۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۴۵۷۷۸۶
در مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه بررسی شد؛

جایگاه مهدویت در منظومه معرفی اسلام و امكان الگو‌گیری از آن در دكترین امنیتی و دفاعی كشور

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری جایگاه مهدویت در منظومه معرفی اسلام و الگو‌گیری از آن را جزء اهم مباحث معرفتی اسلام برشمرد و گفت: دین اسلام در کتاب و سنت از زوایای مختلفی به این مبحث پرداخته است.
آیت الله سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قم، حجت الاسلام والمسلمین محمد‌مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم شامگاه چهار‌شنبه در نشست بررسی جایگاه مهدویت در منظومه معرفی اسلام و امكان الگو‌گیری از آن در دكترین امنیتی و دفاعی كشور که در مركز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم برگزار شد بیان داشت: مسئله مهدویت همواره در ادیان مختلف الهی مورد توجه قرار دارد و دین اسلام هم در کتاب(قرآن کریم) و هم در سنت نبی‌اکرم(ص) از زوایای مختلفی به این بحث پرداخته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری جایگاه مهدویت در منظومه معرفی اسلام و الگو‌گیری از آن را جزء اهم مباحث معرفتی اسلام برشمرد و خاطرنشان کرد: در دین اسلام، درباره جایگاه مهدویت، آیات و روایات فراوانی موجود است.

وی با قرائت آیاتی از سوره شمس اظهار داشت: زمانی که گفته می‌شود «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها، وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها، وَ النَّهارِ إِذا جَلاَّها، وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها، وَ السَّماءِ وَ ما بَناها، وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها و ...» واژه شمس در برخی روایات تعبیر شده به وجود مبارک نبی‌اکرم(ص)، قمر نیز وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) است و آن نهاری که شمس را تجلی می‌دهد وجود مقدس امام زمان(عج) است یعنی مأموریت امام‌عصر(عج) این است که حقیقت خورشیدی را که در عالم طلوع‌ کرده است را در عالم تجلی دهد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم غیبت امام زمان(عج) را منحصر در غیبت جسمانی ندانست و تصریح کرد: غیبت جسمانی امام یکی از معانی غیبت است و آن غیبت اساسی که وجود دارد احتجاب حقیقت ولایت است که در دوران ظهور، ولایت ایشان تجلی‌ می‌یابد.

وی زنده ساختن زمین، پس از ظهور امام زمان(عج) را از جمله اتفاقاتی دانست که در دوران ظهور امام عصر(عج) رخ خواهد داد و افزود: «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» خدای متعال زمین را بعد از مردنش زنده می‌کند، گویا زمین قبل از ظهور امام زمان مرده است.

استاد حوزه علمیه در ادامه ابراز داشت: زمانی که حضرت ظهور می‌کنند نه تنها انسان‌های مرده زنده می‌شوند بلکه همه عالم با ظهور حضرت وارد وادی حیات می‌شود، همان‌طور که قرآن کریم فرموده است: «بِمَوْتِهَا كُفْرَ أَهْلِهَا وَ الْكَافِرُ مَيِّت»

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که امام(ع) هیچ‌گاه در مقام عبادت خود از اخلاص خارج نخواهد شد، تصریح کرد: مدار اخلاص ولایت امام(ع) است و همه مخلصین در وادی امامتِ امام خالص می‌شوند از این رو امام هیچ‌گاه در مقام عبادت خود از اخلاص خارج نخواهد شد و برای همین است که گفته‌ می‌شود: «امام المخلصین».

وی امام زمان(عج) و شئون ایشان را میزان اعمال بشر بر روی زمین دانست و افزود: با ظهور حضرت، آن ترازوهایی که بر اساس مواضع باطل، همه امور انسان‌ها و جریان‌های موجود را می‌سنجیدند، تأثیر خود را از دست داده و از بین‌ خواهند رفت.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطرنشان کرد: همه آنچه در عصر ظهور واقع می‌شود فعل خدا است که به وسیله امام(ع) که مظهر اسمای الهی در عالم است انجام می‌شود و امام این شئون را نسبت به حضرت حق دارند و مشیعتشان این شده است که «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ»، از این رو خدای متعال به وسیله امام‌عصر(عج) زمین را پر از عدل می‌کند.

وی تصریح کرد: تفقه ما در دین باید از تفقه احکام موضوعات به تفقه جامع‌تری ارتقا پیدا کند تا بتوانیم نظامات اجتماعی را بر اساس آن طراحی کنیم تا در نتیجه تکامل نظامات اجتماعی براساس مهدویت تنظیم شود. /878/پ202/ی

اکتای بهمنی
ارسال نظرات