۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۴۵۷۲۵۸
حجت الاسلام احمدی تشریح کرد؛

ویژه برنامه‌های کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین برای زائران

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین برنامه های گوناگون این کمیته و ستاد را برای ایام زیارت اربعین و زائران حسینی تشریح کرد.
حجت الاسلام احمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید احمدی مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین امروز در دیدار مسؤولان کمیته فرهنگی اربعین با حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فعالیت های این کمیته گفت: مجموعا 16 دستگاه کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین را تشکیل می دهند که تولیت کار بر عهده بعثه مقام معظم رهبری است.

وی افزود: در کل 60 دستگاه فرهنگی و هیأت های بزرگ مذهبی در ایران و عراق در امور فرهنگی، برنامه ریزی و پشتیبانی مشارکت دارند که از بهمن ماه گذشته جلسات خود را برگزار کردند، الحمدلله نقاط قوت و کاستی هایی که سال گذشته بود استخراج شد.

حجت الاسلام احمدی با بیان این که 14 کار گروه تخصصی در حوزه هایی همانند تبلیغ و نماز، روحانیت و حوزه، رسانه و فضای مجازی، تولید محصولات فرهنگی، کودک و نوجوان و روایتگری حادثه کربلا و واربعین تشکیل شده است، اظهار داشت: حوزه های دیگری همانند بانوان نیز با همان سیاست که کمتر اما گروهی و مراقبت شده بودند ساماندهی شده است.

وی ادامه داد: با دوستان عراقی نیر در چندین جلسه مسائل فرهنگی مورد بحث قرار گرفت و هماهنگی ها با نگاه کمک به عراقی ها صورت گرفته است، امسال بر اساس برنامه ریزی های انجام شده برگزاری مراسمات سخنرانی و عزاداری در موکب ها سه برابر شده و به 40 نقطه در نجف و کربلا و مسیر این دو شهر رسیده است.

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با بیان این که از سخنرانان و مداحان عراقی و عرب زبان نیز برای برنامه ها استفاده شده است، ابراز داشت: ما حمایت می کنیم اما مدیریت کار در دست خود عراقی ها قرار دارد.

وی عنوان کرد: از ایران 12 سخنران و 12 مداح برجسته اعزام می شوند، بحث های قرآنی در 25 موکب مستقل و در همه موکب ها بخش تلاوت صفحه ای قرآن و کرسی تلاوت آماده کردیم، همچنین قاریان بین المللی برای اجرای برنامه اعزام می شوند، این برنامه بر عهده اتحادیه تشکل های قرآنی ایران و عراق است که به صورت مشترک انجام می دهند.

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: برای فرهنگ سازی که اشکالاتی در سال گذشته وجود داشت همانند رادیو اربعین که از روز شنبه راه افتاد تولیدات خوبی را با کمک فضلای حوزه شروع کردیم، استودیو ای اینجا داریم و تولید می کنیم و ما محتواهای دینی را می دهیم و رادیو به صورت روزانه پخش می کند که به آداب و اسرار زیارت تا بحث بهداشت و امنیت پرداخته می شود.

وی اضافه کرد: برای شبکه های سیما برنامه هایی پیش بینی شده که از اول ماه صفر آغاز می شود اما امسال به جای نگاه تهییجی به نگاه تبیینی و معرفتی پرداخته می شود، امروز هم در صداوسیما جلسه ای بود و تصویب شد به جای تهییج و شور آفرینی جنبه معارفی برنامه های افزایش پیدا کند و رویکرد همه رسانه ها باشد.

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با بیان این که به کمک ائمه جمعه و جماعات در همه استان ها طرحی به نام یاوران معنوی اربعین راه اندازی شده است، گفت: این افراد در خطبه ها و مساجد مردم را توجیه می کنند تا به میزبانی و حاکمیت دولت عراق احترام بگذارند و بدانند که سفر اربعین سفری زیارتی به شمار می رود نه این که سفر تفریحی و برای شادی باشد.

وی افزود: تقویت مرجعیت دینی در برنامه اربعین اصلی است که مورد توجه بوده است، پارسال هم حضرت آیت الله سیستانی از تدبیر ایرانی ها تقدیر کردند که برای عراق مسأله ای درست نکردند؛ امسال هم سیاست تقویت مرجعیت دینی، تکریم مردم عراق و احترام به حاکمیت دولت عراق پیگیری می شود.

حجت الاسلام احمدی با بیان این که استان ها مسؤول شدند که زیر ساخت هایی در نظر بگیرند که ثابت باشد، اظهار داشت: اسراف از موضوعاتی است که ائمه جمعه در حال کار کردن هستند و امیدواریم که رعایت شود، توقف کوتاه در کربلا به دلیل ازدحام جمعیت از مسائلی است که بر آن تأکید داریم.

وی ادامه داد: به برکت ایام اربعین اتفاق خوبی افتاد و سال گذشته یک میلیون زائر ایرانی به زیارت کاظمین و  سامرا رفتند و آنجا امن شد از این رو بخشی از موکب ها و مراسم ما هم به سوی کاظمین و سامرا رفت، برنامه ها به صورت زنده از شبکه ها پخش می شود که نشان دهنده امنیت و حضور شیعیان در کاظمین و سامرا باشد.

مسؤول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با بیان این که برای شبکه های مجازی و صداوسیما متن هایی که باید به صورت پیامک و زیر نویس پخش شود تهیه شده است، ابراز داشت: این کار انجام شده تا محتوای دینی رعایت شده و مسائل دقیق رعایت شود.

وی عنوان کرد: همه مداحان و سخنرانانی که اعزام می شوند توجیه خواهند شد، توجیه می شوند که محور حضرت سیدالشهدا باشد و به مسائل فرعی و سیاسی پرداخته نشود، همچنین مسائل اختلاف بر انگیز نباید مطرح شود./1323/پ202/ی

ارسال نظرات