۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۴۵۷۲۵۱
نماینده کاشان در گفت وگوی تفصیلی با رسا:

ايران و سوريه عمق استراتژيک همديگر هستند/ ‌آمریکا و صهیونیست ها بیشترین سود را از درگیری های منطقه می برند

عضو كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي گفت: کشورهاي حامي و پشتيبان تروريست ها در سوريه به تعهدات و مصوبات جلسات و مذاکرات قبلي صورت گرفته پايبند نبوده و راهبردي آنها همان خريدن زمان براي تجديد قوا و تجهيز مجدد تروريستها براي تحت فشار قرار دادن دولت سوريه و به تبع آن محور مقاومت است.
سيد جواد ساداتي نژاد نماينده مردم كاشان و آران وبيدگل سيد جواد ساداتي نژاد

سيد جواد ساداتي نژاد نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، ديدگاههاي خود را در مورد عدم نتيجه گيري نشست هاي سياسي سوريه در لوزان و نتايج و پيامدهاي آن و راهكارهاي حل بحران سوريه و موضع جمهوري اسلامي ايران در قبال بحران سوريه وموضع گيري جهاني براي مقابله با داعش و  نقش علما و انديشمندان جهان اسلام در مقابله با انديشه هاي تکفيري بيان كرد.

مشروح مصاحبه خبرنگار رسا با رییس کمیسیون آموزش مجلس تقدیم خوانندگان گرامی می شود.

رسا: تاکنون نشست هاي مختلف سياسي درباره سوريه برگزار شده است، به نظر شما چرا اين جلسات و نشست ها بي نتيجه باقي مانده و عملا دردي از مشکلات مردم اين کشور اسلامي دوا نکرد؟

واقعيت اين است که آمريکا و کشورهاي هم پيمان و سرسپرده اين کشور اصولا عزم و اراده و اعتقادي به حل بحران سوريه ندارند و تجربه نشان داده که هرگاه تروريست ها و نيروهاي تکفيري تحتِ حمايت محور غربي عربي در عرصه ميداني متحمل شکست مي شوند و در عرصه ميداني فشار بر آنها تشديد مي شود حاميان آنها، با مشاهده ضعف و اضمحلال تروريست ها و به خطر افتادن منافع نامشروع آنها، براي خريدن زمان جهت بازسازي و تجهيز تروريست ها، پشت ميز مذاکرات حاضر مي شوند و مدعي حل بحران سوريه از طريق گفتگو و مذاکره مي شوند.

واقعيت اين است که کشورهاي حامي و پشتيبان تروريست ها در سوريه به تعهدات و مصوبات جلسات و مذاکرات قبلي صورت گرفته پايبند نبوده و راهبردي آنها همان خريدن زمان براي تجديد قوا و تجهيز مجدد تروريست ها براي تحت فشار قرار دادن دولت سوريه و به تبع آن محور مقاومت است.

رسا: ارزيابي شما از نشست لوزان و نتايج و پيامدهاي آن چيست؟

همانطور که گفته شد، مادامي که طرف غربي عربي عزم و اراده راسخ و جدي براي عدم حمايت سياسي و ميداني از تروريست ها را نداشته باشند و همچنان به دنبال تحقق خواسته هاي نامعقول و غير منطقي خود باشند و بر برکناري بشار اسد، رييس جمهور قانوني کشور سوريه اصرار کنند؛ نمي توان به اين نشست و نشست هاي مشابه براي پايان بحران چندين ساله سوريه اميدوار بود.

