ناراحت کند بهتر است از کار خوبی که تو را به عُجب وا‌دارد و امام هادی(ع) هم می‌فرماید: خودپسندی انسان را از کسب دانش باز می‌دارد؛ زیرا خودپسند وقتی مقداری یاد گرفت خود را بی‌نیاز می‌بیند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه عُجب و خودپسندی نمی‌گذارد انسان رشد کند و مانع پیشرفت است، اظهار کرد: عُجب آسیب بزرگی به شخصیت انسان زده و شرف و موقعیت انسان را به هم می‌ریزد و راه درمان آن‌ هم این است که کارهای خیر را از خودمان نبینیم؛ بلکه از خدا بدانیم و شکر باری‌تعالی را بجای آوریم./9314/202/ب2

ارسال نظرات