۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۴۵۷۷۹۹
پژوهشگرحوزه و دانشگاه:

رمان فرصتی برای درک تجربه­‌های دست نیافتنی است

رکنی با بیان اینکه بسیاری از انسان­‌ها فرصت زیست متفاوت را ندارند، گفت: فردی­ که اهل مطالعه رمان­های خوب باشد، در واقع این فرصت را پیدا می­‌کند که انسان را در موقعیت­‌های متفاوت تجربه کند، در احساس و اندیشه شخصیت‌­های رمان غوطه­‌ور شود و از همزادپنداری لذت ببرد.
محمد علی رکنی کتاب سنگی که نیفتاد

محمدعلی رکنی، طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم که دو مدرک فوق لیسانس دانشگاهی را هم در کارنامه خود دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره کتاب سنگی که نیفتاد گفت: این اثر برگزیده جایزه داستان‌نویسی طلاب، جشنواره ‌هنرهای آسمان سال 94 بوده و اولین اثر داستانی منتشر شده ­اش است.

رکنی محتوای اصلی رمان را نبرد بین شک و یقین خواند و ابراز کرد: شخصیت اصلی رمان مردی است که چهل روز برای شفای همسرش دعا می­کند و این دعاها به نتیجه نمی­رسد و همراه با از دست دادن همسر یقینش را هم از دست می­دهد و تا آخر رمان این تردید طاقت فرسا را بر دوش می­کشد.

وی با بیان اینکه رمان بستر مناسبی برای اهل اندیشه است که از هنر نویسندگی بهره ببرند و باورهایشان را در لابه‌لای داستان پنهان کنند و به خورد مخاطب بدهند، تاکید کرد که نباید در دام  شعار و کلیشه نویسی افتاد.

رکنی در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا که از تأثیر فلسه و ادبیات بر یکدیگر پرسید، داشتن دیدگاه فلسفی را برای ماندگاری رمان بسیار مهم ارزیابی کرد و بیان کرد: یکی از علت­‌های مهم تحصیلات دانشگاهی اش در حوزه فلسفه غرب به همین دلیل بوده که باور دارد آنچه که می­‌تواند رمان را همه فهم و ماندگار کند شناخت عمیق زبان مشترک انسانها است که این زبان مشترک در مقوله­ هایی همچون رنج، شادی­ و ترس بروز پیدا می­‌کند.

نویسنده کتاب «سنگی­ که­ نیفتاد» در بخش پایانی سخنانش به سختی­‌های نویسندگی اشاره کرد و افزود: نگارش این کتاب حدود دو سال طول کشیده و توضیح داد آنچه که او را ترغیب کرده که از سد سختی­‌ها بگذرد، لذت خلق و در هم آمیختن هنر و اندیشه است.

رکنی همچنین یک مجموعه داستان کوتاه آماده چاپ دارد، و این نوید را داد که رمان دومش به بخش پایانی نزدیک شده و زودی به مرحله ارائه می­رسد.

گفتنی است رمان «سنگی که نیفتاد» به قلم محمدعلی رکنی با قیمت 10 هزار تومان از سوی نشر کتابستان معرفت روانه بازار کتاب شده است./998/ت302/ق

ارسال نظرات