هر چند در اين نشست از کشورهاي ديگري همچون مصر و عراق که داراي وزن و جايگاه ويژه اي در کشورهاي منطقه و کشورهاي عربي بوده و مدافع ملت و دولت قانوني سوريه هستند براي نخستين بار جهت شرکت در اين نشست دعوت شد و به رغم اينکه پيشنهادات و طرح هاي جديدي در اين نشست مطرح شد اما به دلايل مختلف از جمله عدم اراده لازم براي تفکيک بين تروريست هاي جبهه النصره و گروه هاي مشابه با معارضين از جانب آمريکا و پافشاري کشورهاي غربي عربي بر تحميل خواسته زورگويانه خود بر ملت سوريه براي برکناري رييس جمهور قانوني اين کشور مجموعا مي توان نتيجه گيري کرد که اين نشست هم مثل نشست هاي قبلي بدون نتيجه بود و با توجه به نيات شوم آمريکا و کشورهاي وابسته به آن نمي توان به اين نشست و تبعات آن خوشبين بود.

رسا: راهکار حل بحران سوريه کدام است؟ موضع جمهوري اسلامي در قبال بحران اين کشور چيست؟

به رغم اينکه طرف هاي مختلف منطقه اي و فرامنطقه اي درگير در بحران سوريه به ظاهر از حل بحران سوريه از طريق ديپلماتيک و مذاکرات سياسي سخن مي گويند اما متاسفانه با توجه به اينکه حاميان تروريست ها و گروه هاي تکفيري در سوريه داراي منافع راهبردي و بلند مدت هستند و طرح آنها ادامه اين بحران سوريه براي تخريب تمامي زيرساخت ها و توانمندي هاي اين کشور با هدف وارد آوردن فشار و نابودي محور مقاومت است؛ افق راه حل سياسي براي حل بحران سوريه کمي تيره و تار است.

البته بهترين راه براي حل اين بحران فراگير در مرحله اول نابودي تروريست ها و قطع منابع و تحت فشار قرار دادن حاميان آنها براي عدم کمک و پشتيباني از آنها و سد کردن معبرهاي ورود نيروهاي تروريست جديد به سوريه و در مرحله بعد گفت‌وگوي فراگير سوري سوري بين طرف هاي مختلف در کشور سوريه مي باشد.

اما همانطور که گفته شد با توجه به اينکه منافع برخي کشورها در ادامه بحران براي درگير کردن و تضعيف محور مقاومت و ايجاد حاشيه امن براي رژيم نامشروع صهيونيستي است، نمي توان به راه حل سياسي اميدوار بود.

موضع جمهوري اسلامي ايران در قبال بحران سوريه با توجه به در نظر داشتن روابط راهبردي سوريه با کشورمان و با لحاظ کردن اينکه کشور و ملت سوريه بخشي مهم و تعيين کننده از محور مقاومت است؛ حمايت تمام قد و تمام عيار از ملت و دولت قانوني سوريه مي باشد.

واقعيت اين است که سوريه در طول سي سال گذشته روابط عميق و مستحکمي با کشورمان داشته و به تعبير رهبر معظم انقلاب؛ ايران و سوريه عمق استراتژيک همديگر هستند و اهميت اين روابط خود گوياي موضع کشورمان در قبال بحران سوريه و حمايت از مردم و دولت اين کشور دوست و برادر است.

رسا: جهان اسلام براي مقابله جدي با تکفيري ها بايد چه مسيري را در پيش گيرد تا شاهد پايان درگيري ها در جهان اسلام باشيم؟

مهم ترين موضوع در اين خصوص، آگاهي بخشي و روشنگري در خصوص هويت و چهره واقعي جريانات تکفيري و سلفي و معرفي اسلامي حقيقي و معيار هاي آن به اقشار مختلف جوامع اسلامي و ايجاد زمينه ها و بسترهاي لازم براي اتحاد و همگرايي در بين مسلمانان و نزديک شدن حول نقاط وحدت بخش و دوري از اختلافات و طرد صداهاي تفرقه انگيز و تاکيد بر امت واحده است.

رسا: نقش علما و انديشمندان جهان اسلام در مقابله با انديشه هاي تکفير چيست؟  آيا نخبگان و علماي ديني جهان اسلام به رسالت واقعي خود در اين زمينه عمل کرده اند؟

علما، انديشمندان و نخبگان جامعه اسلامي نقش ويژه و بي بديلي در معرفي چهره واقعي اسلام و افشا سازی ديدگاه هاي انحرافي و برداشت هاي غلط از اين مبين اسلام دارند.

