۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۴۵۷۶۴۰
حجت الاسلام مصباحی مقدم:

اعتقاد به نظام سرمایه‌داری غرب وضعیت اقتصادی کشور را بدتر می کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که اعتقاد به نظام سرمایه‌داری غرب، شرایط بد اقتصادی کشور ما را روزبه روز بدتر می‌کند، گفت: در چنین نظامی بانکها برای رسیدن به سود بیشتر، وجوه خود را به سمت و سوی سرمایه‌گذاری‌هایی سوق می‌دهند که متعلق به خود آنها باشد.
حجت الاسلام مصباحی مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در همایش عملیاتی کردن اقتصاد اسلامی در بستر اقتصاد ایران، که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: امروز یکی از مشکلات اقتصادی کشور ما نظام بانکی ربوی است که پول را از مردم گرفته و به سرمایه‌داران واگذار می‌کند.

وی با بیان این که سیستم بانکداری ما بدون ریسک سود می‌برد، افزود: امروز برای مردم سرمایه‌گذاری در بخش تولید نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک بسیار کم سودتر است و بانک‌ها به عنوان واسطه منافع بیشتری در مقایسه با تولیدکننده کسب می‌کنند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به این که بانک‌ها به طور عمده بخش‌های غیرتولیدی را تامین می‌کنند، عنوان کرد: با چنین وضعیتی اگر سرمایه‌گذار منابع خود را به تولید هم اختصاص دهد بازدهی و سود لازم را نخواهد برد.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم افزود: در این شرایط نظام بانکی هر روز بزرگتر و بخش مولد اقتصاد کوچکتر می‌شود، اگر اثرات این مساله امروز به صورت شفاف برای مردم آشکار نشده اما در طولانی مدت خود را نشان خواهد داد.

وی با بیان این که سرمایه‌گذاری در بانک‌ها سبب خروج پول از بازار سرمایه شده و عاملی برای رکود در تولید کالا و خدمات است، ابراز کرد: بر اساس اسناد 80 درصد منابع سپرده‌های بانکی در دست دو درصد از خانوارهای کشور است یعنی به دنبال نظام بانکی ثروت کلان برخی روزبه روز در حال افزایش است.

این فعال سیاسی افزود: صاحبان این ثروت کلان نرخ سود بانکی را تعیین و بالا نگه می‌دارند، حتی برای رسیدن به سود بیشتر چانه زنی کرده و هر کدام مناسب باشد آن را انتخاب می‌کنند.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم  با بیان این که اعتقاد به نظام سرمایه‌داری غرب، شرایط بد اقتصادی کشور ما را روزبه روز بدتر می‌کند، گفت: در چنین نظامی بانکها برای رسیدن به سود بیشتر، وجوه خود را به سمت و سوی سرمایه‌گذاری‌هایی سوق می‌دهند که متعلق به خود آنها باشد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات چنین نظامی مشتریان بزرگ بانک‌ها هستند طوری که بانک‌‌ها به آنها وام‌های کلان می‌دهد و آنها شرکت‌های متعددی برای خود راه‌اندازی می‌کنند، بانک ها حاضر نمی‌شوند اطلاعاتی درباره آنها فاش کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: با گسترش چنین شرکت‌هایی امروز منابع مالی بلوکه شده و به سیستم بانکی باز نمی‌گردد./807/پ202/ج1

ارسال نظرات