۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۴۵۷۵۱۴

واکنش آیت الله مکارم به شایعه سازی ها و شایعه پراکنی ها/ تا جرم کسی ثابت نشده مجاز به انتشار و بیان نیستیم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی شایعه سازی و شایعه پراکنی در جامعه را از توطئه های شیطان دانست و ریختن آبروی افراد و ایجاد نفاق و اختلاف در جامعه را از آثار سوء این مساله ذکر کرد.
درس خارج فقه آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در جلسه درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، با استناد به آیه 19 سوره نور(ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین امنوا لهم عذاب الیم فی الدنیا والاخره والله یعلم وانتم لاتعلمون) اشاعه فحشا را گناهی بزرگ و عذاب دنیوی و اخروی مرتکبان این عمل قبیح را دردناک دانست.

وی بیان داشت: الان یکی از بزرگ ترین بلاهای جامعه ما شایعه سازی و شایعه پراکنی است، عده ای شایعه می سازند و عده ای دیگر شایعات را نشر می دهند، در حالی که این یکی از توطئه های شیطان است.

این مرجع تقلید با تبیین آثار سوء مترتب بر شایعه سازی بیان داشت: شایعه پراکنی آبروی افراد را می برد، گاهی اوقات دروغ هایی می سازند و نسبت هایی به افراد می دهند که اساسا واقعیت ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اثر سوء دیگر شایعه پراکنی را ایجاد اختلاف و نفاق در جامعه دانست و اظهار داشت: در شرایطی که جامعه به وحدت بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد، متاسفانه انسان مشاهده می کند که بازار شایعه سازی داغ شده است.

این مرجع تقلید بیان کرد: این روزها نیز متاسفانه شایعات درباره افراد زیاد است، سخن ما این است که تا گناه کسی در محکمه ثابت نشود مجاز به انتشار و بیان آن نیستیم و نقل آن گناه است، اگر بر فرض واقعیت هم داشته باشد باید اجازه داد در محاکم ثابت شود و البته اصراری بر انتشار آن نداشته باشیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: به دنبال پخش برخی شایعات انسان می بیند و می شنود که رسانه های بیگانه و غربی درباره آن مطلب منتشر کرده اند، این نشان می دهد که مطلوب آنها است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با توصیه خیرخواهانه همگان به لزوم پرهیز از شایعه پراکنی در جامعه، تاکید کرد: هیچ سرمایه ای بالاتر از اعتماد به یکدیگر نیست، شایعه سازی و شایعه پراکنی به اعتماد لطمه وارد می کند.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با اشاره به روایتی از حضرت رسول(ص) بیان داشت: ایشان تصریح کردند زمانی می رسد که مردم امر به معروف و نهی از منکر نمی کنند، زمانی می رسد که مردم امر به منکر و نهی از معروف می کنند، از این بدتر این که معروف در نظرها منکر و منکر در نظرها معروف شود.

وی بیان داشت: به قدری اشخاص مرتکب خلاف می شوند که زشتی ها و پلیدی ها در نظرشان خوب جلوه می کند. الان نگاه می کنیم یک سری امور ضد ارزش است که آنها را تبدیل به ارزش کرده اند؛ افراد بی بندو باری هستند که اسم کارهای خود را آزادی می گذارند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: افرادی به آموزه های دینی بی توجه هستند و اسم آن را تمدن می گذارند.

وی اضافه کرد: عده ای هستند که به این مسائل دامن می زنند بویژه در فضاهای مجازی، اصرار دارند که منکرات را ارزش جلوه دهند، منکراتی که انسان از بیان آن هم شرم می کنند. امیدواریم در سایه عمل به آموزه های اهل بیت(ع) از چنین اموری بر حذر باشیم. /924/پ202/ج

ارسال نظرات