علما و انديشمندان اسلامي بايد با درک شرايط پيچيده و طرح و برنامه هاي گسترده دشمنان اسلام براي ايجاد اسلام هراسي و اسلام ستيزي از طريق گروه هاي تروريستي به اسم اسلام و مسلمين؛ چهره واقعي و درخشان اسلام حقيقي را براي همگان معرفي كرده و با تاکيد بر نقاط مشترک و معيارهاي اصلي و اساسي اسلام، نقشه و برنامه ريزي هاي دشمنان را خنثي و باعث مطرود و متروک شدن ديدگاه هاي سلفي و انحرافي شوند.

البته نقش رسانه هم در اين موضوع بسيار مهم و تعيين کننده است، رسانه ها بايد با آگاهي بخشي و اطلاع رساني و معرفي معيار و ملاک هاي اسلام واقعي و تعميق آگاهي در بين توده هاي مختلف؛ خطرات و تهديدهاي تفکرات تکفيري و خدمت آنها به دشمنان قسم خورده اسلام را بيش از پيش معرفي و تبيين کنند.

رسا:واقعيات ميداني نشان مي دهد که آمريکا با حربه آتش بس به دنبال نجات تروريست هاي داعشي و ديگر تکفيري ها است؛ نقش آمريکا در آتش افروزي هاي سوريه و منطقه را چطور ارزيابي مي کنيد؟

همانطور که قبلا اشاره شد، با توجه به اين که آمريکا اصولا خود را متعهد به تامين امنيت رژيم نامشروع و غاصب صهيونيستي مي داند، طبيعتا از استمرار و ادامه بحران در سوريه که بخشي مهم و تعيين کننده از محور مقاومت است، استقبال مي‌کند.

واقعيت اين است که طبق اذعان و اعتراف خود کارشناسان و تحليل گران غربي، سرويس هاي اطلاعاتي آمريکايي و غربي از چندين سال قبل براي ايجاد بحران و شعله ور کردن جنگ داخلي در کشور سوريه از طريق تروريست هاي اجازه اي؛ با همکاري برخي کشورهاي مرتجع منطقه، برنامه ريزي هاي گسترده اي را انجام داده بودند.

گواه و دليل اين موضوع را هم مي توان نقش ارزنده و پر رنگ سوريه در پيروزي بزرگ جريان مقاومت در جنگ هاي 33 روزه و 22 روزه در مقابل صهيونيست ها معرفي کرد.

مسأله اين است که استراتژيست هاي آمريکايي و صهيونيستي چندين سال قبل با هدف ايجاد حاشيه امن براي ادامه حيات رژيم اشغالگر قدس طرحي موسوم به ‹‹خاورميانه جديد›› تدوين کردند که عمده ترين برنامه آن ايجاد آشوب در خاورميانه، نه با قدرت نظامي بلکه با استفاده از نيروهاي گريز از مرکز يا همان تروريست ها بوده و هدف آن تضعيف و تجزيه برخي کشورهاي منطقه و تقسيم نمودن آنها به کشورهاي کوچک تر و ايجاد منازعه و مخاصمه و شعله ور کردن جنگ در اين منطقه بوده است.

 البته يکي از اهداف مهم اين طرح ايجاد بحران و جنگ داخلي در کشور سوريه و تخريب زير ساخت هاي آن براي تضعيف دولت مرکزي و در نهايت شکستن ستون فقرات محور مقاومت بوده است.

بنابراين با توجه به اين ملاحظات مي توان ادعا کرد که آمريکا و رژيم صهيونيستي بيشترين سود و منافع را از ايجاد نا امني و آشوب و استمرار جنگ و بحران در کشورهاي منطقه مي برند./1307/گ404/ج

ارسال نظرات