۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۴۵۷۷۴۷
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

پناه بردن به خدای متعال و طلب هدایت تنها راه نجات انسان از گمراهی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی پناه بردن به خدای متعال و طلب هدایت و بندگی از خود او را تنها راه نجات انسان از گمراهی دانست و گفت: از خالق خود بخواهیم که در این دنیا ما را به خاطر گناهانمان تنبیه کند، اما هرگز به حال خودمان رها نکند که این اتفاق اوج ضلالت است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در سلسله جلسات شرح نهج البلاغه که به صورت هفتگی برگزار می شود به شرح خطبه 17 پرداخت و اظهار داشت: در این خطبه امام علی(ع) دو گروه را معرفی می فرمایند که از همه مبغوض تر هستند؛ گروهی که بر مسند قضاوت شایسته نیستند ولی بر این مسند تکیه داده اند و گروهی که اهل بدعت در دین هستند و با این روش مردم را گمراه می کنند.

وی افزود: بعضی از افراد در نزد خدای متعال مبغوض هستند، ولی عده ای ابغض هستند یعنی در نزد پروردگار از هر کس و هر چیزی نفرت انگیزتر هستند، برخی از افراد محبوب الهی هستند و برخی از همه مقربتر و محبوبتر که نوع برخورد خدای متعال با هر فرد و گروهی متفاوت است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: بر اساس احادیث، خدای متعال اگر کسی را دوست داشته باشد او را فردی قانع قرار داده، دین شناس شده، به یقین رسیده و به حد کفاف از زندگی قناعت می کند و با حیا زندگی می کند، در مقابل اگر کسی مورد غضب الهی باشد این فرد مال دوست، طویل الامال، دنیا دوست و اسیر هوای نفس می شود.

وی ادامه داد: گاه فردی خود مورد غضب الهی نیست اما عمل او مبغوض است، اگر چنین فردی از عمل زشت خود دست برنداشته و مدام آن را تکرار کند خود او نیز مبغوض می شود و در کلام امام علی(ع) هست که خدای متعال گاه خود فرد را دوست دارد اما از عمل او بیزار است، این شخص چنان بر اعمال زشت اصرار می کند که خود نیز مبغوض می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه اصرار بر گناه و عدم ترک آن سبب رها شدن انسان به حال خود و دور افتادن از رحمت الهی می شود، ابراز کرد: چنین فردی از راه راست منحرف شده و حمایت الهی را از دست داده است، بر این اساس است که در دعاها از خدای متعال خواهش و تمنا داریم که آنی ما را به حال خود رها نکند.

وی با اشاره به حدیثی از معصوم(ع)، گفت: کسی که با هدف خودنمایی و ریا علم بیاموزد و همه همتش جلب دنیا باشد خدای متعال چنین فردی را به حال خود رها می کند، وقوع بلایا و گرفتاری ها در دنیا گاه نشان از توجه و تنبیه الهی است تا فرد به مسیر خود برگردد.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه «شقف» در زبان عربی به معنی پرده قلب است، افزود: انسانی که از رحمت الهی دور است دلباخته و شیفته دنیا و ایجاد بدعت است که به گمراهی مردم علاقه‌مند بوده و آنچه را که به دین مربوط نیست به اسم دین می فروشد و چیزی را که از دین است از حریم دین خارج می کند.

وی فرد بدعتگر را بر اساس کلام امام علی(ع) فتنه عنوان و اضافه کرد: در روز عاشورا فرزند پیامبر(ص) را با فتنه و بدعت به شهادت رساندند، چنین افرادی گمراهانی هستند که از هدایت پیشینیان خود بهره ای نبرده اند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به کلام الهی گمراهان را به دو دسته تقسیم کرد که گروهی تنها خود گمراه هستند ولی برای گمراهی دیگر انسانها تلاشی نمی کنند و گروهی هم خود گمراه هستند و هم برای گمراهی و ضلالت دیگران همه تلاش خود را می کنند و با ایجاد بدعت و شبهات در دین حتی بعد از مرگ هم عامل گمراهی هستند.

وی به ماجرای کشف حجاب رضاخان در ایران اشاره و اعلام کرد: آثار جرم و گناه این فرد همچنان در کشور ما ادامه دارد و جمع کثیری را با خود به جهنم کشیده و با حمل خطای دیگران بر عذاب خود می افزاید.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه افزود: همانطور که اگر انسان فردی را گمراه کرده و با ایجاد بدعت اثر بدی از خود به جای بگذارد باید بار گناه آن را حمل کند در مورد اعمال صالح هم این گونه است و برای همین ضربه امام علی(ع) در جنگ خندق را برابر با عبادت همه مخلوق دانستند.

وی به رغبت عموم انسانها به لذتها و منافع زودگذر دنیا اشاره و اضافه کرد: حضرت علی(ع) این گونه وصف می کند که وقتی به دنیا خوانده شوند به سوی آن می دوند و وقتی به آخرت خوانده شوند سست می شوند، گویی که دنیا بر آنان واجب شده و عبادات و اطاعت پروردگار از عهده آنان ساقط شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در پایان پناه بردن به خدای متعال و طلب هدایت و بندگی از خود او را تنها راه نجات انسان از گمراهی دانست و گفت: از خالق خود بخواهیم که در این دنیا ما را به خاطر گناهانمان تنبیه کند اما هرگز به حال خودمان رها نکند که این اتفاق اوج ضلالت است.

سلسله جلسات تفسیر نهج البلاغه چهارشنبه شب هر هفته با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در مصلای بزرگ امام خمینی (ؤه) برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات