۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۴۵۷۸۳۴
آیت الله کعبی:

برخی از مسؤولان تنها ادعای همراهی با رهبری را دارند/ سکولارها نباید مناصب اجرایی را در دست گیرند

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آیت الله مهدوی کنی هرگونه مخالفت با رهبری را امری خلاف اسلام می دانستند، ابراز تأسف کرد: عده ای از مسؤولان امروز اسم رهبری را زیاد به کار می برند و در ظاهر ادعا ولایی بودن دارند ولی در مقابل ولی فقیه و رهبری می ایستند.
کعبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش فقه حکومتی همراه با تجلیل از سه دهه تلاش علمی مرحوم آیت الله محمدرضا مهدوی کنی امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

آیت الله عباس کعبی در این همایش با اشاره به حق بزرگی که مرحوم آیت الله مهدوی کنی به گردن انقلاب و نظام دارد، اظهار داشت: یکی از ویژگی های مهم ایشان اسلام شناسی اصیل و برگرفته از مکتب امام است که در اندیشه و عمل این بزرگوار ظهور و بروز داشت.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آیت الله مهدوی کنی هرگونه مخالفت با رهبری را امری خلاف اسلام می دانستند، ابراز تأسف کرد: عده ای از مسؤولان امروز اسم رهبری را زیاد به کار می برند و در ظاهر ادعا ولایی بودن دارند ولی در صحنه عمل بی توجهی می کنند و در مقابل ولی فقیه می ایستند که خلاف آن اصول اسلامی است که مرحوم آیت الله مهدوی کنی ترسیم کرده بود.

ساده زیستی در اندیشه آیت الله مهدوی کنی

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: یکی از مسائل مورد توجه ایشان ساده زیستی مسؤولان و صیانت از بیت المال بود؛ امروز باید فکری کرد که مسأله حقوق های نجومی جناحی و گروهی نیست بلکه به تداوم نظام مربوط است.

آیت الله کعبی عنوان کرد: شما نگاه کنید در نظام هماهنگ پرداخت مدیران سیاسی از گروه 13 تا 22 که گروه 22  سه قوه هستند و مستخدمان از گروه یک تا 12 قرار می گیرند که میانگین کسی که 10 تا 15 سال استخدام شده و مدرک کارشناسی دارد یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تومان است ولی گروه 22 تا بیست میلیون تصویب کرده اند که طبق قانون از بیت المال برداشت کنند که این شکاف طبقانی است؛ آیا حضرت علی و اهل بیت(ع) این گونه حکومت می کردند؟ بنابراین باید این مسأله حل بشود تا اشرافی گری و تجمل در کشور به وجود نیاید.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: رهبری معظم نیز در دیدار با هیأت دولت با صراحت فرمودند: افرادی که حقوق های نجومی دریافت می کردند، باید تمام پول ها را برگردانند، عزل و محاکمه بشوند که این همان اقامه حکم الله در فقه رفتار سیاسی است که مرحوم آیت الله مهدوی کنی بر آن پافشاری می کردند.

فقه رفتار سیاسی در فقه حکومتی

وی با بیان این که یکی از ابعاد تبلور یافته در فقه حکومتی، فقه رفتار سیاسی است، ابراز داشت: این مسأله ای است که ما امروز به آن نیاز داریم و اتفاقا در کلام مرحوم آیت الله مهدوی نیز متبلور بود؛ یکی از نموهای رفتار فقه سیاسی ایشان در سال 90 با انتشار منشور اصول گرایی بود که فقط جنبه عملی و سیاسی روز نداشت بلکه همین منشور در جنبه نظری فقه سیاسی نیز مسائلی را مطرح می کند که ما مبانی فقهی و معارفی آن را بیان کنیم.

آیت الله کعبی ادامه داد: ایشان در یکی از این مواضع فرمودند: «تاریخ نشان داده است که در هرجا روحانیت با بصیرت و وحدت وارد شده نتیجه های خوبی داشته است و درهرجا که روحانیت به صحنه وارد نشده یا نیمه رها کرده است نتیجه مطلوبی برای کشور نداشته است فردا 14 مرداد روز مشروطیتی است که آغاز خوبی داشت و در نیمه راه اشکالاتی پیدا شد و علما با هم اختلافات کردند و کار به جایی رسید که شیخ فضل الله را به دار کشیدند و پای جنازه او کف زدند و نتیجه کار مشروطیت به انحراف رفت».

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آسیب ها و چالش هایی که جمهوری اسلامی را تهدید می کند، خاطرنشان کرد: دشمن تهدیدهای بیرونی نیست، تهدیدهای نظامی دشمنان خارجی نیز به جایی نمی رسد و منافقان و سلطنت طلب ها هم کاری نمی توانند بکنند، بلکه مسأله اصلی امروز این است که ما برای مقابله با دشمنان به یک عزم و اراده ملی بر پایه باورها و ارزشهای اسلامی با محوریت روحانیت و پشت سر ولایت حرکت کنیم تا نظام صیانت شود که دغدغه آیت الله مهدوی کنی هم همین موضوع بود.

وی عنوان داشت: فقه حکومتی یا فقه رفتار سیاسی که حاکم بر نگاه ایشان بود، فقه اقامه حکم الله در سپهر سیاسی است که آنچه دغدغه و اندیشه امام و رهبری است نیز اقامه حکم الله با گستره های گوناگون و عینیت بخشی به امامت در جامعه است که ما از آن به فقه اقامه دین یعنی توحید و عدل و تقوا یاد می بریم.

فقه حکومتی و رابطه آن با مدیریت جهادی

آیت الله کعبی با بیان این که محور بعدی فقه حکومتی مدیریت جهادی است، ابراز کرد: مدیریت جهاد چند مؤلفه دارد؛ نخست تولید قدرت و به کارگیری آن در جهت مصلت اسلام و مسلمین در مقابل دشمنان اسلام و تحت نظارت رهبری با کفایت است که باعث اقامه دین شود و عنصر دیگر رفتار سیاسی پیوند امامت و امت در مسیر تحقق اهداف و وظایف و کشاندن ملت به صحنه است که یکی از هنرمندی های رهبری عزیز این است که بر همه اقشار جامعه نظارت دارد و تلاش می کند آنها را در مسیر نظام راهبری کند.

وی با بیان این که منشور اصول گرایی در کنار بایدها، نبایدهایی نیز دارد، خاطرنشان کرد: منشور اصول گرایی که از  معارف اسلامی و اندیشه های فقهی گرفته شده و مبانی آن اصول اسلام، جمهوری اسلامی، قانون اساسی، خط امام و ولایت فقیه است که آیت الله مهدوی کنی نبایدهایی را در آن ترسیم کردند که مهم ترین آنها نافرمانی صریح، ضمنی و پنهانی از تدابیر رهبری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به یکی دیگر از نبایدهای منشور اصول گرایی افزود: ایشان تأکید زیادی به روی کار نیامدن سرمایه انسانی ناکارآمد و به کار نگرفتن افراد فاقد تعهد و تخصص داشتند و معتقد بودند نیروی انسانی باید مؤمن و انقلابی باشند که ویژگی کادرهای نظام است، چرا که اسلام جای مسامحه کاری نیست و نباید افراد سکولار در مناصب بالا قرار بگیرند./1330/پ202/ج

 

ارسال نظرات