۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۳
کد خبر: ۴۵۷۴۸۲
عضو هیأت علمی مؤسسه تخصصی حدیث:

پیاده روی اربعین فرصتی برای معرفی تشیع به جهانیان است

حجت الاسلام انبیایی با بیان این‌که تلاش های فراوانی صورت گرفت تا پیاده روی اربعین را حذف کنند، پیاده روی اربعین را فرصتی برای معرفی تشیع به جهانیان دانست.
پیاده روی اربعین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن انبیایی در نشست علمی آداب پیاده روی اربعین در قرآن وحدیث که در مرکز تخصصی و آموزشی علوم حدیث حوزه علمیه واقع در خیابان صدوق برگزار شد با اشاره به اهمیت پیاده روی اربعین بیان داشت: اهمیت پیاده روی اربعین از جهات مختلفی قابل بررسی است

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی علوم حدیث اضافه کرد: متأسفانه امروزه تمام رسانه های دنیا در اختیار گروه خاصی قرار دارند و حتی در رسانه های داخلی نیز این نفوذ دیده می شود؛ این تسلط بر رسانه یک تسلط صرف نیست بلکه ما با یک هموژنی مواجه هستیم.

وی در زمینه توضیح واژه هموژنی رسانه ای گفت: هموژنی یعنی یک بخش جامعه بر بخش دیگر تسلط دارد در حالی که گروه زیر دست به وضعیت خود راضی هستند؛ در زمینه رسانه نیز این گونه است یعنی تمام رسانه در دست گروه خاصی قرار دارد و مردم نیز با رضایت خود از این رسانه ها استفاده می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین انبیایی ادامه داد: امروزه که ما از نظر رسانه عقب هستیم و توان رساندن اخبار خود به تمام دنیا را نداریم باید یک رسانه ایجاد کنیم البته منظور از رسانه فراهم کردن ابزارخاصی نیست بلکه باید کاری کرد که تمام دنیا ما را ببینند به عنوان مثال افراد فراوانی به گونه ای در یک نقطه جمع شوند که دنیا مجبور شود آنها را ببیند.

وی با تصریح بر این که تلاش های فراوانی صورت گرفت تا پیاده روی اربعین را حذف کنند، اظهار داشت: در سال های نخست تلاش کردند تا این واقعیت را حذف کنند اما اکنون هر سال گزارش های مختلفی از این حرکت در رسانه های دنیا مطرح می شود؛ با دیدن این حرکت برای تمام افراد دنیا سؤالی مبنی بر این که دلیل جمع شدن این افراد در این منطقه مطرح می شود.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: پیاده روی اربعین یک رسانه است و قدرت غالب که توان ساکت کردن آن را ندارد تلاش می کند تصویر منحرفی از این حرکت نشان دهد تا وجدان جهانی نیز متوجه این پیام انحرافی شود.

وی پیاده روی در اربعین را سالم ترین حرکت در دنیا دانست و افزود: در دنیا پیاده روی سالم ترین حرکت و حق هر انسانی است وهیچ حاشیه ای ندارد گاندی نیز که اجازه مبارزه نداشت فقط پیاده روی می کرد و هیچ کس توان مقابله با آن را نداشت؛ اما کافی است در این حرکت انحرافی پیدا شود تا آن را نشان دهند بنابراین لازم است از پیاده روی اربعین مراقبت کرد حتی امروزه ایجاد درس خارج زیارت درحوزه علمیه ضروری است.

عضو هیأت علمی مؤسسه حدیث با طرح سؤالی مبنی بر چگونگی ایجاد انحراف خاطرنشان کرد: وجود بیگانه برای ایجاد انحراف ضروری نیست بلکه اگر عشق در دایره شرع کنترل نشود موجب انحراف می شود به عنوان مثال در روایتی بیان شده است که زنی نذر کرده به صورت چهار دست و پا طواف کند که این زن بیگانه نبوده بلکه متعبد است اما تعبد کافی نیست.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم پیاده روی اربعین نیز در چهارچوب شریعت باقی بماند باید به توصیه ائمه(ع) در روایات توجه کرد زیرا در این زمینه روایات فراوانی وجود دارد به گونه ای که چندین جلد کتاب خواهند شد و در برخی روایات نیز جزئیاتی بیان شده که به ذهن ما نمی رسند به عنوان مثال در روایت بیان شده است دسته جمعی حرکت کنید به گونه ای که از هفت تن نیز بیشتر نشوید زیرا جمع بیش از آن موجب اختلاف می شود.

حجت الاسلام والمسلمین انبیایی افزود: متأسفانه به دلیل فراوانی روایات قدر آنها را نمی دانیم و فقط به دسته بندی آنها اکتفا می کنیم و در برخی موارد روایت نفله می شود و به راحتی از کنار روایتی که می تواند پاسخ گوی ده ها مسأله باشد عبور می کنیم اما در کلیساها به دلیل کم بودن مطلب برای بخشی از انجیل مقاله های فراوانی نوشته و حتی فیلم های فراوانی ایجاد می کنند.

وی با اشاره به دسته بندی روایات در زمینه پیاده روی اربعین بیان داشت: این روایات را می توان در دسته های کلی اخلاقی، دستورات اخلاقی در زمینه سفر زیارتی و سیاحتی، دستورات اخلاقی در زمنیه سفر زیارتی، دستورات اخلاقی درشهر کربلا، دستورات اخلاقی در پیاده روی کربلا و دستورات اخلاقی برای پیاده روی اربعین تقسیم بندی کرد./1324/پ202/ی

 

ارسال نظرات